صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهل و چهار - ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهل و چهار - ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۸

لیگ نخبگان فقط الاهلی، النصر و الهلال نیست

غول‌ها مرحله به مرحله می‌آیند

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار


لیگ نخبگان آسیا در حالی از دوشنبه آغاز می‌شود که در روز اول این رقابت‌ها، الاهلی میزبان پرسپولیس است و استقلال هم باید از الغرافه پذیرایی کند. نکته‌ای که درباره این مسابقات بشدت مورد توجه قرار گرفته این است که سرخابی‌ها باید مقابل تیم عربستانی النصر، الاهلی و الهلال قرار بگیرند که از ستارگان سرشناسی مانند کریستیانو رونالدو، روبرتو فیرمینیو، سادیو مانه، آیمریک لاپورت، مارسلو بروزویچ، نیمار، ژائو کانسلو، روبن نوس، الکساندر میتروویچ، سرگی میلینکوویچ ساویچ، یاسین بونو، ریاض محرز، ایوان تونی و... در ترکیب تیم‌های خود بهره می‌برند. این در حالی است که از سایر تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان نیز نباید غافل شد.
به عنوان مثال، در ترکیب همین الغرافه، بازیکنان خارجی زیادی دیده می‌شوند. آنها تابستان پر رفت و آمدی داشتند که بدون شک مهم‌ترین خرید آنها، خوسلو، بازیکن اسپانیایی و ستاره سابق رئال مادرید است که نقش مهمی در قهرمانی‌های فصل قبل لوس بلانکوس داشت. بازیکنی که تاکنون چهار مرتبه برای الغرافه به میدان رفته ولی در امر گلزنی ناکام بوده است.
دیگر خرید مهم این تیم قطری، فلورین کومان، وینگر زهردار و ملی‌پوش رومانیایی است که از استوا بخارست به الغرافه پیوسته و تاکنون در چهار مسابقه دو بار موفق به گلزنی شده که هر دو گل او نیز در بازی برابر الریان، دیگر حریف آسیایی استقلال و پرسپولیس بود. جایی که پلنگ‌ها با نتیجه 2-1 برنده شدند. همچنین، رودریگو مورنو ماچادو، مهاجم مطرح اسپانیایی با سابقه 28 بازی و هشت گل برای تیم ملی کشورش، با قراردادی قرضی از الریان به الغرافه پیوست. بازیکنی که سابقه بازی در بنفیکا، والنسیا، لیدز، بولتون و حتی تیم پایه‌های رئال مادرید را در کارنامه دارد.
ماتیاس نانی بازیکن آرژانتینی و سابق رم، یاسین براهیمی بازیکن مطرح الجزایری سابق پورتو، محمد مونتاری مهاجم تیم ملی قطر، فرجانی ساسی ملی‌پوش تونسی، فابریسیا دیاز بازیکن ملی‌پوش و 20 ساله اروگوئه‌ای، دامه ترائوره و سیدو سانو ملی‌پوش 19 ساله سنگالی و بالاخره جانگ هیون سو، مدافع سابق تیم ملی کره جنوبی و باشگاه الهلال، دیگر بازیکنان مطرح الغرافه هستند.
این در حالی است که دیگر تیم‌های حاضر در این مسابقات مانند الریان، السد، الشرطه، العین، الوصل و پاختاکور نیز از بازیکنان با کیفیت و شاخصی در ترکیب تیم‌های خود بهره می‌برند و بنابراین نگاه‌مان تنها نباید به تیم‌های متمول و پرستاره عربستانی باشد. البته این تنها یک سمت ماجراست و در شرق آسیا نیز تیم‌های اولسان، بوریرام یونایتد، پوهانگ استیلرز، جوهور دارالتعظیم، سنترال مارینرز، شاندونگ تایشان، شانگهای پورت، شانگهای شنهوا، کاوازاکی، گوانگژو، ویسل کوبه و یوکوهاما مارینوس حضور دارند که تعدادی از این تیم‌های ژاپنی و کره‌ای سابقه قهرمانی آسیا را در کارنامه‌شان دارند و از بازیکنان و مربیان خوبی هم بهره می‌برند.
به عنوان مثال یکی از این تیم‌ها، بوریرام یونایتد است که اوسمار لوس ویرا سرمربی برزیلی سابق پرسپولیس را در اختیار دارد و با این مربی به بردهای پیاپی دست یافته است. این تیم تایلندی مهاجمی برزیلی به نام گیلرمه بیسولی کمپس را در اختیار دارد که از 18 مسابقه در سال 2024، 20 گل به ثمر رسانده و آمار بسیار خوبی را از خود به ثبت رسانده است.
این نشان می‌دهد که استقلال و پرسپولیس برای موفقیت کار بسیار سختی در پیش دارند و در اولین گام خود باید برابر ستاره‌هایی چون خوسلو، تونی، فیرمینیو و محرز قرار بگیرند.

جستجو
آرشیو تاریخی