صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سی و دو - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سی و دو - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۸

ضرورت طراحی «مدل فرهنگی» در فوتبال

فوتبال پرمخاطب‌ترین ورزش جهان، با تأثیرگذاری و نفوذ زیاد در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی است و به همین دلیل، فوتبالیست‌ها به مرجعی برای نسل جوان تبدیل شده‌اند و الگو و سرمشق ورزشی آنها به شمار می‌روند. در چنین شرایطی، لزوم طراحی مدل فرهنگی همخوان با آموزه‌های دینی و ملی کشور اسلامی ما بیش از گذشته احساس می‌شود. اگر در گذشته گاهی برخی فوتبالیست‌ها با مدل‌های موی غربی در میدان حاضر می‌شدند، اکنون انتقال پیام فرهنگی، شکل‌های گوناگونی پیدا کرده و در دهکده جهانی امروز و ارتباط مستقیم بازیکنان با هواداران از طریق فضای مجازی، به طراحی و اجرای مدل فرهنگی مناسبی برای فوتبال نیاز است.
در این میان، سؤال اینجا است وقتی فدراسیون فوتبال چنین دقیق و ریز برای باشگاه‌ها نقشه راه و مدلی برای توسعه تعریف می‌کند، چرا از طراحی مدلی فرهنگی برای فوتبالیست‌ها غفلت کرده است؟ آیا بهتر نیست فدراسیون همچون گذشته ستادی به نام منشور اخلاقی یا ستاد فرهنگی فوتبال داشته باشد که کارش نه فقط جریمه مالی و محرومیت فوتبالیست‌ها که طراحی مدلی فرهنگی و تربیتی اصولی و مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی ما باشد؟ آیا نباید برای بازیکن جوانی که پتانسیل ستاره شدن در فوتبال ایران، آسیا و حتی جهان دارد، برنامه فرهنگی و تربیتی مناسبی طرح‌ریزی کرد؟ بازیکنی 20 و چند ساله که یک باره میلیاردها تومان پول به حسابش واریز می‌شود، آیا می‌داند که با این پول چه کند؟ آیا می‌داند که باید برای ریال به ریال پولش برنامه داشته باشد و قرار نیست دستمزد میلیاردی‌اش را خرج تتو، آرایشگاه، خودروهای لوکس و... بکند؟ آیا بهتر نیست معاونان فرهنگی باشگاه‌ها کلاس‌های تربیتی و آموزشی برای بازیکنان برپا کنند؟
البته بسیاری از فوتبالیست‌ها و مربیان فوتبال ما در عرصه کارهای خیرخواهانه، اقدام‌های فرهنگی مناسب و برگزاری مراسم مذهبی پیشقدم و پیشرو هستند و همین الان برخی از مربیان نامدار فوتبال کشور مثل جواد نکونام و یحیی گل‌محمدی در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند اما هستند برخی بازیکنان که در اثر غفلت بزرگترهای فوتبال و مدیران به بیراهه رفته‌اند. بازیکنانی بوده‌اند که حتی زندگی مشترک‌شان تحت تأثیر رسانه‌های غربی نابود شده و حتی فوتبال‌شان در همان سال‌های ابتدایی بازی نابود شده است. بنابراین بر فدراسیون فوتبال واجب و لازم است که مدل فرهنگی مشخص و استانداردی متکی بر آموزه‌های دینی و ایرانی ما طراحی و به باشگاه‌ها ابلاغ کند. قطعاً با طراحی مدل فرهنگی مشخص و استاندارد مبتنی بر فرهنگ ایرانی می‌توانیم از بسیاری از کج‌روی‌های بازیکنان فوتبال در همه حوزه‌ها پیشگیری کنیم.
جستجو
آرشیو تاریخی