باید صداوسیما را به پرداخت حق پخش مکلف کرد
فائقی: تلویزیون یار دوازدهم تیم ملی نیست
محمد محمدی سدهی
خبرنگار
در سالهای اخیر حساسیتها نسبت به حق پخش تلویزیونی افزایش یافته و این موضوع به بزرگترین خواسته جامعه ورزش به خصوص باشگاههای لیگ برتر فوتبال تبدیل شده است. هرچند مسئولان صداوسیما هیچگاه پاسخ روشنی به این مطالبه نداشتند و همیشه سعی کردند این مشکل را با کدخدامنشی حل کنند، به همین دلیل بعید به نظر میرسد که مسئولان صداوسیما با وجود مطرح شدن دوباره حق پخش تلویزیونی واکنشی نسبت به این موضوع داشته باشند.
سعید فائقی، معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در خصوص موضوع حق پخش به «ایران ورزشی» میگوید: «خودمان دوست داریم که مشکلات کشور لاینحل بماند، یکی از همین مشکلات حق پخش است که با وجود صحبتهای فراوان در این خصوص هنوز تصمیمی برای حل آن گرفته نشده است. حق پخش در تمام دنیا وجود دارد و باشگاهها از این طریق درآمدزایی میکنند، خود صداوسیما هم برای پخش مسابقات المپیک، جهانی و... حق پخش پرداخت میکند اما وقتی موضوع به داخل کشور میرسد، حق پخش را پرداخت نمیکند.»
او بیان میکند: «در اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده که حقوق معنوی حاصل از پخش مسابقات به فدراسیون تعلق دارد. این اساسنامه برای تأیید به مجلس رفته و دولت هم این اساسنامه را تصویب کرده است و این موضوع به قانون تبدیل شده است. برای حل مشکل حق پخش باید یک لایحه یا طرح توسط دولت یا مجلس مصوب شود تا صداوسیما را مکلف به پرداخت حق پخش کنند. در این صورت صداوسیما مجبور میشود تا در بودجه سالانه خود حق پخش را ببیند.» معاون اسبق سازمان تربیت بدنی توضیح داد: «ما فقط در خصوص موضوع حق پخش توصیه میکنیم اما با این روش مشکل حل نمیشود. باید صداوسیما را به پرداخت حق پخش مکلف کرد. در قانون برنامه هفتم بحث پرداخت حق پخش تلویزیونی مطرح شده اما در آنجا این موضوع را پیچیدهتر کردهاند. با این روش نمیتوان از صداوسیما حق پخش ورزش گرفته شود. در دورانی که من در سازمان تربیت بدنی بودم، شخصی به نام محمدجعفر صافی، مدیریت شبکه سه را برعهده داشت و این موضوع را در داخل صداوسیما حل کرده بود.»
فائقی صحبتهای خود را اینگونه ادامه میدهد: «در آن مقطع 50درصد از درآمد تبلیغات به فدراسیون فوتبال اختصاص داشت و 50درصد دیگر هم خرج ساخت برنامههای ورزشی میشد. البته درحال حاضر چنین موضوعی وجود ندارد و مشخص نیست که درآمدهایی که از آگهیها به دست صداوسیما میرسد، در کجا هزینه میشود. در آن زمان هماهنگی خوبی بین صداوسیما و فدراسیون فوتبال وجود داشت اما حالا این هماهنگی به هیچ وجه وجود ندارد. در آن زمان صداوسیما یار دوازدهم تیم ملی بود اما حالا اینگونه نیست.»
او بیان میکند: «در خصوص حق پخش مسائل دیگری همچون تبلیغات محیطی مطرح است و براساس قوانین، فدراسیون فوتبال مکلف است که بابت تبلیغات محیطی لیگ برتر پولی به ایافسی و فیفا پرداخت کند که این پول پرداخت نمیشود. آنها گاهی اوقات به دلیل بزرگی ورزشمان چشمهایشان را میبندند و از فوتبال ما حمایت میکنند اما اگر یکی از اعضای فدراسیون یک موضوع را به اطلاع ایافسی برساند، ایافسی بشدت موضوع را پیگیری میکند و فوتبال ما را تعلیق خواهد کرد.»