صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۷

کاروانی جمع و جور در راه بازی‌های آسیایی

فقط مدال‌آوران به هانگژو می‌روند

شش ماه تا بازی‌های آسیایی باقی مانده و قرار است در همین روزهای پیش‌ رو درباره ترکیب نهایی کاروان اعزامی ایران به این بازی‌ها تصمیم گرفته شود. به بهانه همین موضوع، پیش از اینکه ستاد عالی شکل بگیرد، برخی اعضای ستاد و کادر سرپرستی کاروان اعزامی به هانگژو دور هم جمع شدند تا از خروجی نشست‌هایی که با مسئولان فدراسیون‌ها داشتند، گزارشی آماده کرده و در اختیار اعضای ستاد قرار دهند.
در این جلسه که دیروز با حضور برخی مسئولان کمیته و نمایندگان وزارت ورزش برگزار شد، یک تصمیم مهم گرفته شد که بعید است در نشست ستاد عالی مورد تأیید قرار نگیرد؛ چراکه حتماً برگرفته از نظر مسئولان وزارت ورزش است و در جایی که قرار است وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک در بین تعدادی از مدیران حرف آخر را بزنند، بعید است نظر مخالفی مطرح شود.
چند روز پیش مناف هاشمی، دبیر کل کمیته ملی المپیک در جمع خبرنگاران تأکید کرد که کاروان اعزامی ایران بین 700 تا 800 نفر است که این تعداد، تأکید بر اعزام کاروان کیفی را زیر سؤال برد و اینطور برداشت شد که سیاست اعزام کاروان ایران تغییر کرده است اما دیروز در کمیته ملی المپیک تأکید شد که منظور مناف هاشمی کل اعضای کاروان، از ورزشکار و مربی گرفته تا سرپرست و کادر اجرایی بوده است. این حرف در نشست اعضای ستاد هم مورد تأیید قرار گرفت و گفته شد در بخش مردان فقط ورزشکاران و تیم‌هایی راهی بازی‌های آسیایی می‌شوند که شانس ایستادن روی سکو را دارند. این تأکید به این معناست که حتی اگر در مورد قرار گرفتن ورزشکار یا تیمی در رده چهارم اطمینان وجود دارد و در عین حال آن ورزشکار یا تیم، شانس حداقلی هم برای سومی دارند، در لیست اعزام قرار نمی‌گیرند.
با این سیاست، پیش از تشکیل ستاد عالی می‌توان درباره رشته‌هایی که ورزشکاران‌شان به هانگژو می‌روند، حرف زد.
در بازی‌های آسیایی جاکارتا و در شرایطی که برای برخی رشته‌ها نگاه حمایتی وجود داشت، 378 ورزشکار به اندونزی سفر کردند که از این تعداد 62 مدال از آن ایران شد. برای بازی‌های آسیایی 2014 هم 276 ورزشکار به اینچئون اعزام شدند که از این تعداد ورزشکار، 57 مدال به دست آمد و در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگ‌ژو از 362 ورزشکار، دست 59 نفر به مدال رسید. با نگاه به نتایج سه دوره آخر بازی‌‌های آسیایی و حتی با در نظر گرفتن رشته‌های تیمی، می‌توان گفت که کمتر از 30 تا 35 درصد ورزشکاران اعزامی توانسته‌اند به مدال برسند که اگر این عدد معیار باشد، به احتمال فراوان در بخش مردان، حدود 100 ورزشکار در رشته‌های کشتی، ووشو، کاراته، تکواندو، وزنه‌برداری، دوومیدانی، کبدی، کوراش، سنگ‌نوردی، والیبال، قایقرانی (کایاک و رویینگ)، شمشیربازی، جودو، بسکتبال، تیراندازی، تیر و کمان، واترپلو و تیراندازی راهی بازی‌های هانگژو می‌شوند. اینها رشته‌هایی هستند که در دوره قبل به مدال رسیده‌اند و بیشترشان در دو دوره قبل‌تر نیز روی سکو رفته‌اند. بنابراین مسافران بازی‌های آسیایی از همین رشته‌ها انتخاب می‌شوند.
در بخش زنان البته شرایط کمی فرق می‌کند و گفته می‌شود نگاه حمایتی وجود دارد اما با این وجود باز هم قرار نیست اتفاق عجیب و غریبی در این بخش بیفتد. تعداد مدال‌آوری دختران در بازی‌های آسیایی محدود است و کمتر از 15 – 14 مدال می‌گیرند اما قرار نیست این تعداد سهم زنان برای حضور در بازی‌های آسیایی باشد. با توجه به نگاه حمایتی، احتمالاً تعدادی نزدیک به مردان، راهی بازی‌های آسیایی می‌شوند که با این حساب و کتاب ساده به نظر می‌رسد تعداد ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی هانگژو کمتر از 200 ورزشکار باشد.
مشکلات مالی‌ای که این روزها و البته سال آینده ورزش کشور در پیش دارد، یکی از عوامل مهمی است که ستاد بازی‌های آسیایی را به این سمت هدایت کرده است؛ ضمن اینکه رئیس این روز‌های کمیته ملی المپیک همیشه با همین تفکر مدیریت کرده‌ است. محمود خسروی‌وفا در کمیته ملی پارالمپیک نیز همین رویه را داشته و همواره تأکیدش بر اعزام ورزشکارانی بوده که شانس مدال‌آوری داشته‌اند و همان روش را به کمیته ملی المپیک آورده است که البته خیلی به مذاق رؤسای فدراسیون‌ها خوش نمی‌آید؛ به طوری که حتماً با اعلام رسمی رشته‌های اعزامی ظرف چند روز آینده، شاهد گلایه‌های رؤسای فدراسیون‌ها و ورزشکارانی که در این فهرست قرار نمی‌گیرند، خواهیم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی