صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • ورزش جهان
  • ویژه نامه
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و نود و هشت - ۱۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و نود و هشت - ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

امین به دنبال طلسم شکنی در المپیک

بوی طــــلا می آید

سی و سومین دوره بازی‌های المپیک، از 5 مردادماه در پاریس شروع می‌شود. پاریس عروس شهرهای دنیا، بعد از سال‌های 1900 و 1924 برای سومین‌بار میزبان بزرگترین رویداد ورزشی دنیا شده است. در واقع با برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، این شهر صدمین سالگرد بازی‌های المپیک ۱۹۲۴ را جشن می‌گیرد. مراسم افتتاحیه این بازی‌ها اما متفاوت از المپیک‌های قبلی است؛ به جای ورزشگاه این‌بار افتتاحیه روی رود سن پاریس برگزار می‌شود. کاروان ورزشی ایران به نام خادم‌الرضا با شعار صلح برای کودکان در این دوره حضور دارد. هرچند این بار برخلاف دوره‌های قبل کاروان ایران کوچکتر است. کاروان ایران 40 سهمیه گرفته که 11 سهمیه برای زنان و 29 سهمیه برای مردان است. 19 روز مانده تا افتتاح بازی‌ها. روزنامه ایران ورزشی این روزها برای آشنایی مردم ورزش‌دوست ایران پرونده ویژه‌ای برای مسافران و ورزشکاران المپیکی گشوده که هر روز تقدیم نگاه تان می شود.

محسن وظیفه
خبر‌نگار

 
کشتی فرنگی ایران بعد از رنسانسی که محمد بنا به وجود آورد، تمام قله‌های افتخار را یکی پس از دیگری فتح کرد اما هنوز یک افتخار بزرگ مانده که کشتی فرنگی به آن نرسیده است.
طلای قهرمانی جهان و طلای المپیک افتخاراتی بود که در دوره‌ای نه چندان دور آرزویی محال برای کشتی فرنگی بود اما بعد از تحولی که در دوره سرمربیگری محمد بنا در کشتی فرنگی ایران به وجود آمد، تمام این آرزوهای محال تحقق پیدا کرد. اما حالا همه توقع دارند کشتی فرنگی ایران بدون طلا از المپیک برنگردد. یکی از افتخاراتی که محمد بنا خیلی دوست داشت آن را به دست بیاورد اما به دوران باشکوه حضورش در تیم ملی نرسید، طلای وزن 130 کیلوگرم در المپیک بود.
کشتی فرنگی ایران هر افتخاری را که در دنیای قهرمانی بود به دست آورد اما طلای المپیک وزن 130 کیلوگرم افتخاری بود که هرگز به دست نیامده و شاید به تنها حسرت کشتی فرنگی ایران تبدیل شده است.
سال 2021 و در مسابقات قهرمانی جهان؛ علی‌اکبر یوسفی برای اولین‌بار در تاریخ، مدال طلای وزن 130 کیلوگرم را گرفت و بعد از آن بود که امین میرزازاده در جهانی 2023 برای دومین بار طلای این وزن را به دست آورد، اما در المپیک این حسرت به دل همه علاقه‌مندان به کشتی ماند.
هر چند با درخشش‌ امین میرزازاده کشتی فرنگی امید زیادی دارد این طلسم را هم بشکند و دیگر قله‌ای نمانده باشد که کشتی فرنگی ایران آن‌را فتح نکند. امین با حمایت‌ محمد بنا به تیم ملی کشتی فرنگی رسید و در المپیک توکیو هم دوبنده تیم ملی را پوشید، اما مدال المپیک نگرفت، ولی حالا شرایط او با دوره قبل کاملاً متفاوت است.
او در دوره گذشته برای اولین‌بار در ترکیب تیم ملی به میدان رفت اما حالا با یک طلا و یک نقره جهان دومین المپیک را تجربه می‌کند و همین باعث شده تا همه منتظر افتخارآفرینی او باشند.
امین هر مدالی هم که در پاریس بگیرد، مدالی است که برای اولین‌بار برای کشتی فرنگی ایران در تاریخ به دست می‌آید.
 امیدواریم این تاریخ‌سازی با مدال طلای امین همراه باشد، هرچند باید با دو غول بزرگ کشتی فرنگی دنیا سرشاخ شود و این آسان نیست.
امین می‌تواند نامش را به عنوان یکی از اولین‌های تاریخ بنویسد. مثل حمید سوریان که اولین طلایی کشتی فرنگی ایران در المپیک بود و یا علیاکبر یوسفی که اولین طلای جهان در سنگین وزن را به دست آورد.

جستجو
آرشیو تاریخی