صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

بازی‌های نوروزی، هدایای تلخ و شیرین ملی‌پوشان به مردم

بوی عیدی بوی توپ !

بهناز میرمطهریان
روزنامه‌نگار
  این‌طور که مقامات فدراسیون فوتبال مدعی آن شده‌اند، ملی پوشان کشورمان در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ تعطیل نخواهند بود و باید در چهارچوب دو مسابقه دوستانه وارد زمین شوند. از عراق و روسیه به‌عنوان حریفان نوروزی ایران یاد می‌شود و همه این تدارکات در حالی مدنظر قرار گرفته شده که هنوز نمی‌دانیم نام سرمربی جدید تیم ملی چیست! واقعاً چنین ماجرایی در نوع خود جالب توجه است. تیم ملی کمتر از ۳۵ روز دیگر باید به میدان برود اما مشخص نیست چه کسی هدایت این تیم را بر عهده خواهد داشت و ملی پوشان بر اساس کدام معیار گزینش می‌شوند!
اگرچه همه چیز برای این دیدار‌های تیم ملی بی‌سابقه و نوبرانه است اما بازی کردن ملی پوشان کشورمان در ایام نوروز اتفاق کم سابقه‌ای نیست. با توجه به اتفاقات عجیب و غریبی که در خلال دیدارهای نوروزی ایران طی سال‌های گذشته به وقوع پیوسته است، این سؤال مطرح است که آیا این بار هم باید منتظر اتفاقات عجیب باشیم؟
 
بازی تدارکاتی در سال تحویل
از هشتم آذر ماه سال ۱۳۷۶ که حماسه ملبورن رقم خورد، نگاه مردم ایران به فوتبال کاملاً عوض شد و به جرأت می‌توان گفت بسیاری از آدم‌هایی که تا آن زمان اصلاً فوتبالی نبودند به طور جدی پیگیر نتایج و دیدارهای تیم ملی شدند. نوروز سال ۱۳۷۷ کاملاً فوتبالی بود و شبکه‌های مختلف تلویزیونی که البته آن زمان به گستردگی الان نبودند، بخش قابل ملاحظه‌ای از برنامه‌های خود را به دعوت از ملی پوشان و فوتبالیست‌ها اختصاص دادند چون جو بسیار مثبتی برای آنها در جامعه به وجود آمده بود. اتفاقاً تیم ملی در ایام سال نو برای برگزاری چند دیدار دوستانه با تیم‌های باشگاهی فرانسوی راهی این کشور شده بود و دومین بازی تدارکاتی ما دقیقاً به شکلی رقم خورد که زمان استراحت بین دو نیمه با ایام تحویل سال متقارن شد.
 
پیروزی تلخ
تیم ملی فوتبال کشورمان نوروز سال ۸۴ دو پیروزی فوق‌العاده مهم و ارزشمند برابر ژاپن و کره شمالی به دست آورد اما اتفاقاتی در خلال اولین بازی ما در آن سال به وقوع پیوست که کام اهالی فوتبال را تلخ کرد. ماجراهایی که البته خود بچه‌های تیم ملی در وقوع آن کوچکترین نقشی نداشتند.
پنجم فروردین سال ۱۳۸۴ تیم ملی ایران با هدایت برانکو ایوانکوویچ توانست ژاپن را با نتیجه دو بر یک در ورزشگاه آزادی شکست بدهد و ۵ روز پس از آن هم کره شمالی با دو گل در خانه خود مغلوب ایران شد. متأسفانه پس از پیروزی ایران برابر ژاپن به خاطر بروز پاره‌ای مشکلات روند خروج مردم از ورزشگاه آزادی دچار اختلال شد و گروهی از هموطنان‌مان بر اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند. اتفاق بسیار تلخی که تیم ملی در آن بی‌تقصیر بود اما مورد کم لطفی قرار گرفت.
 
