صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۷

کوچ مرد تاریخ‌ساز سابر در سایه بی‌توجهی مسئولان

ستاره سوزی!

 

محسن آجرلو
روزنامه نگار

یک کوچ بی‌سر و صدا و مهره سوزی دیگر در ورزش ایران. آن هم در رشته‌ای که شاید بیش از هر رشته دیگری نیازمند نیروی متخصص داخلی و آشنا به شرایط ایران است اما فدراسیون‌نشین‌ها و مسئولان ورزش کوچک‌ترین توجهی به آن ندارند.
رشته شمشیربازی و اسلحه سابر که پس از یک دهه تلاش مستمر به جایگاه قابل توجهی رسیده اما مهره‌های مؤثر در این روند، زیر سایه بی‌توجهی‌ها یکی یکی از ایران می‌روند و خلأهای بزرگی را پشت سر خود به جا می‌گذارند. درست مثل ماجرای اخیر و رفتن مجتبی عابدینی از ایران و کار در یک کشور اروپایی که به تازگی رسانه‌ای شده و شوک دیگری به بدنه سابر ایران  وارد  کرده است.
 
عابدینی در مسیر فخری
ماجرای رشد فوق‌العاده سابر ایران از سال 2012 تا کنون، دو بازیگر اصلی داشت. یکی پیمان فخری که مربی و پایه و اساس این روند رو به رشد بوده و دیگری مجتبی عابدینی که به‌عنوان چهره شاخص، اولین‌های زیادی را برای این رشته به ارمغان آورد. کسب اولین سهمیه المپیک، قرار گرفتن در رتبه چهارم المپیک ریو و شاید هم از همه اینها مهمتر مدال برنز تاریخی در رقابت‌های قهرمانی جهان، همگی موفقیت‌هایی بود که به‌دست عابدینی و با تلاش‌های فخری به دست
آمد.
حالا تنها چند ماه پس از کوچ پیمان فخری به امریکا و کار در یک باشگاه، نوبت به مجتبی عابدینی رسیده که قید کار کردن در ایران را بزند و سر از اروپا در بیاورد. کاپیتان و مرد شماره یک سابر ایران که بارها و بارها از بی‌توجهی و کم لطفی مسئولان فدراسیون و ورزش ایران گلایه کرده بود و آنقدر بی‌مهری دید که ترجیح داد مراحل تبدیل شدن از یک بازیکن بازنشسته به مربی را به جای تیم‌های پایه ایران، در اروپا و کشور سوئد  
بگذراند.
عابدینی که پس از المپیک توکیو با مصدومیت هم دست و پنجه نرم می‌کرد، در تلاش بود تا پنجمین بازی‌های آسیایی خودش را هم با تیم ایران تجربه کند اما تعویق بازی‌های آسیایی و البته عاملی که خودش بی‌توجهی مسئولان عنوان کرده بود، باعث شد تا رفته رفته از شمشیربازی دور شود. او البته مقطعی به‌عنوان مربی در تیم‌های رده پایه بخصوص نوجوانان ایران حضور داشت اما در نهایت ترجیح داد مسیر دیگری را در پیش بگیرد.
 
قرارداد دو ساله با سوئد؟
عابدینی مربی تیم جوانان سوئد شده و برای دو سال آینده با این کشور به توافق رسیده و قرارداد بسته است. این ماجرا در حالی رسانه‌ای شده که او در حال حاضر به همراه این تیم راهی رقابت‌های قهرمانی اروپا شده و شنیده می‌شود مسئولیت هدایت تیم جوانان سوئد را بر عهده دارد.
سرمایه سوزی به سبک ورزش ایران
کوچ قهرمان‌ها و استعدادهای ورزش ایران طی سال‌های اخیر شتاب مضاعفی گرفته. عاملی که بی‌تأثیر از شرایط اجتماعی و اقتصادی نیست و ورزش هم متأثر از شرایط موجود، مانند عرصه‌های مختلف درگیر این اپیدمی شده است. با تمام اینها چهره‌هایی مانند عابدینی، بارها و بارها از بی‌مهری و بی‌توجهی مسئولان ورزش گلایه کرده بودند و شاید با یک تماس و مذاکره و قدری توجه، امکان حفظ آنها وجود داشت. با این حال مسئولان این رشته و حتی مدیران کلان ورزش گویا مسائل مهمتری برای پرداختن به آن دارند. مسأله‌هایی که گویا مهمتر از حفظ سرمایه‌ای نظیر مجتبی عابدینی است که بیش از دو دهه برای آن هزینه شده و در بزنگاه استفاده از آن، دو دستی تقدیم یک کشور اروپایی می‌شود.

ZOOM

عابدینی: از کشورهای دیگر هم پیشنهاد داشتم
 مجتبی عابدینی در گفت‌و‌گوی کوتاهی از قرارداد دو ساله می‌گوید و شرایطی که برایش فراهم کرده‌اند. او با اشاره به پیشنهادهایی که داشته، می‌گوید: «علاوه بر سوئد از سنگاپور، هند و 3-4 باشگاه اروپایی هم پیشنهاد داشتم که با بررسی بالاخره سوئد را انتخاب کردم البته سال قبل با ترکیه کار کردم و آنها هنوز هم دنبال من هستند. قرارداد من 2+2 است و بعداز دوسال من برای تمدید و ادامه کار تصمیم می‌گیرم.»
 او ادامه می‌دهد: «اینجا هر برنامه‌ای که نوشته ام، مو به مو اجرا می‌شود. امکانات خیلی خوبی هم برای شمشیربازی دارد از سالن بدنسازی مجهز گرفته تا سالن شمشیربازی . فعلاً 60 شمشیرباز سابر رده‌های مختلف زیر نظر من کار می‌کنند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی