خبر و مصاحبه

ورزشگاه بازی ایران و قطر مشخص شد
دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر در چهارچوب هفته چهارم مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی۲۰۲۶ قرار بود در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار شود، اما با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا به کشور ثالث منتقل شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت رسمی اعلام کرد که این دیدار در ورزشگاه مکتوم بن راشد شهر دبی امارات برگزار می‌شود. ظرفیت این ورزشگاه 12 هزار نفر است.

 
نظر کارشناس داوری درباره پنالتی ایران
کارشناس داوری کشورمان اخراج صالح حردانی و همچنین بازگرداندن پنالتی ایران در دیدار با ازبکستان را تصمیمات درستی دانست. نادر جعفری بیان داشت: «در نیمه اول دو صحنه مشکوک داخل محوطه ایران رخ داد و بازیکنان ازبکستان هم از داور می‌خواستند که VAR ورود کند اما داور به درستی در هر دو صحنه  تصمیم به ادامه بازی گرفت و نیازی به ورود VAR نداشت.» کارشناس داوری کشورمان تصریح کرد: «در نیمه دوم تشخیص خطای داور خوب نبود و در دو اتفاق کلیدی به درستی قضاوت نکرد. یکی بحث اخراج صالح حردانی بود که داور ابتدا تشخیص نداد. محل برخورد و شدت برخورد فاکتور خطای شدید را داشت و باید بازیکن ایران را اخراج می‌کرد که ابتدا این صحنه را تشخیص نداد و در ادامه داوران VAR به کمک او آمدند و پس از بررسی صحنه حردانی اخراج شد.» جعفری درباره صحنه اعلام پنالتی به سود ایران در دقیقه 93 و بازگرداندن آن پس از بررسی VAR یادآور شد: «در صحنه پنالتی وقتی توپ از بدن بازیکن میزبان رد شد، دست بازیکن به دستش چسبیده بود و بعد از آن هم حرکت دستش طبیعی بود. ابتدا داور به اشتباه پنالتی گرفت و بعد با کمک VAR تصمیم خود را تغییر داد. در سایر صحنه‌ها اتفاق خاصی رخ نداد و سرنگونی سردار آزمون در داخل محوطه ازبکستان و همچنین برخورد مهدی طارمی در محوطه خودمان با بازیکن حریف اتفاق خاصی نبود.»


کارشناس داوری روسی: در اروپا پنالتی ایران رد نمی‌شد
آناتولی سینیائف، داور سابق روسی در گفت‌وگو با وب‌سایت چمپیونات روسیه، در خصوص صحنه‌های بازی ایران و ازبکستان و برخورد توپ به دست بازیکن ازبکستان در این بازی بیان داشت: «در اروپا، در چنین مواردی احتمالاً پنالتی اعلام می‌شد. اما داوری کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) عمدتاً به فیفا وابسته است. در اینجا VAR به دلیل عدم توافق با تصمیم داور اصلی وارد عمل شد. در قوانین نوشته شده است که دست می‌تواند طول بدن را نه‌تنها در وضعیت طبیعی، بلکه در وضعیت غیرطبیعی نیز افزایش دهد. در این حالت، دست در حالت طبیعی طول بدن را افزایش داده است، به این معنی که دست بازیکن تیم ملی ازبکستان همسو با پای او حرکت کرده است. به همین دلیل دست او از شانه‌اش بالاتر نرفته و کشیده نشده است. در این شرایط دلایل کافی برای لغو پنالتی وجود دارد اما در اروپا، VAR در چنین وضعیتی مداخله نمی‌کرد.»


حردانی، سریعترین اخراجی ایران در سال 2024
تیم ملی در حالی مقابل ازبکستان به میدان رفت که از دقیقه 57 در پی اخراج صالح حردانی مجبور شد با یک بازیکن کمتر به کار خود ادامه دهد. صالح در این صحنه با خطا روی شومورودوف، کاپیتان ازبکستان، داور را مجاب به بازبینی کرد و پس از بررسی خطا توسط VAR با کارت قرمز مستقیم از زمین بازی اخراج شد. این چهارمین اخراجی تیم ملی در دوران مربیگری امیر قلعه‌نویی است. تا پیش از این حسین کنعانی‌زادگان، مهدی طارمی و شجاع خلیل‌زاده هم کارت قرمز گرفته بودند و حالا صالح حردانی عضو جدید اخراجی‌ها به حساب می‌آید. هر سه اخراجی قبلی در دقایق 90 به بعد رخ داده بود؛ حسین کنعانی‌زادگان مقابل همین ازبکستان در دقیقه پایانی فینال کافا اخراج شد، مهدی طارمی در دقیقه 1+90 یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها کارت قرمز گرفت و شجاع خلیل‌زاده در دقیقه 3+90 نیمه‌نهایی جام ملت‌ها مقابل قطر اخراجی تیم ایران بود. حالا صالح حردانی سریعترین کارت قرمز تیم ملی در سال 2024 را دریافت کرده است.


نعمتی: طبیعی بود بعد از اخراج عقب‌‌تر بازی کنیم
علی نعمتی، مدافع تیم ملی پس از اولین بازی ملی‌اش که مقابل ازبکستان در تاشکند به انجام رسید، گفت: «خدا را شکر می‌کنم که اولین بازی ملی‌ام را انجام دادم. همه تلاشم را انجام دادم و در ادامه راه اگر باز هم فرصت پیدا کنم، تمام تلاشم را برای تیم ملی می‌کنم. پس از 10نفره شدن، طبیعی بود که عقب‌تر بازی کنیم، ولی تمرکز خوبی داشتیم. ما همه تلاش‌مان را کردیم و امیدوارم در ادامه مسیر نتیجه لازم را بگیریم.»

جستجو
آرشیو تاریخی