نوروزهای تلخ دایی
علی دایی تحت عنوان سرمربی تیم ملی اصلاً خاطرات خوبی از دیدار‌هایی که این تیم در خلال تعطیلات نوروزی برگزار کرده است، ندارد. شهریار اسفند ماه سال ۱۳۸۶ به‌عنوان سرمربی ایران برگزیده شد و روز اول فروردین ماه سال ۱۳۸۷ در نخستین مسابقه‌ای که تحت عنوان سرمربی روی نیمکت ایران نشست، ما طی جدالی دوستانه با یک گل در منامه مغلوب بحرین شدیم. ۶ روز پس از آن ملی پوشان کشورمان با هدایت علی دایی در مرحله اول پیکارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ داخل خاک کویت به نتیجه مساوی دو بر دو دست یافتند.
دقیقاً یک سال بعد، تیم ملی ایران در مرحله نهایی پیکارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ روز هشتم فروردین سال ۱۳۸۷ به مصاف عربستان رفت و در ورزشگاه آزادی با نتیجه دو بر یک مغلوب این تیم شد تا فردای همان روز حکم برکناری دایی از هدایت تیم ملی صادر شود.
 
خداحافظی کاپیتان جواد
جواد نکونام سال ۱۳۷۸ در دوران سرمربیگری مرحوم منصور پورحیدری برای اولین بار پیراهن تیم ملی بزرگسالان را بر تن کرده بود، نوروز سال ۱۳۹۴ از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. نکونام فروردین ماه آن سال هنگامی که ملی پوشان کشورمان در سوئد به مصاف این تیم و زلاتان ابراهیموویچ رفتند، برای همیشه با فوتبال ملی خداحافظی کرد اتفاقاً نکونام در همان بازی آخرین گل ملی خود را هم به ثمر رساند.
 بردهای ارزشمند کی‌روش
با کارلوس کی‌روش چند بار در ایام نوروز به میدان رفتیم و مسابقات پر فراز و نشیبی هم داشتیم که مهم‌ترین و ارزشمندترین پیروزی‌های آن به عید سال ۱۳۹۶ باز می‌گردد. در سومین روز آن سال قطر را با یک گل شکست دادیم و ۵ روز پس از آن چین را هم در تهران مغلوب کردیم تا همه چیز برای صعود تیم ملی به مرحله نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه فراهم شود.
 
ماجراهای ناخوشایند
نوروز امسال هم از جمله سال‌هایی بود که تیم ملی بیکار نبود و مسابقات مهمی داشت. در پنجم فروردین با کره جنوبی در سئول بازی کردیم و مسابقه را به این تیم باختیم تا از همانجا پایه‌های حکومت دراگان اسکوچیچ تضعیف شود.  پنج روز پس از آن اگرچه توانستیم لبنان را شکست داده و به‌عنوان تیم نخست گروه راهی جام جهانی شویم اما اتفاقاتی که برای بانوان قبل از آغاز بازی به وقوع پیوست، واقعاً ناخوشایند بود و شانس آوردیم که فیفا از این بابت فدراسیون فوتبال را محروم نکرد. حالا تیم بدون سرمربی ایران در ایام نوروز دوباره به میدان خواهد رفت و باید ببینیم چه ماجراهایی در فروردین پیش رو رقم خواهد خورد.

ZOOM

بازی‌های نوروزی تیم ملی فوتبال ایران همیشه عجیب و غریب بوده است. اتفاقات تلخ و شیرینی که اغلب در خاطره فوتبال باقی مانده‌اند. نوروزی که از راه می‌رسد هم از آن نوروزهایی است که با توجه به شرایط تیم ملی و انتخاب نشدن سرمربی برای تیم ملی، انتظار می‌رود مملو از اتفاقات عجیب و غریب بسیاری باشد. بخصوص حالا که با استعفای جواد نکونام، احتمال حضور او در تیم ملی بار دیگر مطرح شده است و همین اتفاق به خودی خود می‌تواند ماجراهای مختلفی را در پی داشته باشد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی