صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهل و پنج - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهل و پنج - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۸

از ادعای خنده‌دار میزبانی جام ملت‌های2027 تا نداشتن یک ورزشگاه استاندارد

لطفاً لبخند نزنید

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار


فوتبال ایران روزهایی را تجربه می‌کند که حتی بدبین‌ترین هواداران آن هم انتظارش را نمی‌کشیدند. روزهایی که تیم‌های مختلف از جمله استقلال و پرسپولیس ورزشگاه خانگی برای میزبانی بازی‌های خود ندارند و تیم ملی هم برای میزبانی در یک بازی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 التماس می‌کند و امیر قلعه‌نویی گلایه می‌کند که به تیم ملی، زمین برای بازی نمی‌دهند! به این گل‌ها، سبزه نیز آراسته شده و هواداری که به ورزشگاه برای تماشای بازی و تشویق تیم مورد علاقه‌اش می‌رود، تأمین جانی ندارد. تا جایی که وقتی هوادار ملوان روی سکوها دچار حمله قلبی می‌شود، کمک سریع اورژانسی برای یاری رساندن به او وجود ندارد و جان عزیز خود را از دست می‌دهد ولی بازی ساده لیگ برتر، برخلاف انتظار متوقف نمی‌شود!
این مشکلات سخت‌افزاری برای برگزاری بازی‌های داخلی در حالی به وجود آمده و همه را حیرت‌زده کرده و برگزارکنندگان را عاجز از مدیریت مسابقات فوتبال نشان می‌دهد که بسیاری از علاقه‌مندان، خوب به خاطر دارند که 30 بهمن ماه 1398، یعنی کمتر از پنج سال پیش، خبر رسید که فدراسیون فوتبال ایران، کاندیدای ‌میزبانی جام ملت‌های آسیا 2027 شده است.
کنفدراسیون فوتبال آسیا آخرین مهلت برای ارسال اظهار علاقه برای میزبانی این رقابت‌ها را تاریخ ۳۱ مارس سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرده بود ولی به علت همه‌گیری ویروس کرونا، این تاریخ تا ۳۰ ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی تمدید شد و در ادامه، کشورهای ایران، ازبکستان، هند، قطر و عربستان کاندیداهای میزبانی این رقابت‌ها اعلام شدند و کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد، نامه مربوط به تعهدنامه‌های لازم را از هر پنج فدراسیون نامزد دریافت کرده‌است.
علاوه بر این، فدراسیون‌ها ملزم به ارائه کتابچه پیشنهادی مربوط به کشور خود، موافقت‌ها و توضیحات شهر میزبان، موافقت‌های ورزشگاه و وبگاه رسمی آموزش تا ۱۸ دسامبر سال ۲۰۲۰ به کنفدراسیون فوتبال آسیا شدند که کشورهای ایران، قطر، عربستان و هند کتابچه پیشنهادی خود را تقدیم کردند اما ازبکستان در این مرحله انصراف داد.
کتابچه ایران که 132 صفحه بود، کمترین تعداد صفحات را در میان کتابچه‌ها داشت و در مقابل عربستان با ارائه کتابچه ۴۲۱ صفحه‌ای بیشترین سهم را از این لحاظ داشت. در کتابچه پیشنهادی ایران، ۱۴ورزشگاه برای میزبانی از جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ به تفکیک شهر‌ها معرفی شدند که شامل ورزشگاه‌های آزادی و تختی تهران، شهدای فولاد و غدیر اهواز، یادگار امام(ره) تبریز، پارس شیراز، نقش جهان و فولادشهر اصفهان، امام رضا(ع) و ثامن مشهد، انقلاب کرج، شهدای مس و باهنر کرمان و المپیک کیش بودند. با این حال، ایران هم ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲ (۲۵ مهر ۱۴۰۱) از میزبانی جام ملت‌های آسیا انصراف داد و در ادامه قطر میزبان جام ملت های آسیا 2023 شد و هند هم کناره‌گیری کرد تا AFC ، عربستان را به عنوان میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ انتخاب کند.
حالا اما و پس از گذشت حدود دو سال از انصراف میزبانی جام ملت‌ها، از 14 ورزشگاه معرفی شده، تنها در سه ورزشگاه بازی‌های لیگ برتر برگزار می‌شود. تعدادی از ورزشگاه‌ها در دست تعمیر و بازسازی است و در تعدادی از ورزشگاه‌ها از جمله امام رضا(ع) مشهد به طرز عجیبی بازی برگزار نمی‌شود. این در حالی است برای برای میزبانی مسابقات بین‌المللی شاخصه مهم دیگری از جمله داشتن فرودگاه و هتل بین‌المللی الزامی است ولی تعدادی از شهرها این امکانات را ندارند و حتی نمی‌توانند میزبان بازی‌های لیگ برتر باشند. در این شرایط، ورزشگاه شهدای شهرقدس به گل سرسبد استادیوم‌های ما برای میزبانی سرخابی‌ها در لیگ نخبگان آسیا تبدیل شده است.
جالب اینکه حتی با وجود انصراف هم، فرصت برای رفع نقاط ضعف استادیوم‌ها وجود داشته اما حالا داشتن یک ورزشگاه استاندارد با چمن خوب هم به رؤیا تبدیل شده و در این شرایط، هواداران فوتبال نمی‌دانند به این خبر طنز که کاندیدای میزبانی جام ملت‌ها شده بودیم بخندند یا به حال این روزها گریه کنند؟

 

برش

فن زون ورزشگاه شهدای شهر قدس برای سرخابی‌ها کجاست؟

یکی از الزاماتی که کنفدراسیون فوتبال آسیا به تیم‌ها جهت میزبانی از بازی‌های لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا داشته، داشتن محلی به نام «فن زون» یا همان محلی برای استقرار هواداران فوتبال است که معمولاً خارج از استادیوم‌ها برپا می‌شود و در آن برنامه‌های مختلفی برای تماشاگرانی که برای تماشای بازی به ورزشگاه‌ها می آیند، اجرا می‌شود. این کار در بازی‌های بین‌المللی به اجرا درمی‌آید و حالا هم استقلال و پرسپولیس به AFC قول داده‌اند که فن زون داشته باشند و برنامه‌های فرهنگی‌شان را در آن اجرا کنند. طبق اعلام، ورزشگاه شهدای شهر قدس به عنوان میزبان فعلی سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا معرفی شده و سؤالی که در این میان مطرح شده، این است که کدام قسمت از این استادیوم به فن زون اختصاص داده شده و قرار است چه کاری برای تفریح هواداران در آن انجام شود؟

جستجو
آرشیو تاریخی