فدراسیون چه کمکی به نمایندگان ایران در آسیا کرد؟
فرار از واقعیت به سبک تاج
سینا حسینی
خبرنگار
رئیس فدراسیون فوتبال روز گذشته در گفتوگوی اختصاصی با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد هنوز مشکل میزبانی تیمهای ایرانی در مسابقات لیگ نخبگان آسیا و لیگ قهرمانان دو برطرف نشده است. مهدی تاج در این گفتوگوی کوتاه اعلام کرده است: هنوز موضوع میزبانی کامل حل نشده اما میزبانی تیمهای ما در لیگ نخبگان در مسیر حل شدن است. ۲ تیم بزرگ ما شانس صعود دارند و یک تیم حتی شانس بیشتری دارد.
وی با تأکید بر اینکه صعود دو نماینده ایران در لیگ نخبگان به سود فوتبال ایران خواهد بود، اظهار داشت: امیدوارم هر۲ نماینده ما به مرحله بعد صعود کنند و این به سود فوتبال ایران است.
مهدی تاج در شرایطی چنین مطلبی را عنوان کرده که روزنامه ایران ورزشی در شماره بیست و چهارم آذرماه از این موضوع خبر داده و با اشاره به اتمام پروژه بازسازی ورزشگاه بزرگ آزادی مطلبی را با تیتر: «آزادی رسید، میزبانی نه!» به جزئیات این موضوع به شکل مبسوط پرداخته بود اما در کمال ناباوری رئیس فدراسیون فوتبال شش روز بعد از انتشار این گزارش از حل نشدن مشکل میزبانی تیمهای ایرانی خبر داده تا مشخص شود مهدی تاج همانند قبل در پروژه دفاع از حقوق فوتبال ایران ناکام مانده و حالا به جای پذیرش ناتوانی خود در این فرایند، با مانور تبلیغاتی روی یک خبر سوخته تلاش میکند تا از تیررس منتقدان خارج شود.
رئیس فدراسیون فوتبال خود بهتر از هر کسی میداند بر خلاف ژستهای امروزش، او کمترین تأثیر را در روند تصمیمگیریهای کنفدراسیون فوتبال آسیا دارد اما با وجود این مهدی تاج به شکلی وانمود میکند که انگار قرار است با رایزنیهای او، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم خود در رابطه با میزبانی را برگرداند در حالی که شرایط و شواهد بیانگر این واقعیت است که هیچ تغییری در کار نیست و همچنان باشگاههای ایرانی بایستی در کشور ثالث به میدان بروند تا از امتیاز میزبانی محروم شوند.
مهدی تاج در مصاحبه خود با ایرنا به شانس نمایندگان ایران برای صعود به مرحله بعدی لیگ نخبگان اشاره میکند تا به این ترتیب خود را در صعود احتمالی استقلال و پرسپولیس سهیم کند اما سؤال کلیدی اینجاست که مهدی تاج تاکنون برای موفقیت استقلال و پرسپولیس و حتی تراکتور و سپاهان چه قدم مؤثری برداشته است تا آنها در آسیا موفق باشند؟!
آرزوی موفقیت مهدی تاج در این مقطع برای نمایندگان ایران در آسیا صرفاً کاربرد تبلیغاتی برای او دارد تا در انتخابات پیش رو بدون کمترین هزینه بتواند از این اتفاق به عنوان ابزار تبلیغاتی منتفع شود، در حالی که با آنالیز رفتارهای رئیس فدراسیون فوتبال در ماههای اخیر میتوان به این جمعبندی رسید که فدراسیون فوتبال در مسیر موفقیت باشگاههای ایرانی سر سوزنی تأثیر نداشته است و همه چیز در حد آرزوی موفقیت، امیدواری یا اظهار تأسف و رفتارهای پوپولیستی تمام شده است.
به نظر میآید سیاست فعلی فدراسیون فوتبال روی رفتارهای عامه پسند و تبلیغاتی متمرکز شده تا در روزهای منتهی به انتخابات رئیس فدراسیون فوتبال با کمترین چالش ممکن مواجه شود به همین دلیل سناریوی تبلیغاتی و مانور روی اخبار سوخته در دستور کار مدیریت فدراسیون فوتبال قرار گرفته در حالی که افکارعمومی با در نظر گرفتن حقیقت به خوبی متوجه این واقعیت شده اند و دیگر به راحتی اسیر کمپینهای تبلیغاتی تاج نخواهند شد.