صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

انفجار بمب ساعتی در دوحه

نکونام به دلیل مشکلات قدیمی در آستانه حساس‌ترین بازی تاریخ فولاد استعفا کرد و وضعیت نیمکت این تیم برای بازی پنجشنبه مقابل الهلال مشخص نیست

دقایقی بعد از برد فولاد مقابل الفیصلی عربستان و صعود تنها نماینده ایران به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، خبر استعفای جواد نکونام شوک بزرگی بود. سرمربی فولاد در نشست خبری ابتدا درباره بازی صحبت کرد و گفت: «به بازیکنانم تبریک می‌گویم. واقعاً سنگ تمام گذاشتند و خیلی زحمت کشیدند. خیلی با برنامه بازی کردیم و موقعیتی به حریف ندادیم. ما باور داشتیم که از تیم‌های خوب آسیا هستیم. درست است که از خیلی شرایط شاید قابل مقایسه با تیم‌های دیگر نباشیم اما جسارت و بزرگی ما در زمین دیده شد.»

استعفای ناگهانی
نکونام در ادامه از استعفایش خبر داد؛ در حالی که فولاد بعد از این برد در دوحه ماندگار شد و پنجشنبه باید در یک چهارم نهایی بازی کند. او درباره دلایل استعفایش گفت: «من آدم حرفه‌ای هستم و زندگی و وقتم را برای فوتبال و فولاد می‌گذارم اما این آخرین بازی من برای فولاد خوزستان بود. دیگر روی نیمکت فولاد نخواهم بود. شرایط سختی در یک ماه گذشته برای من به وجود آمد و تصمیم گرفتم دیگر مربیگری نکنم. خودم، خانواده‌ام، شخصیتم و احترام برای بازیکنانم را از هر چیزی بیشتر دوست دارم.»
تیم اهوازی پیش از سفر به قطر روزهای پرتنشی را پشت سر گذاشت. فولاد در نیم فصل اول نتایج خوبی نگرفت و نکونام اصرار داشت در پنجره زمستانی جابه‌جایی‌های زیادی داشته باشد ولی نتوانست تمام بازیکنان دلخواه را به تیمش اضافه کند. مهم‌ترین مشکل فولاد در خط حمله بود و بعد از مصدومیت شدید علیاری و قربانی مهاجمی در ترکیبش نداشت.
نکونام پیش از پرواز به دوحه در این باره گفته بود: «به خاطر مصدومیت‌ها شرایط‌مان در لیگ بد شد و ضربه خوردیم. باشگاه تلاش کرد تا فوروارد بگیریم اما مهاجمان ایرانی که مدنظرمان بود را باشگاه‌های آنها اجازه نداد و بعضی از آنها هم برای قراردادهای 5-4 ماهه مبالغی مثل 15-10 میلیارد درخواست داشتند. برای بازیکنان خارجی هم تلاش کردیم اما متأسفانه نشد.» صبح روز بازی با الفیصلی سرانجام اجازه ثبت قرارداد آلکساندر آلگریا داد شد، ولی نکونام از او استفاده نکرد.

اختلافات قدیمی
البته نکونام اختلافات دیگری هم با باشگاه داشت که مهم‌ترین آنها پرداخت نشدن پاداش‌ها بود و این مربی عقیده داشت که در آستانه تورنمنت مهمی مثل لیگ قهرمانان آسیا از آنها حمایت کافی نشده است. بخشی از عصبانیت نکونام در بازی حساس مقابل پرسپولیس به خاطر همین اختلافات پشت پرده بود و در همان بازی با دریافت کارت قرمز از زمین اخراج شد. ظاهراً او همان روزها هم به فکر استعفا از فولاد بود.
هر چند فولاد توانست پرسپولیس را ببرد، ولی اوضاع برای این تیم بعد از آن برد حساس خوب پیش نرفت و فولاد پیش از سفر به دوحه سه بازی متوالی‌اش مقابل تراکتور، سپاهان و مس رفسنجان را باخت. ظاهراً نکونام انتقاد داشته که پرداخت پاداش‌ها پیش از سفر به قطر می‌تواند روحیه شاگردانش را بالاتر ببرد و اختلاف او با باشگاه تا پای پرواز ادامه داشته است. ظاهراً سرمربی فولاد معتقد است که در اردوی دوحه هم از تیمش حمایت روحی و مالی کافی نمی‌شود و برای همین بعد از بازی استعفا داد.

هرج و مرج در آستانه سخت‌ترین بازی
صبح روز گذشته مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا قرعه‌کشی شد و فولاد پنجشنبه باید با الهلال، مدافع عنوان قهرمانی بازی کند، در حالی که هنوز تکلیف نیمکت این تیم مشخص نیست.
چنین هرج و مرجی را احتمالاً فقط در فوتبال ایران می‌توان دید که اختلافات مثل استخوان لای زخم باقی بماند و سرمربی در آستانه حساس‌ترین بازی تاریخ باشگاه استعفا بدهد. نکونام از پشتیبانی باشگاه ناراضی است، ولی نباید فراموش کرد که فولاد در مقیاس فوتبال ایران امکانات خوبی دارد و در دو پنجره نقل و انتقالاتی اخیر هم بازیکنان زیادی به تیم اضافه کرده است.
نکونام معتقد است که شخصیت حرفه‌ای‌اش در ماه گذشته زیر سؤال رفته، ولی برای کارنامه حرفه‌ای خودش هم بهتر بود که مأموریتش را کامل می‌کرد و در یک تورنمنت بین‌المللی تیمش را تنها نمی‌گذاشت. شاید هم نکونام شایعه اخراجش بعد از بازی مرحله یک چهارم نهایی را شنیده و با این استعفا خواسته پیش‌ دستی کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی