صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • المپیک
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و هشت - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و هشت - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

خاص‌ترین مراسم افتتاحیه تاریخ المپیک

پاریس رکورددار تماشاگر می‌شود

محمدرضا رحیم پور
خبر‌نگار


بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس از جمعه به طور رسمی افتتاح می‌شود و اکنون مقدمات نهایی برای مراسم افتتاحیه درحال انجام است. برخی از جزئیات مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک در رودخانه سن اعلام شده است. در این دوره بازی‌های المپیک، اقدامات امنیتی جدی لحاظ شده و قرار است در این مراسم ۴۵ هزار نیروی انتظامی بر نظم مراسم افتتاحیه نظارت داشته باشند؛ همچنین تمامی افرادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در افتتاحیه المپیک و پارالمپیک شرکت خواهند داشت، تحت بررسی امنیتی قرار خواهند گرفت. درحال حاضر حصار فلزی در امتداد رود سن در خیابان‌های پاریس نصب شده است که مانع رفت‌وآمد ساکنان خواهد بود. از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۴ روز مراسم، آسمان در شعاع ۱۵۰ کیلومتری پاریس به روی هواپیماهای غیرنظامی بسته می‌شود و هواپیماهای فرودگاه‌های محلی بجز خدمات اضطراری قادر به برخاستن یا فرود نخواهند بود.
 
رژه روی آب
به جای استفاده از استادیوم دوومیدانی برای رژه افتتاحیه، طبق معمول، برگزارکنندگان مراسم را به قلب پایتخت، در رودخانه سن، با شعار «بازی‌ها باز گسترده» منتقل کرده‌اند. مراسم افتتاحیه روز جمعه اولین باری که قرار است در خارج از یک استادیوم برگزار شود، در این دوره از مسابقات ورزشکاران در امتداد رودخانه سن با قایق حضور خواهند داشت و ۲۴۰ اتوبوس نیز ورزشکاران را از دهکده المپیک به منطقه پل آسترلیتز خواهند رساند. حدود 6000 تا 7000 ورزشکار قرار است با 85 لنج و قایق، در طول مسیر شش کیلومتری رودخانه سن از پل آسترلیتز در شرق تا برج ایفل حرکت کنند. همچنین ادای احترام به کلیسای نوتردام، که درحال بازسازی پس از آتش‌سوزی ویرانگر در سال 2019 است، پیش‌بینی شده است.
 
تماشای مراسم افتتاحیه لاکچری شد
در طول مسیر قایق‌ها، تابلوهای نقاشی، تزئینات دیگر و نمایشگرهای مخصوص قرار دارد که هنر کشور میزبان را به نمایش خواهند گذاشت. بخش پایانی مراسم در میدان تروکادرو برگزار می‌شود، جایی که ۱۲۰ نفر از سران کشورهای دعوت ‌شده در آنجا گردهم می‌آیند و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز در آنجا سخنرانی خواهد داشت. قرار است تا 500هزار نفر شخصاً از غرفه‌های ساخته شده ویژه، در کرانه‌های رودخانه و از بالکن‌ها و آپارتمان‌های مشرف به تماشای آن بنشینند. نکته جالب اینکه بلیت غرفه‌های ساخته شده با قیمتی حدود 2900 دلار فروخته می‌شود!
 
پرچمداری ستاره بسکتبال NBA
اصلی‌ترین بخش مراسم افتتاحیه در هر دوره بازی‌های المپیک مربوط به رژه ورزشکاران است. ورزشکارانی که در افتتاحیه المپیک پاریس حضور دارند برای اجرای این بخش، سوار بر قایق خواهند شد و از مسیر ۶ کیلومتری روخانه سن عبور می‌کنند. رژه کاروان ورزشی کشورها در افتتاحیه بازی‌های ۲۰۲۴ طبق یک رسم همیشگی با ورود کاروان یونان آغاز می‌شود یعنی کشوری که سال ۱۸۹۶ برگزارکننده اولین دوره بازی‌های المپیک مدرن بود و به نوعی نقش بنیانگذار بازی‌ها را دارد. بنابراین پرچمداران کاروان ورزش یونان اولین نفراتی هستند که وارد مراسم رژه ورزشکاران می‌شوند. جیانیس آنتتوکومپو، پرچمدار مطرح کشور یونان است. یک بسکتبالیست حرفه‌ای یونانی–نیجریه‌ای که در معتبرترین لیگ حرفه‌ای بسکتبال جهان یعنی NBA بازی می‌کند. اندازه، سرعت، قدرت و کشور مبدأ او باعث شده است که او لقب فریک یونانی را به خود اختصاص دهد. جیانیس از پرافتخارترین بازیکنان NBA است که بارها جایزه بهترین‌های این لیگ از جمله کاپیتان ستاره‌ها، با ارزش‌ترین بازیکن، بهترین بازیکن دفاعی و … را به خود اختصاص داد. مجموع این عملکردها منجربه انتخاب او به عنوان پرچمدار کاروان ورزش یونان در المپیک پاریس شد. ضمن اینکه به‌دنبال برابری جنسیتی پرچمدار زن همراه او آنتیگونی دریسبیوتی انتخاب شده است. دختر یونانی که به عنوان بهترین ورزشکار یونانی در پیاده‌روی شناخته می‌شود و سومین حضورش در المپیک را تجربه می‌کند. مراسم افتتاحیه المپیک پاریس قطعاً به عنوان بزرگ‌ترین مراسم افتتاحیه المپیک در تاریخ ثبت خواهد شد. منحصربه‌فرد بودن آن نه‌تنها در مسیر رودخانه ورزشکاران، بلکه در دسترس بودن آن برای تماشاگران است که می‌تواند افتتاحیه را تماشا کنند. بنا به گزارش رسانه‌های معتبر فرانسه بزودی پاریس رکورد جهانی تعداد حضور تماشاگر در مراسم افتتاحیه المپیک را به خود اختصاص خواهد داد.

جستجو
آرشیو تاریخی