صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و پنجاه و چهار - ۰۵ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و پنجاه و چهار - ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

پنج مصدومیت مؤثر در کورس قهرمانی لیگ برتر

جام‌های ضرب‌دیده

سیدعلی بلند نظر
روزنامه‌نگار


منچسترسیتی احتمالاً تا آخر فصل مؤثرترین بازیکن خود، رودری را در اختیار نخواهد داشت. 10 ماه از آخرین باخت تیم پپ گواردیولا در لیگ برتر با حضور هافبک اسپانیایی می‌گذرد و فصل قبل بدون او سه تا از چهار بازی را باختند. سیتی چطور با نبود او کنار می‌آید و آیا این مصدومیت در تعیین قهرمان این فصل لیگ برتر مؤثر است؟ در این گزارش به پنج مصدومیت تعیین‌کننده در قهرمانی لیگ برتر اشاره می‌کنیم.
 
روی کین، فصل 1998-1997
منچستریونایتد به عنوان مدافع عنوان قهرمانی با تهدید جدیدی از سوی آرسنال در‌حال پیشرفت، روبه‌رو شده بود. تیم شمال لندن زیر نظر آرسن ونگر به یک قدرت تبدیل شده بود و وقتی در اواخر سپتامبر کاپیتان منچستریونایتد، روی کین به دلیل پارگی رباط صلیبی از ادامه فصل باز ماند، تنها یک امتیاز اختلاف دو تیم بود. تیم سرالکس فرگوسن ابتدا با نبود مؤثرترین بازیکن لیگ برتر در آن برهه کنار آمد و 12 امتیاز از آرسنال جلو افتاد. البته آرسنال سه بازی عقب افتاده داشت و با برد یک بر صفر در اولدترافورد عملیات بازگشت را رقم زد. تساوی‌های خانگی برابر لیورپول و نیوکاسل، یونایتد را عقب انداخت و در نهایت با یک امتیاز اختلاف نسبت به آرسنال قهرمانی را از دست داد. فصل بعد کین کاپیتان تیم در قهرمانی تاریخی سه‌گانه شیاطین سرخ بود.
ادواردو، فصل 2008-2007
آرسنال تا قبل از سفر به زمین بیرمنگام‌سیتی در فوریه روی دور افتاده و یک تیم هیجان‌انگیز بعد از شکست‌ناپذیران شکل گرفته بود. در 26 بازی ابتدایی تنها یک باخت داشتند و با پنج امتیاز اختلاف در صدر بودند اما یک بازی پرحادثه و یک تکل خشن که به شکستن پای ادواردو انجامید، آرسنال را مات کرد. ادواردو در 22 حضور در ترکیب اصلی آرسنال 12 گل زده اما ماهیت مصدومیت تیم کم‌تجربه آرسنال را از پا درآورد. گل مساوی بیرمنگام در اواخر بازی باعث شد آرسنال امتیاز از دست بدهد و سه بازی بعدی را هم مساوی کردند قبل از اینکه به چلسی ببازند و یک فصل امیدوارکننده پایان تلخی برای توپچی‌ها داشت.
 
فرناندو تورس، فصل 2009-2008
امیدهای لیورپول برای پایان دادن به طلسم ناکامی در لیگ برتر به ساق‌های تورس و استیون جرارد بسته بود. فرم فوق‌العاده این دو، قرمزها را به جمع مدعیان آورده بود و در فصل قبل این دو روی هم 54 گل و 23 پاس گل داشتند. تیم رافائل بنیتس در این فصل می‌توانست بهتر باشد و تنها دو باخت داشت تا تمام فصل دنبال منچستریونایتد باشد. اما هر دو ستاره تیم درگیر مصدومیت شدند و تنها 14 بار در لیگ برتر در کنار هم در ترکیب اصلی قرار گرفتند. هر دو در بازی مقابل منچستریونایتد و رئال مادرید درخشیدند و ثابت کردند نبودشان چه ضربه‌ای به لیورپول زده. قرمزها در نهایت با چهار امتیاز اختلاف نسبت به قهرمان دوم شدند.
ویرجیل فان دایک، فصل 2021-2020
لیورپول فصل را درحالی شروع کرد که به انتظار 30ساله برای قهرمانی لیگ برتر پایان داده و با 99امتیاز دومین تیم تاریخ لیگ برتر در کسب امتیاز شده بود. بجز شکست سنگین برابر استون‌ویلا، شروع قدرتمندی در دفاع از عنوان قهرمانی داشته و از چهار بازی 9 امتیاز گرفته بودند قبل از آنکه فاجعه در زمین اورتون شکل بگیرد. فان دایک در برخورد با جردن پیکفورد دچار مصدومیت رباط صلیبی شد تا لیورپول در ادامه کار ستون موفقیت‌هایش را در اختیار نداشته باشد. ابتدا خوب بود و تا کریسمس صدرنشین بودند اما سال جدید همه چیز را به هم ریخت. برنلی به شکست‌ناپذیری لیورپول در آنفیلد بعد از 68 بازی پایان داد و بعد شش بازی خانگی پیاپی باختند. تیم یورگن کلوپ در شش بازی از هفت بازی از سوم فوریه تا هفتم مارس بازنده شد و فقط تحول آخر فصل باعث شد سهمیه لیگ قهرمانان را بگیرند.
 
ویلیام سالیبا، فصل 2023-2022
بازگشت سالیبا از حضور قرضی در مارسی و همکاری او با گابریل در قلب دفاع، آرسنال را به جمع مدعیان آورد. توپچی‌ها برتری قابل توجهی نسبت به منچسترسیتی به دست آوردند اما با مصدومیت کمر سالیبا در دیدار اسفند مقابل اسپورتینگ لیسبون فصل آرسنال خراب شد. او 11 بازی را از دست داد و آرسنال تنها دو بار کلین‌شیت کرد تا هشت امتیاز برتری در صدر از بین برود.
باخت 4 بر یک در زمین سیتی تقریباً رؤیای قهرمانی را از بین برد و یک رکورد نامطلوب به نام تیم میکل آرتتا ثبت شد؛ 248 روز صدرنشینی بدون قهرمانی.

جستجو
آرشیو تاریخی