صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • المپیک
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و نه - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و نه - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

المپیک

 برگزاری والیبال زیر برج ایفل و پرش‌های نمایشی در کاخ ورسای
۱۰ مکان نمادین در المپیک
پاریس میراث تاریخی خود را با برگزاری برخی از مسابقات در ۱۰ مکان نمادین همچون برگزاری والیبال زیر برج ایفل تا پرش‌های نمایشی در ورسای به نمایش خواهد گذاشت.
 
برج ایفل و میدان شامپ دو مارس
علاقه‌مندان به والیبال ساحلی از دیدنی‌ترین مناظر بازی‌ها در یک ورزشگاه ۱۲۰۰۰ نفری در فضای باز در کنار معروف‌ترین مکان دیدنی پاریس یعنی برج ایفل لذت خواهند برد. بخش‌هایی از قطعات این برج ذوب شده و به مدال‌های المپیک تبدیل شده‌ که هر کدام حاوی یک قطعه ۱۸ گرمی آهن اصلی برج ایفل هست. بین برج ایفل و مدرسه نظامی سن سیر در میدان شامپ دو مارس قرار دارد. این میدان زمانی محل رژه دانشجویان ارتش قرن هجدهم بود و حال میزبان مسابقات جودو و کشتی در داخل سالن تازه ساخته شده شامپ دو مارس در المپیک خواهد بود.
 
پل الکساندر سوم
این پل که در سال ۱۹۰۰ ساخته شده، با مجسمه‌هایی با بال طلایی خود نمایانگر صنعت، تجارت، علم و هنر است و اکنون جایی برای برگزاری شنای ماراتن، تایم تریل‌های فردی در دوچرخه‌سواری جاده‌ای و مسابقات سه‌گانه خواهد بود. این پل دو مکان تاریخی گراند پله یا کاخ بزرگ و موزه اینولیدس را به هم متصل می‌کند، جایی که ناپلئون بناپارت در آن به خاک سپرده شده است.
 
میدان کنکورد
این میدان بزرگترین میدان پاریس است که شانز‌لیزه را به باغ تویلری و لوور متصل می‌کند. میدانی که در آن سر لویی شانزدهم و ماری آنتوانت، آخرین پادشاه و ملکه این کشور، در سال ۱۷۹۳ به گیوتین سپرده شد. میدانی که حال میزبان ورزش‌های سنگنوردی و صعودهای ورزشی، بسکتبال سه به سه و اسکیت بورد خواهد بود.
 
گراند پله یا کاخ بزرگ
این کاخ بزرگ که در سال ۱۹۰۰ از آن رونمایی شد، نگینی از شکوه پاریس با سقف شیشه‌ای طاقدار و باعظمت که بزرگترین کاخ در نوع خود در اروپاست. این کاخ، در سال ۲۰۲۱ برای بازسازی بسته و در سال ۲۰۲۵ برای عموم بازگشایی خواهد شد اما در المپیک پاریس مسابقات شمشیربازی و تکواندو در کنار این کاخ انجام خواهد شد.
 
موزه نظامی اینولیدس و مقبره ناپلئون بناپارت
این موزه در دوران سلطنت لویی چهاردهم در سال ۱۶۸۷ تأسیس شد، مکانی دیدنی است که میراث نظامی فرانسه را به نمایش می‌گذارد. جایی که آخرین استراحتگاه ناپلئون بناپارت شد. حال این موزه و مقبره ناپلئون در المپیک پاریس به محلی برای رقابت کمانداران المپیک تبدیل شده تا در سایه آخرین استراحتگاه ناپلئون به رقابت بپردازند.
 
ورزشگاه استاد دوفرانس
این ورزشگاه که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ ورزش فرانسه دارد، در سال ۱۹۹۸ افتتاح شد و زین‌الدین زیدان اولین فوتبالیستی بود که در این ورزشگاه توانست برای تیم ملی کشورش گل بزند و فرانسه با زدن دو گل به برزیل در فینال جام جهانی به اولین قهرمانی جهان رسید. این ورزشگاه در المپیک پاریس میزبان مسابقات راگبی و دوومیدانی خواهد بود. پیست دوومیدانی با رنگی بنفش به تازگی طراحی شده است.
 
مرکز ورزش‌های آبی پاریس
این مرکز بسیار پیشرفته تنها مکان دائمی مسابقات است که برای بازی‌های ۲۰۲۴ ساخته شده است. این مرکز آبی دارای چهار استخر و یک سقف منحنی چشمگیر و بزرگترین قاب چوبی در جهان است که نور را فیلتر، آب باران را جمع‌آوری و انرژی خورشیدی را جذب می‌کند. همین موضوع سبب می‌شود تا این مرکز به یکی از بزرگترین مزارع خورشیدی شهری فرانسه تبدیل شود. با عبور از یک پل عابر پیاده از روی بزرگراه، این مرکز به ورزشگاه دو فرانس وصل خواهد شد.

کاخ ورسای
این کاخ، دورانی مقر اصلی سکونت خانواده سلطنتی فرانسه بود و در سال ۱۸۳۷ به ‌عنوان موزه ملی ایجاد و در سال ۱۹۷۹ به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد. حال فضای باز این کاخ میزبان مسابقات سوارکای درساژ، پرش‌های نمایشی و مسابقات پنج‌گانه مدرن است.

ورزشگاه رولان گاروس
رولان گاروس تابستان امسال در بازی‌های المپیک در کنار میزبانی تنیس، شاهد برگزاری ورزش بوکس هم خواهد بود. این ورزشگاه پس از ورزشگاه آل انگلند لندن دومین سالن گرند اسلم خواهد بود که میزبان مسابقات المپیک است. این ورزشگاه در سال ۱۹۲۸ تأسیس شده و دارای ۳ زمین تنیس پوشیده از خاک رس است. رولان گاروس دارای ۱۸ زمین است و سقف متحرکی با ظرفیت ۵ هزار صندلی دارد.
 
ورزشگاه المپیک ایو دو منوا
دو بار میزبانی بازی‌های المپیک امتیازی است که به این ورزشگاه اعطا می‌شود. این ورزشگاه اولین بار در سال ۱۹۰۷ افتتاح و برای بازی‌های المپیک ۱۹۲۴ دوباره بازسازی شد. ایو دو منوا در طول این سال‌ها به عنوان ورزشگاه اصلی برای برگزاری مسابقات دوومیدانی، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، ژیمناستیک، تنیس، فوتبال، راگبی و پنج‎گانه مدرن بود اما این ورزشگاه امسال در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ نقش کمرنگی دارد و تنها میزبان مسابقات هاکی است.

جستجو
آرشیو تاریخی