صفحات
  • صفحه اول
  • فوتبال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سی و سه - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سی و سه - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۸

سرطان بدن اشتباهی را انتخاب کرد

کریستوف دام درگذشت

محمدرضا رحیم پور/کریستوف دام سرمربی مشهور فوتبال آلمان که سال‌ها در بوندس‌لیگا مربیگری کرد و در سال 2000 بایرلورکوزن را به یک قدمی فتح بوندس‌لیگا رسانده بود، در 70 سالگی از دنیا رفت. دام از سال 2022 با سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کرد.
دام پس از اینکه بیماری‌اش علنی شد، ابتدا از انظار عمومی کناره‌گیری کرد، اما سپس بازگشت و بار دیگر همانند گذشته با روحیه‌ای جنگنده ظاهر شد. پیام او این بود: «سرطان بدن اشتباهی را انتخاب کرده است»، پیامی که او می‌خواست با آن به دیگران نیز امید بدهد. این رفتار برای دام که به‌عنوان یک انگیزه‌دهنده بزرگ شناخته می‌شد، بسیار معمول بود.
 این چهره سرشناس فوتبال آلمان، پس از مبارزه طولانی با بیماری سرطان در نهایت دارفانی را وداع گفت. خانواده دام اعلام کردند که او روز شنبه در کنار خانواده‌اش درگذشت.
 
شایعه‌های حضور در ایران
 دام در سالیان طولانی یک مربی نزدیک به هدایت تیم ملی ایران بود. حتی دستیار و دوست نزدیک او رولند کخ به ایران آمد و سرمربی استقلال شد اما زمینه حضور او در فوتبال ایران هیچ وقت فراهم نشد.
 
نزاع افسانه‌ای با اولی هوینس
 مبارزه دام با سرطان نمادی از زندگی‌اش بود، زیرا او هرگز از رویارویی با دشمنان قدرتمند هراسی نداشت.
 نزاع او با اولی هوینس، مدیر بایرن مونیخ، در تاریخ بوندس‌لیگا ثبت شده است. دام از همان دوران جوانی و در حالی که هنوز به‌عنوان یک مربی ناشناخته برای باشگاه اف‌سی کلن فعالیت می‌کرد، مونیخی‌ها را به چالش کشید - در فصل‌های 1989-1988 و 1990-1989 با تیم «اف‌تسه» نایب قهرمان شد. مناظره مشهور او با هوینس و یوپ هاینکس در یک برنامه ورزشی در بهار ۱۹۸۹ از یادها نرفته است.
دام از هیچ چالشی رویگردان نبود، اما زندگی او نیز پر از ناکامی‌های زیادی بود. درست پس از کسب اولین (و تنها) قهرمانی بوندس‌لیگا با اشتوتگارت در سال ۱۹۹۲، به دلیل یک اشتباه در تعویض، شانس صعود به لیگ قهرمانان را از دست داد.
بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰، او با بایر ۰۴ لورکوزن سه بار نایب قهرمان و یک بار سوم شد. بنابراین نقش بسزایی در کسب لقب «نایب‌قهرمان» برای بایر ۰۴ داشت. فصل 2000-1999 بویژه تلخ بود، زیرا او در آخرین روز مسابقات با شکست ۲-۰ مقابل تیم تازه‌ صعود کرده اس‌پی‌وی‌جی اونترهاخینگ، قهرمانی را از دست داد.
در اکتبر همان سال، ماجرای مصرف مواد مخدر او تمام کشور را تحت تأثیر قرار داد. قرار بود دام سرمربی تیم ملی شود، اما این رؤیا هرگز محقق نشد. پس از اینکه اولی هوینس در مصاحبه‌ای به‌طور علنی اشاره کرد که دام ممکن است مشکل اعتیاد به مواد مخدر داشته باشد، موجی از اتفاقات شروع شد.
تحت فشار شدید عمومی، دام با آزمایش پزشکی قانونی روی موهای خود موافقت کرد. وقتی نتیجه آزمایش مثبت اعلام شد و مصرف مواد مخدر او تأیید شد، دام به پایین‌ترین نقطه زندگی خود رسید.
 او به‌عنوان سرمربی باشگاهی بدون اطلاع قبلی اخراج شد و قراردادش با فدراسیون فوتبال آلمان نیز منتفی شد.
جستجو
آرشیو تاریخی