صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

راه‌های کسب اعتبار در ساختار جدید فوتبال آسیا

وصال روحانی
روزنامه‌نگار
 صرفنظر از آنچه دوشنبه شب در دیدار فولاد خوزستان با الفیصلی عربستان در شروع مرحله حذفی لیگ فوتبال قهرمانان آسیا روی داد، باید به اصول و مؤلفه‌های این مسابقات که «بازتعریف» شده، توجهی فراوان و دقیق کرد تا بتوان براساس این اصول به موفقیت‌های لازم و مورد نظر رسید. با اینکه برخی مشخصه‌های قبلی لیگ قهرمانان ثابت مانده اما کنفدراسیون فوتبال آسیا در بازنگری اخیرش چیزهایی را بر آن افزوده و مواردی را هم کم کرده است. یکی از اصول مهمی که «AFC» آن را در دستور کارش قرار داده، همپاسازی برخی مؤلفه‌های این مسابقه‌ها با قواعد لیگ قهرمانان اروپا است و از آن دست است همخوانی زمانی برگزاری دیدارهای دو قاره و به واقع انتقال زمان شروع دیدارهای قاره کهن به ماه سپتامبر (شهریور) است و با اینکه شکل و فرمول برگزاری لیگ آسیا و گروه‌بندی‌های آن قالب‌های چند سال گذشته‌اش را حفظ کرده و اروپا از فصل بعدی در فرمول خود تغییراتی را اعمال می‌کند، اما آسیایی‌ها درصدد هستند درنخستین فرصت این قواعد و تغییرات را تا سرحد امکان در بافت مسابقات خود اعمال کنند و در روند پیشرفت فوتبال جهان سهمی ولو کوچک را برای خود برگیرند. تا آنجا که به ایران مربوط می‌شود، آنچه برای ما اهمیت بیشتری دارد، نه لزوماً قواعد و فرمول‌های مورد بحث بلکه جا افتادن در گستره کلی این رقابت‌ها است. بر اثر عدم تحقق این فرآیند و وجود ایراداتی اساسی در بافت حرفه‌ای باشگاه‌های ما، AFC برای فصل جاری لیگ قهرمانان دروازه‌های ورودی خود را فقط به روی دو تیم ایرانی (فولاد و سپاهان) گشود که از آن دو تیم هم سپاهان در همان مرحله گروهی حذف شد و فقط فولاد ماند که دوشنبه شب برای حفظ اعتبار ایران روبه‌روی یکی از نمایندگان عربستان ایستاد.
با فدراسیون فوتبال ایران و باشگاه‌های نامدار و اصلی کشورمان است که با اتخاذ سیاست‌های لازم ابتدا به طور واقعی در قالب حرفه‌ای قرار گیرند و سپس به گونه‌ای در روند اجرایی این مسابقات جا بیفتند و انجام وظیفه کنند که هم به سود آنها باشد و هم برای کل فوتبال ما اعتبار به ارمغان بیاورد یا لااقل سبب تنزل درجات فوتبال ایران نشود.
آنچه باید بر آن تأکید ورزید، لزوم حضوری قانونمند و قوی و البته حرفه‌ای در رقابت‌های ارشد باشگاهی قاره است و در این راه باید از هرگونه ظاهرسازی پرهیز و فقط روی حقایق مانور کرد. راه حضوری قدرتمندانه در لیگ آسیا داشتن باشگاه‌های نظام‌مند و قوی است که به جای ارائه اسنادی صوری و غیر قابل اعتماد درباره شرایط حرفه‌ای خود، واقعاً در یک جایگاه حساب شده و معتبر بایستند و اصول حرفه‌ای را برگیرند و با کمترین خدشه‌ها و داشتن مشخصه‌های لازم به میدان آیند. این راه را البته استقلال و پرسپولیس طی نکرده‌اند و سایر باشگاه‌های ما نیز در این زمینه می‌لنگند اما آنها هر چه زودتر تغییر رویه بدهند و با روند پیشرفت فوتبال دنیا همسو شوند، هم به سود آنها خواهد بود و هم فوتبال ما را به جایگاهی می‌رساند که از این پس AFC نگاهی از سر احترام و اطمینان به آن بیندازد و نه نگرشی از سر بدبینی و عدم اعتماد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی