صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و پنجاه و هفت - ۰۹ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و پنجاه و هفت - ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

گواردیولای بی‌حوصله به دنبال راه‌حل

هیچ‌کس رودری نمی‌شود

سیدعلی بلند نظر
روزنامه‌نگار

بدون رودری از جشن خبری نیست اما سؤال زیاد است. پپ گواردیولا نمی‌تواند از سؤال‌ها درباره هافبک مصدومش که شاید در پست خودش در دنیا بهترین باشد، فرار کند. پاسخ همراه با بی‌حوصلگی او بعد از تساوی یک بر یک در زمین نیوکاسل که به از دست رفتن صدر جدول لیگ برتر انجامید، گویای همه‌چیز است: «ببینید بچه‌ها، می‌دانم هر روز می‌خواهید بپرسید اما رودری نیست، متئو کوواچیچ، برناردو سیلوا و ریکو لوییز بازی خوبی انجام دادند اما من باید راه‌حلی پیدا کنم، خیلی دوست داشتم رودری اینجا بود.»
این اولین بازی سیتی بعد از تأیید عمق مصدومیت رودری بود که از نامزدهای اصلی توپ طلا است و تا آخر فصل نمی‌تواند بازی کند. رودری در دقیقه 20 بازی با آرسنال مجبور به ترک زمین شد، در 51 بازی قبلی در لیگ برتر که رودری در زمین بود، سیتی نباخت. در این دو بازی مقابل دو رقیب سرسخت اما چهار امتیاز از دست داده‌اند.
سیتی البته راهی برای پیروزی بدون بازیکن سابق اتلتیکومادرید پیدا می‌کند. فراموش نکنیم تیم گواردیولا سه بازی اول این فصل را بدون او که تعطیلاتی طولانی بعد از قهرمانی در یورو 2024 داشت، برد. اما اینکه تا آخر فصل نیست، هم در انتخاب تیم باعث دردسر شده و هم ضربه روانی به تیم وارد کرده. رکورد تیم با او و بدون او اهمیت حضورش را نشان می‌دهد و حتی گواردیولا که نابغه مربیگری است، اعتراف می‌کند که باید راه‌حلی پیدا کند.
رودری شاید اهمیت بیشتری نسبت به ارلینگ هالند برای سیتی داشته باشد. سیتی گزینه‌های هجومی زیادی دارد که در نبود هالند گل می‌زنند اما آرسنال توانست بر خط میانی سیتی غلبه آشکاری کند، در فاصله زمانی خروج رودری از بازی تا اخراج دقیقه 45 لئاندرو تروسار و نیوکاسل هم همینطور. گواردیولا از سیستم 3-2-1-4 استفاده کرد، کوواچیچ به جای رودری و لوییز و ایلکای گوندوغان یک لایه حمایتی دیگر بین کوواچیچ و مثلث هجومی ایجاد کردند. کوواچیچ بازیکن تراز اولی است که با رئال مادرید و چلسی قهرمان اروپا شده اما رودری نیست. تقصیر او نیست، سطح سیتی آنقدر بالا است که نمی‌تواند اطمینان و دقت رودری را در اختیار تیم بگذارد. لوییز 19 ساله هنوز در حال آموختن است و نمی‌تواند راه‌حل پپ باشد. گوندوغان هم ماه آینده 34 ساله می‌شود و بعد از بازگشت از بارسلونا سایه‌ای از خود قبلی‌اش بوده و اوایل نیمه‌دوم تعویض شد. خوشبینانه‌اش اینکه با مرور زمان و رسیدن به سطح آمادگی ایده‌آل بهتر شود.
گواردیولا به برناردو سیلوا هم به عنوان یکی از گزینه‌های خط میانی اشاره کرد اما بازیکن تیم ملی پرتغال بیشتر هجومی است تا گزینه‌ای برای جانشینی رودری. جان استونز هم هست که روی نیمکت بود و کوین دی‌بروینه مصدوم به نیمکت هم نرسید. او هم 33 ساله است و زیاد مصدوم می‌شود. بنابراین گواردیولا چطور می‌تواند جایگزینی برای بازیکن غیرقابل جایگزین پیدا کند؟
در نیمه اول، سیتی در خط میانی شرایط خوبی داشت اما میزبان در نیمه‌دوم راه افتاد و هافبک‌هایش، ژوئلینتون، ساندرو تونالی و برونو گیمارش انرژی و سرسختی بیشتری نسبت به بازیکنان سیتی نشان دادند، ضمن اینکه در نبود رودری، سیتی بازیکنی برای مقابله با قامت و قدرت بدنی ژوئلینتون نداشت. سیتی در ماه اکتبر بازی‌های نسبتاً آسانی در لیگ دارد، برابر فولام، ولورهمپتون، ساوتهمپتون و بورنموث؛ باید به جهان و خودش ثابت کند که می‌تواند با نبود بهترین هافبکش منطبق شود. احتمالش هست که هر چهار بازی را ببرد اما قطعاً تیم همیشگی نیستند و بدون رودری مقابل رقبای قهرمانی به مشکل می‌خورند. نیوکاسل مدعی قهرمانی نیست اما ضعف سیتی را آشکار کرد و تیم‌های بهتر از تیم ادی هاو بی‌رحم‌تر خواهند بود.

جستجو
آرشیو تاریخی