صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۸

درگذشت اسطوره اسپانیا و رئال مادرید

رهبر دار و دسته کرکس‌ها پر کشید

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

آمارو دوران حرفه‌ای خود را در دپورتیوو لاکرونیا آغاز کرد و اولین بازی‌اش را در سال 1958 با این تیم انجام داد. اما اوج کار آمانسیو در چهارمین فصل حضورش در باشگاه محلی خود با 25 گل در 26 بازی بود که باعث شد کلید صعود به دسته اول را به دست مردم لاکرونیا بدهد. همان زمان بود که هم رئال مادرید و هم بارسلونا علاقه خود را برای به خدمت گرفتن این بازیکن نشان دادند. اگرچه مذاکرات بسیار سخت بود و اختلافات زیادی در آن وجود داشت اما وینگر اسپانیایی در نهایت سفیدپوشان را انتخاب کرد. حکم ورود این بازیکن گالیسیایی توسط سانتیاگو برنابئو امضا شد و این انتقال با مبلغی هنگفت و به همراه فروش چند بازیکن از مادرید صورت گرفت.
آمانسیو ملقب به ال‌بروخو به‌عنوان یک ستاره جدید به رئال مادرید کهنه‌کار، که در آن زمان قهرمان پنج جام اروپایی بود، اضافه شد. ستاره جدید چامارتین به در اوج نگه داشتن قوهای سفید کمک کرد و در دوران حضورش در این تیم 9 لالیگا، 3 کوپادل‌ری و ششمین جام اروپایی را با حضور میگل مونوز روی نیمکت به دست آورد. آمارو در 471 بازی رسمی و 97 بازی تدارکاتی که برای رئال انجام داد 155 گل به ثمر رساند و در سال‌های 1969 و 1970 برنده پی‌چی‌چی شد. اگر چه او هنوز به پایان کار خود در فوتبال نرسیده بود ترجیح داد که کفش‌هایش را در سال 1976 آویزان کند و فوتبال را کنار بگذارد.
 
میراث یک نسل طلایی
آمانسیو همچنین مردی است که «کوئینتا دل‌بویتره» (دار و دسته کرکس‌ها) را کشف کرد. گالیسیایی در دوره خود به‌عنوان مربی تیم رزرو مادرید یا همان کاستیا، این نسل فوق‌العاده با استعداد از بازیکنان را به قهرمانی در لیگ دسته دوم اسپانیا رساند، که این دستاورد شروع تازه‌ای برای دوران طلایی سفیدپوشان بود.
 دوران موفقیت‌آمیز او در کاستیا و کشف بوتراگوئنو، مارتین وازکز، سانچیس، پاردزا و میشل به او این شانس را داد که در فصل 1985-1984 به‌مدت هفت ماه سرمربی تیم اصلی باشد و او پایه‌های موفقیتی را که بعداً توسط لوئیس مولونی به دست آمد پایه‌ریزی کند. اگرچه آمانسیو جای خودش را روی نیمکت با لوئیز مولونی عوض کرد، اما هرگز رئال مادرید را ترک نکرد. او به‌عنوان استعدادیاب، عضو هیأت مدیره در مرحله اول مدیریت فلورنتینو پرز و همچنین رئیس افتخاری، از اکتبر 2022، پس از مرگ پاکو جنتو، فعالیت داشت.
 
قهرمانی اروپا با اسپانیا
موفقیت با رئال مادرید او را به تیم ملی رساند که با آن در اروپا نیز قهرمان شد. آمانسیو 42 بار بازی کرد و اولین بازی خود را در 25 نوامبر 1962 مقابل رومانی انجام داد. بازیکن گالیسیایی در فینال یورو 1964 که مرحله نهایی آن در اسپانیا بین تیم ملی همین کشور، مجارستان، دانمارک و اتحاد جماهیر شوروی برگزار شد، مقابل جماهیر شوروی فیکس به میدان رفت.
در این بازی که با برد 2-1 اسپانیا همراه بود بازی با نتیجه 1-1 به وقت‌های اضافه کشیده شد که آمانسیو موفق شد در دقیقه 112 گل پیروزی لاروخا را به ثمر برساند و این تیم به قهرمانی دست پیدا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی