صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و شصت و شش - ۱۹ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و شصت و شش - ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

چهره‌هایی که روی نیمکت‌های فوتبال ایران درخشیده‌اند

سرمربیانی برای کسب جام

در کتاب «رهبری عملگرا» کارلو آنچلوتی آمده است: «سالیانه 50 میلیارد دلار در جهان، صرف آموزش و پیشرفت در زمینه رهبری و مدیریت می‌شود». این واقعیت است که افراد زیادی دنبال یادگیری رهبری هستند، اما بعضی چیزها باید در خون انسان باشد. مربیگری و رهبری کاملاً با هم ارتباط مستقیمی دارند. مثلاً آنچلوتی که پنج مرتبه به‌عنوان سرمربی، جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر برده، بارها عرش و فرش را تجربه کرده است. بنابراین مربیگری حتی در کشورهای صاحب فوتبال و دارای زیرساخت‌، دوره‌ای است، چه برسد به کشور ما که وضعیت زیرساخت‌ها در آن خیلی تعریفی نیست. با این وجود، در سال‌های اخیر برخی مربیان در فوتبال ما در دوره‌‌هایی خوش درخشیده‌اند و گاهاً یک جام کسب کرده‌اند که در این گزارش به آنها پرداخته شده است.
 
دراگان اسکوچیچ
این سرمربی برخلاف دیگر ویچ‌‌های کروات، وقتی به فوتبال ایران آمد، رزومه آنچنانی نداشت اما در گذر ایام و بعد از همکاری با ملوان، فولاد، خونه به خونه بابل و صنعت نفت به سرمربیگری تیم ملی رسید. او با وجود رساندن ایران به جام جهانی 2022 قطر، برکنار شد. همین نوع برکناری باعث شد کارنامه‌اش در فوتبال ایران خدشه‌دار نشود و حالا بعد از مدت کوتاهی حضور در تیم جوانان کرواسی، هدایت تیم پرمهره تراکتور را عهده‌دار است.
فرهاد مجیدی
در لیگ بیست‌ویکم، فرهاد مجیدی، در حالی استقلال را با 68 امتیاز و بدون شکست به قهرمانی رساند که در این تیم و تیم امید ایران به طور مقطعی مربیگری کرده بود ولی دستاورد خاصی در این زمینه نداشت اما این‌بار با بهره‌گیری از ایده‌های گابریله پین توانست دست به کاری بزند که شاید حالا حالاها تکرارش ممکن نباشد. او بعد از قهرمانی، بلافاصله راهی امارات شد تا روی نیمکت اتحاد کلبا بنشیند ولی در امارات نتوانست موفقیتش را تکرار کند و برکنار شد.
 
اوسمار لوس ویه‌را
این مربی برزیلی در حالی در ابتدای لیگ بیست‌ودوم، دستیار یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس شد که حتی خوشبین‌ترین هوادار پرسپولیس هم تصور نمی‌کرد او جانشین یحیی شود و مهم‌تر از آن، قرمزها را دوباره قهرمان کند ولی این اتفاق افتاد. البته اوسمار با وجود پیشنهاد تمدید قرارداد، ترجیح داد راهی تایلند شود و هدایت بوریرام یونایتد را برعهده بگیرد.
 
ساکت الهامی
این مربی که زمانی دستیار چهارم فیروز کریمی بود، در تراکتور از دستیاری به سرمربیگری رسید و این تیم را به قهرمانی جام حذفی رساند. الهامی توانست با نساجی هم قهرمان جام حذفی شود تا یک مربی حذفی‌باز لقب بگیرد و به این باور برسد که بگوید: «اگر سرمربی تیم ملی شوم، کره را در کره و ژاپن را در ژاپن شکست می‌دهم.» او فصل قبل نساجی را در لیگ برتر نگه داشت اما حالا با این تیم روی لبه تیغ راه می‌رود.
 
محمد ربیعی
ربیعی که مس رفسنجان را از لیگ دسته اول به لیگ برتر رساند، پس از چند سال هدایت این تیم، به نیمکت ذوب‌آهن رسید و گاندوها را با 42 امتیاز به رتبه پنجم جدول لیگ بیست‌ و سوم رساند و حالا هم هدایت ذوبی‌ها را برعهده دارد.
 
سعید دقیقی
او که در مقطعی وارد عرصه مدیریتی شده بود، بعد از مدتی وارد کار مربیگری شد و توانست تیم شهرش (قزوین) یعنی شمس‌آذر را به لیگ برتر بیاورد. شمس‌آذر در لیگ بیست‌وسوم هم با این مربی عملکرد خوبی داشت و در رده هشتم قرار گرفت تا همه با احترام از دقیقی و شاگردانش یاد کنند. او که می‌خواست به ملوان برود، دوباره به شمس‌آذر برگشت و سرمربی این تیم است.
 
مازیار زارع
این سرمربی پس از اینکه ملوان را به لیگ برتر بازگرداند، در لیگ بیست‌ودوم عملکرد متوسطی داشت اما حالا که پس از یک فصل دوری دوباره به جمع قوهای سپید بازگشته، توانسته تیمی قابل احترام بسازد که در جمع مدعیان لیگ قرار بگیرد.
جستجو
آرشیو تاریخی