صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۷

راهی برای ورود روس‌ها نیست

چالش سخت پیش روی IOC

روزی که توماس باخ اعلام کرد محدودیتی برای حضور ورزشکاران روس در المپیک پاریس و بازی‌های آسیایی وجود ندارد و آنها می‌توانند با پرچم بی‌طرف در این رقابت‌ها شرکت کنند، حتماً فکرش را نمی‌کرد با چنین هجمه‌ای از سوی کشورهای مختلف مواجه شود.
پیش از این در ارتباط با موضوع دوپینگ، کمیته بین‌المللی المپیک چند بار به‌صورت «کج دار و مریز» با موضوع روسیه برخورد کرده و با وجود تهدید‌های اولیه، در نهایت راه ورود ورزشکاران این کشور به رویدادی مانند المپیک را باز کرده است اما این بار گویا مسئولان IOC نیز از واکنش کشورهای منتقد این تصمیم شگفت‌زده شده‌اند.
بعد از اینکه IOC اعلام کرد ورزشکاران روسیه مشکلی ندارند، ابتدا اوکراین و لهستان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و گفتند اگر آنها به پاریس برسند، المپیک 2024 را تحریم می‌کنند. تعدادی از کشورها از جمله شورای المپیک اروپا نیز به این گروه معترض اضافه شدند تا اینکه در نهایت کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد تصمیم‌گیری در این رابطه را به نشست هیأت اجرایی IOC موکول می‌کند؛ جلسه‌ای که قرار است از هشتم فروردین در لوزان برگزار شود. با وجود این اعلام، باز کشورهای معترض آرام نشده‌اند و در آخرین اقدام 30 کشور نامه اعتراض‌آمیزی به کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) ارسال کرده و خواستار توضیح «بی‌طرفی» در رابطه با ورزشکاران روسیه و بلاروس شده‌اند. در بخشی از نامه اعتراضی این کشورها آمده است: «ما همچنان نگران این هستیم که ورزشکاران روسیه و بلاروس تا چه حد در مسابقات المپیک در وضعیت بی‌طرف شرکت کنند. روابط قوی بین ورزشکاران روسیه و ارتش این کشور نیز برای ما نگران کننده است. موضع مشترک ما همیشه عدم پذیرش تبعیض بر اساس ملیت بوده است، اما این نگرانی‌ها باید در چهارچوب IOC حل شود. تا زمانی که این مسائل اساسی روشن نشود و شفافیت و جزئیات خاصی در مورد اجرای اصل بی‌طرفی وجود نداشته باشد، ما با پذیرش ورزشکاران روسیه و بلاروس در مسابقات موافق نیستیم.»
توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک چند روز قبل در این رابطه گفت: «کمیته بین‌المللی المپیک با ورزشکاران اوکراینی همبستگی می‌کند، اما همچنین ورزش باید به حقوق همه ورزشکاران احترام بگذارد. تاریخ نشان خواهد داد چه کسی برای صلح بیشتر تلاش می‌کند. کسانی که سعی می‌کنند خطوط را باز نگه دارند، ارتباط برقرار کنند یا آنهایی که می‌خواهند - کشورهایی را - منزوی کنند یا تفرقه بیندازند.»
با توجه به این موضع رئیس IOC و واکنشی که 30 کشور نشان داده‌اند، باید دید در نهایت کدام گروه کوتاه می‌آید. حامیان حضور ورزشکاران روس در المپیک یا آنهایی که می‌خواهند مانع این اتفاق شوند. با این شرایط از حالا المپیک 2024 پاریس تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفته است و باید در ماه‌های به جا مانده منتظر حاشیه‌های زیادی در این رابطه باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی