فعالیت‌های پشت پرده لاپورتا، فلیک و دکو

تابستان سخت بارسلونا

فرخ حسابی
خبرنگار


بارسلونا برای سفر به امریکا و دیدار با منچسترسیتی، رئال مادرید و میلان آماده می‌شود اما پشت پرده تلاش زیادی برای بهبود تیم زیر نظر هانسی فلیک در حال انجام است بعد از پایان فصل ناامیدکننده‌ای که به اخراج ژاوی هرناندس منجر شد. مربی سابق بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان به همراه دکو، مدیر ورزشی و خوان لاپورتا رئیس باشگاه به دنبال این هستند که تیم را در این تابستان تقویت کنند اما شرایط خاصی بر باشگاه حاکم
است.
 
مسأله مهم
بارسا ابتدا باید در خط میانی‌اش تعادل ایجاد کند که بعد از انتقال سرخیو بوسکتس به اینترمیامی در سال 2023 به هم خورده. اوریول رومئو، جانشین ارزانقیمتی بود که ژاوی خیلی زود اعتمادش به او را از دست داد و اواخر فصل، آندریاس کریستنسن، مدافع میانی در نقش هافبک دفاعی به کار گرفته شد تا ضعف تیم در انتقال از حمله به دفاع یا برعکس را رفع کند. ژاوی دو بازیکن می‌خواست، مارتین سوبیمندی رئال سوسیداد که با اسپانیا قهرمان یورو شد و گویدو رودریگس که بعد از پایان قراردادش با رئال بتیس بازیکن آزاد است اما فلیک که در تیم‌های قبلی‌اش سیستم 1-3-2-4 را ترجیح می‌داد، در بارسلونا هم بازیکنان لازم برای این چینش از جمله مارک کاسادوی جوان را دارد.
به هر حال یک هافبک دیگر می‌خواهند، یاشوا کیمیش را خیلی وقت است مد نظر دارند، آمادو اونانا قبل از انتقال به استون ویلا مورد توجه بود، میکل مرینو هم وارد سال آخر قراردادش با سوسیداد می‌شود.
اما آشکار است که استراتژی بارسا تغییر کرده و تمرکز باشگاه روی بزرگترین مشکل تیم نیست و می‌خواهند حالا که رئال مادرید، کیلیان امباپه را گرفته، بازیکنی بگیرند که هواداران را به وجد آورد، بازیکنی مثل نیکو ویلیامز، پدیده اسپانیا در یورو 2024.
 
شرایط تیم
بارسا کمبودهایی دارد اما کمتر تیمی در اروپا به اندازه این تیم استعدادهای جوان دارد؛ پائو کوبارسی، لامینه یامال، پدری، گاوی، هکتور فورت، فرمین لوپس و آلخاندرو بالده. یامال یکی از بازیکنان شاخص اسپانیا در یورو بود و جوان اول این تورنمنت شد.
در سال‌های اخیر بارسا بازیکنانی در اوج دوران فوتبالشان کم داشته اما این رویه تغییر کرده. مارک آندره‌تر اشتگن، ژول کنده، رونالد آرائوخو، کریستنسن، فرانکی دیونگ، رافینیا و فران تورس به سن و سالی رسیده‌اند که می‌توانند مسئولیت بپذیرند و تیم را رهبری کنند. ایلکای گوندوغان و روبرت لواندوفسکی هم تجربه خیلی خوبی دارند. تیم با وجود این فصل ناامیدکننده، ترکیب در حال پیشرفتی از جوانان و باتجربه‌ها دارد.
 
بودجه
بزرگترین مشکل بارسلونا مالی است. بدهی‌های باشگاه به سه میلیارد یورو رسیده که شامل بازسازی ورزشگاه صدهزار صندلی نوکمپ اسپاتیفای هم می‌شود. قوانین سختگیرانه مالی هم بیشتر دست و پایشان را بسته. باید منابع درآمدی جدیدی پیدا کنند یا از طریق فروش بازیکن، پول لازم برای هزینه‌های خود را به دست آورند.
 
اولویت اول
منابع خبری می‌گویند اولویت باشگاه خرید ویلیامز است. او سال گذشته قراردادش با اتلتیک بیلبائو را تمدید کرد اما در آن مبلغ فسخ قرارداد 58 میلیون یورو است و بارسا در تلاش است با فعال کردن این بند او را جذب کند. بازی‌هایش در یورو و رابطه فوق‌العاده‌اش با یامال در زمین و بیرون آن، باعث شده تمرکز باشگاه روی او باشد. ویلیامز که در یورو دو گل زد از جمله گلش در فینال، فصل قبل در 37 بازی برای بیلبائو هشت گل زد و 19 گل ساخت. او همین حالا حضور قدرتمندی در بارسلونا دارد، نقاشی دیواری بزرگی از او در کنار یامال در شهر دیده می‌شود. خریدن او باعث پیشرفت بارسا در زمین و بالارفتن اعتبار تیم در بیرون آن می‌شود و خوشبینی را در میان هواداران بالا می‌برد. پنجشنبه در جریان مراسم معارفه رسمی فلیک، لاپورتا گفت بارسا می‌تواند یک بازیکن بزرگ بخرد و حتی رئیس لالیگا گفته خیلی با او فاصله
ندارند.

نیازهای دیگر
بارسا یک هافبک با ذهنیت دفاعی می‌خواهد. در پست‌های هجومی دستشان باز است، دیونگ، گوندوغان، لوپس، پدری و گاوی گزینه‌های متنوعی هستند. در دفاع وسط هم آرائوخو، کنده، کوبارسی، اینیگو مارتینس و مایک فای را دارند. دفاع کناری به تحلیل نیاز دارد و لزوماً تقویت. کنده در راست و بالده در چپ البته در بازگشت از مصدومیت و فورت می‌تواند به جای هر دو بازی کند. درباره ژوائو کانسلو و خولین آرائوخو باید تصمیم بگیرند. قرارداد قرضی کانسلو ماه گذشته تمام شد اما گفته می‌شود بارسا به دنبال بازگرداندنش از منچسترسیتی است. آرائوخو، بازیکن تیم ملی مکزیک هم دوران قرضی نسبتاً خوبی در لاس پالماس داشت و می‌تواند به دفاع کناری عمق ببخشد.

 رفتنی ها
مارکوس آلونسو بعد از پایان قراردادش رفت مثل کاپیتان سرخی روبرتو که او هم قراردادش تمام شده و معلوم نیست به کجا می‌رود. خیرونا، پورتو، آژاکس، فیورنتینا و یک باشگاه لیگ برتری مشتری او هستند. رومئو تنها بازیکنی که بارسلونا سال گذشته خرید، در دسترس است. سرجینیو به پی اس وی آیندهوون رفته، شادی ریاض با کریستال پالاس قرارداد بسته و اریک گارسیا، آنسو فاتی، پابلو توره و کلمان لانگله که به تیم‌های دیگر قرض داده شده اند، تشویق می‌شوند تیم جدیدی برای خود پیدا کنند. تنها استثنا آنسو فاتی است که مورد توجه فلیک قرار دارد اما به دلیل مصدومیت در تور امریکا حاضر نیست. ژوائو فلیکس بعید است دوران قرضی‌اش از اتلتیکومادرید را تمدید کند.

جستجو
آرشیو تاریخی