در حافظه موقت ذخیره شد...
از سکوهای خالی تا ورزشگاههای مملو از تماشاگر
در سالهای اخیر، توجه عمومی و سرمایهگذاری تجاری در فوتبال زنان افزایش قابلتوجهی داشته است. اگر به عقب بازگردیم، در سال۲۰۰۷ که آرسنال با شکست تیم اومئا سوئد قهرمان شد، تنها ۳۴۶۷تماشاگر در ورزشگاه دوم این باشگاه حضور داشتند؛ اما امسال، بازی نهایی در ورزشگاه اصلی باشگاه اسپورتینگ لیسبون پرتغال با حضور بیش از ۳۸هزار نفر برگزار شد. هرچند بیشتر تماشاگران هوادار بارسلونا بودند و با ناراحتی ورزشگاه را ترک کردند، اما همین استقبال گسترده نشاندهنده رشد چشمگیر علاقه به فوتبال زنان است.
با وجود این پیشرفتها، اصلیترین دغدغه بازیکنان، مربیان و فعالان حقوق ورزشکاران زن، نهفقط حمایت مردمی بلکه مسأله درآمدزایی فوتبال زنان در سطح حرفهای است. تا پیش از سال۲۰۱۰، هیچ پاداش مالی برای قهرمانی در لیگ قهرمانان فوتبال زنان وجود نداشت و حتی قهرمانی آرسنال در سال۲۰۰۷ درآمدی برای باشگاه به همراه نداشت. از آن زمان یوفا پرداخت جوایز مالی را آغاز کرد که به مرور زمان نیز افزایش یافته است.
در فصل جاری، مجموع پاداشهای لیگ قهرمانان زنان ۲۴میلیون یورو تعیین شده است؛ رقمی که قرار است تا سالهای آینده افزایش پیدا کند. طبق برنامهریزی یوفا، از فصل ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۰، تنها برای مرحله لیگ مسابقات، ۲۴میلیون یورو اختصاص خواهد یافت. با این حال، وقتی این مبلغ را بین باشگاهها تقسیم میکنیم، همچنان تفاوتی فاحش با جوایز لیگ قهرمانان مردان دیده میشود.
برای مثال، اگر کل درآمد آرسنال زنان از ابتدای رقابتها تا قهرمانی را جمع کنیم، به عددی حدود ۱.۵۶میلیون یورو میرسیم. در حالی که تیم مردان آرسنال، با وجود نرسیدن به فینال، ۱۱۶میلیون یورو درآمد داشته است. حتی ضعیفترین تیم این فصل لیگ قهرمانان مردان اسلوان براتیسلاوا از اسلواکی – درآمدی معادل ۲۱میلیون یورو کسب کرده که چندین برابر قهرمان لیگ زنان است.
یوفا تلاش دارد که فاصلهها را کاهش دهد، اما تفاوتهای بزرگ در حق پخش، فروش بلیت، تبلیغات و قراردادهای تجاری، همچنان مانعی جدی برای تحقق برابری کامل است. با این حال، افزایش ۱۵۶درصدی جوایز مسابقات یورو ۲۰۲۵ زنان یکی از اقدامات امیدبخش در این مسیر بهشمار میرود. هرچند این اقدامات مهم هستند، اما برای رسیدن به توازن واقعی در فوتبال حرفهای زنان و مردان، هنوز راه زیادی در پیش است.
