صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و هفتصد و بیست - ۲۵ آذر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و هفتصد و بیست - ۲۵ آذر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

ورزشگاه‌هایی که وجود خارجی ندارند

مدرن‌ترین جام جهانی تاریخ در عربستان

ایلیا بهزاد اول
خبر‌نگار


 عربستان در حالی از سوی فیفا به عنوان میزبان مسابقات جام جهانی ۲۰۳۴ معرفی شده که ورزشگاه‌های معرفی شده از سوی این کشور برای میزبانی این مسابقات، فعلاً در این کشور جایی ندارند و طی ۱۰ سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. عربستان سعودی با تمرکز بر گسترش نفوذ خود در عرصه ورزش جهانی و تنوع‌بخشی به اقتصادش، بعد از انصراف استرالیا تنها پیشنهاد دهنده میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ بود. این کشور که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در حوزه‌هایی مانند فرمول یک، گلف و فوتبال انجام داده، اکنون میزبان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی جهان لقب گرفته و وعده داده این تورنمنت را به تجربه‌ای بی‌سابقه تبدیل کند. از ۱۵ استادیوم معرفی شده، 11 استادیوم کاملاً نوساز خواهند بود. علاوه بر هشت ‏استادیوم در ریاض، چهار استادیوم در جده میزبانی می‌کنند و ‏شهرهای خبر، ابها و نئوم هم هرکدام یک استادیوم در این تورنمنت ‏خواهند داشت. ‏مراسم افتتاحیه و فینال در ورزشگاه ملک سلمان ریاض با ظرفیت ۹۲ ‏هزار نفر برگزار می‌شود. دومین استادیوم بزرگ شهر کینگ فهد اسپرت سیتی ‏است که ۸۰ هزار نفر ظرفیت داشته و در ریاض قرار دارد. ‏استادیوم دیگر شهر ریاض، استادیوم روشن است که به تازگی عکس‌های ‏عجیبی از طراحی و معماری آن منتشر شده و جزو دیگر ورزشگاه‌های ‏ریاض در جام جهانی خواهد بود. ‏استادیوم آرامکو در شهر خبر با ظرفیت ۴۷ هزار نفری و ورزشگاه ‏محمد بن سلمان در قیدیه با ۴۵ هزار نفر گنجایش هم از دیگر استادیوم‌های میزبان جام جهانی خواهند بود که معماری جالب توجهی دارند.
 به جز این چند ورزشگاه، شهر نئوم عربستان می‌تواند تبدیل به یکی از خاص‌ترین شهرهای میزبان در تاریخ جام جهانی شود. عربستانی‌ها ادعا کرده‌اند که ورزشگاه کلان‌شهر در حال ساخت نئوم، بر فراز یک اسکله تفریحی ساخته خواهد شد که همین آن را به یکی از خاص‌ترین ورزشگاه‌های جهان تبدیل خواهد کرد. بجز بحث ورزشگاه‌ها، عربستان اعلام کرده قصد دارد بیش از ۲۳۰ هزار اتاق هتل در شهرهای میزبان برای طرفداران و تیم‌ها فراهم کند و در حال گسترش ظرفیت حمل‌ونقل هوایی خود است. این کشور همچنین برنامه دارد دومین شرکت هواپیمایی بزرگ خود، ریاض ایر را در سال آینده راه‌اندازی کند. هدف این شرکت اتصال به بیش از ۱۰۰ مقصد و جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون مسافر سالانه تا سال ۲۰۳۰ است. خطوط ریلی و مسیرهای اتوبوس هم برای تسهیل سفر در سراسر کشور گسترش خواهند یافت.

جستجو
آرشیو تاریخی