صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و شصت و هفت - ۲۱ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و شصت و هفت - ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

کت و شلوار به جای لباس ورزشی و کلاه بیسبال

کلوپ موقتاً در جایگاه مدیران

فرخ حسابی
روزنامه‌نگار


یورگن کلوپ برگشته است اما نه به آن شکل که انتظار داشتید. مربی سابق لیورپول از نیمکت به بخش مدیران آمده و ریاست بخش فوتبال جهان گروه ردبول را برعهده گرفته است. آن مرد با لباس ورزشی و کلاه بیسبال حالا باید کت و شلوار بپوشد. ردبول که بخش فوتبالش شامل ردبول لایپزیگ، ردبول سالزبورگ، نیویورک رد بولز و تیم برزیلی ردبول براگانتینو و همچنین سهام کوچکی در لیدزیونایتد می‌شود، به بانک تجربه عظیم و غنی کلوپ رو آورده و این مربی 57 ساله قرار است برنامه استراتژیک ردبول را رهبری کند، به مربی‌های این گروه آموزش دهد و به عملیات استعدادیابی در سراسر جهان کمک کند.
البته گزارش شده کلوپ در قراردادش با ردبول بند فسخی گنجانده که بر اساس آن در صورت تماس فدراسیون فوتبال آلمان برای مربیگری تیم ملی این کشور، می‌تواند از ردبول برود و این یعنی دیر یا زود به نیمکت برمی‌گردد. آیا باید تعجب کنیم اگر کلوپ را در جام جهانی 2026 در کانادا، مکزیک و امریکا مسئول تیم ملی آلمان بدانیم؟ شاید. اما احتمال واقعی شدن این تصور با بازگشت او به فوتبال در ردبول بیشتر شده است.
وقتی کلوپ در ژانویه اعلام کرد در پایان فصل بعد از نزدیک به 9 سال از لیورپول جدا می‌شود، منابع نزدیک به او گفتند سختی جسمی و روحی یکی از بزرگترین باشگاه‌های جهان و موفقیت‌های متعدد در این تیم توان او را برده، خودش هم در آخرین مصاحبه‌اش این را تأیید کرد.
کلوپ به استراحت نیاز داشت، گفت می‌خواهد وقت بیشتری با خانواده و نوه تازه متولدشده‌اش بگذراند. بعد از استعفای گرت ساوت‌گیت از تیم ملی انگلیس نام او مطرح شد، همچنین فدراسیون فوتبال امریکا با او تماس گرفت تا متقاعدش کند اما او با صراحت گفت آماده بازگشت به دنیای فوتبال نیست.
کلوپ اصرار داشت یک سال استراحت کند و در کنگره مربی‌های بین‌المللی بر آن تأکید کرد اما درست مثل موقعی که از بوروسیادورتموند جدا شد و می‌خواست یک سال استراحت کند اما پنج ماه بعد به لیورپول رفت، این‌بار هم از ژانویه 2025 کارش را در ردبول آغاز می‌کند.
اینکه آدمی مثل او با آن شور و اشتیاق کنار زمین و ارتباط فوق‌العاده با بازیکنان و هواداران می‌تواند از پشت میزنشینی در فوتبال لذت کافی را ببرد یا نه، معلوم نیست. در آلمان خیلی زود بازیکنان به سمت هیأت‌مدیره هدایت می‌شوند اما کلوپ بعد از 23 سال فوق‌العاده مربیگری به پست مدیریت تن داده بر خلاف امثال کارل هاینس رومنیگه، میشاییل زورک و الیور بیرهوف.
سابقه کلوپ با تمام کسانی که در گروه ردبول مربی بوده‌اند و هستند ازجمله دستیار سابق کلوپ، پپ لیندرز که مربی سالزبورگ است، قابل مقایسه نیست و برای همین کار سختی پیش روی کسانی است که زیردست او کار می‌کنند. خود او هم از این جهت تحت فشار قرار می‌گیرد اگر هر کدام از باشگاه‌های زیر نظر گروه به نقطه‌ای برسد که تعویض مربی ضروری باشد.
کلوپ هیچ‌وقت از سیاست بازی در فوتبال لذت نبرده اما کاری را قبول کرده که به ناچار باعث ورود او به عرصه‌هایی می‌شود که پیش از این به مدیران واگذار می‌کرد. او حالا یکی از آنها است نه کسی که کنار زمین کارش بهبود عملکرد بازیکنان است. تصمیم او برای قبول پیشنهاد ردبول به معنای آن است که کلوپ دیر یا زود به همان جایی برمی‌گردد که در آن مشهور شد؛ کنار نیمکت. نزدیکانش می‌گویند بعد از کار در لیورپول علاقه زیادی به حضور در یک باشگاه دیگر ندارد. تیم رقیبی را در انگلیس مربیگری نمی‌کند و بعید است به بایرن برود چون نمی‌خواهد درگیر وظیفه دوگانه مدیریت رختکن و هیأت‌مدیره شود در باشگاهی که به اف‌سی هالیوود شهرت دارد و ماجراهای بی‌پایان را همراه با شکوه و اعتبار و همچنین ستاره‌های نامدار می‌خواهد.
مربیگری آلمان اما مناسب است چه جام جهانی 2026 باشد، چه یورو 2028 در انگلیس و ایرلند. یولیان ناگلزمان کمی قبل از یورو 2024 قراردادش را تا جام جهانی 2026 تمدید کرد اما او در 37 سالگی یکی از استعدادهای درخشان مربیگری محسوب می‌شود و دوسال پرحادثه‌اش در بایرن که با وجود قهرمانی در اولی به اخراجش انجامید، اعتبار او را زیر سؤال نبرده است. اگر از الان تا 2026 یکی از تیم‌های بزرگ اروپا بی‌مربی باشد -منچسترسیتی و منچستریونایتد می‌توانند در این موقعیت قرار بگیرند- کلوپ نامزد اول است و چنین پیشنهادی به اندازه کافی برای جداشدن از تیم ملی وسوسه‌انگیز است.
بنابراین دوران کلوپ در «طبقه بالا» در ردبول بیشتر به یک دوران موقت شباهت دارد که قرار است راه او برای بازگشت به نیمکت را هموار کند.

جستجو
آرشیو تاریخی