صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

ضرب‌الاجل‌های ارسال مدارک برای مجوز حرفه‌ای مشخص شد

2 ماه حیاتی، پیش روی باشگاه‌ها

 

بهناز میرمطهریان
روزنامه‌نگار
 وقفه‌ای که در برگزاری لیگ قهرمانان آسیا افتاد، بهترین فرصت برای باشگاه‌های ایرانی بود که مدارک خود را برای دریافت مجوز حرفه‌ای کامل کنند. با این حال اما طبق معمول همه کارها ماند برای ماه‌های آخر. چنانکه در ماه‌های اخیر جلسات زیادی برای رفع موانع و مشکلات باشگاه‌ها برای کسب مجوز حرفه‌ای برگزار شده اما اینکه چقدر این جلسات به نتایج مثبتی منجر شده نامشخص است.
دیروز(دوشنبه) خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «باشگاه‌هایی که برای دریافت مجوز حرفه‌ای اقدام کرده‌اند تنها تا پایان وقت اداری دیروز می‌توانند مدارک مربوط به پرسنل خود که 18 بند دارد را در سامانه بارگذاری کنند و هرگونه اهمال در این مورد ممکن است تبعاتی برای آنها داشته باشد.»
در این خبر تاریخ بارگذاری مدارک دیگر هم مشخص شده بود: «در بخش پرداخت دیون باشگاه‌ها باید تمام پرونده‌هایی که تا تاریخ 11 دی علیه‌شان رأی صادر شده است را تا 11 فروردین سال آینده تعیین تکلیف کنند. یعنی احکامی که دادگاه CAS، فیفا یا کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال علیه باشگاه‌ها صادر کرده است باید تا آن زمان پرداخت شده باشد یا باشگاه‌ها با شاکی خود برای پرداخت آن به توافق رسیده باشند تا طرف مقابل رضایت خود را اعلام کند. به این ترتیب اگر هر باشگاهی تا آن تاریخ وضعیت تمام بدهی‌های خود را تعیین تکلیف نکند، مجوز لازم برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دریافت نمی‌کند.
جدا از این بحث باشگاه‌ها باید تا حدود 40 روز دیگر بدهی مالیاتی و... را هم تعیین تکلیف کنند. در غیر این صورت هم مجوز نخواهند گرفت. البته حذف از لیگ قهرمانان آسیا کمترین جریمه باشگاه‌ها است و با توجه به تصویب آیین‌نامه جرایم انضباطی صدور مجوز حرفه‌ای، خود فدراسیون فوتبال نیز مطابق همین آیین‌نامه جریمه خواهند شد.باشگاه‌ها همچنین باید مدارک مربوط به زیرساخت‌ها و امور ورزشی خود را تا پایان اسفند بارگذاری کرده و برای تحویل مدارک حقوقی و مالی نیز تا 30 فروردین فرصت دارند.»
طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای قرار است مدارک باشگاه‌ها در چند مرحله بارگذاری شود و آنچه روز گذشته آخرین مهلت بارگذاری‌اش تعیین شده بود، مدارک مربوط به زیرساخت‌های باشگاه‌ها و مدارک سخت‌افزاری بوده است و هنوز برای سایر مدارک فرصت برای باشگاه‌ها باقی است.
کاظم اولیایی، عضو کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای در این رابطه به ایران ورزشی می‌گوید: «مدارک در دپارتمان بررسی می‌شود و قرار است طی چند بخش از سوی باشگاه‌ها در سامانه بارگذاری شود. سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که هم ما(کمیته صدور مجوز حرفه‌ای) می‌توانیم آنها را ببینیم و بررسی کنیم، هم باشگاه‌ها و هم مسئولان مربوطه در کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC). باشگاه‌ها این مدارک را بارگذاری می‌کنند و در نهایت درباره آنها تصمیم‌گیری می‌کنیم. هنوز هیچ چیز درباره کسب مجوز باشگاه‌ها مشخص نیست.»
این ضرب‌الاجل‌ها اما مسیر باشگاه‌ها را تا پایان فروردین ماه مشخص کرده است و آنها باید برنامه‌ریزی‌های خود را به گونه‌ای انجام دهند که در تاریخ‌های مشخص شده، مدارک‌شان را بارگذاری کنند تا بعد از فروردین همه این مدارک مورد بررسی دقیق قرار بگیرد و درباره صدور مجوز برای این باشگاه‌ها تصمیم‌گیری شود.
در هفته‌های اخیر نگرانی‌ها درباره صدور مجوز حرفه‌ای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بیش از هر زمان دیگری مطرح بوده و واقعیت این است که به نسبت دوره قبلی که از دریافت مجوز محروم ماندند، هنوز هیچ چیز برای این دو باشگاه تغییر نکرده است و خطر ادامه محرومیت برای آنها پابرجاست.
با نگاه به تاریخ‌های مشخص شده برای بارگذاری مدارک می‌توان گفت اسفند و فروردین دو ماه سرنوشت‌‎ساز برای باشگاه‌های ایرانی است تا شانس خود را برای دریافت مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان آسیا امتحان کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی