صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و نود و چهار - ۱۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و نود و چهار - ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

کارهای عجیب و غریب

فوتبالیست‌های خرافاتی

 اول کفش راست را بپوش، بعد کفش چپ؛ اول بند کفش چپ را ببند، بعد بند کفش راست؛ اول پای راست را در زمین بگذار. برای لوکاس هاراسلین، بال اسلواکی مثل خیلی ورزشی‌های دیگر ترتیب این کارها قبل از مسابقه خیلی مهم است. او که قرار است امشب مقابل انگلیس در یک هشتم نهایی یورو 2024 قرار بگیرد، همچنین صبحانه و ناهارش یکی است و باید در کمتر از دو دقیقه لباس بپوشد؛ این دو تا را هم به فهرست کارهای خرافاتی او اضافه کنید که البته خودش به آن باور دارد و می‌گوید اگر رعایت کند، برایش شانس می‌آورد.
 تیم حریف هم چند تایی دارد. کوبی ماینو، هافبک انگلیس مثل همیشه قبل از مسابقه پاستای پستو می‌خورد. کایل واکر هم وقتی وارد زمین می‌شود، دهانش را پر از آب می‌کند و مثل کسانی که در سیرک آتش از دهانشان خارج می‌شود، آن را بیرون می‌اندازد. او این کار را به احترام کشتی‌گیر سابق، پل لوسک یا تریپل ایچ انجام می‌دهد.
 عجیب است اما مطالعات طولانی جامعه‌شناسان نشان می‌دهد خرافات اگرچه تأثیر فیزیکی زیادی ندارد اما می‌تواند به بازیکنان اعتماد به نفس و باور بدهد و به آنها کمک کند. یولیان ناگلزمان، مربی آلمان رسم خاصی درباره نوشیدنی‌های انرژی‌زا قبل از بازی دارد. او همیشه یک نوع از این نوشیدنی‌ها می‌نوشد تا وقتی که ببازند و بعد آن را تغییر می‌دهد. بنی گلوئک دستیار او همیشه زحمت حمل این نوشیدنی‌ها را برعهده دارد.
 نیکلاس فولکروگ هم وقتی وارد زمین می‌شود، گوش‌هایش را می‌گیرد و دعا می‌خواند. این به دوران کودکی‌اش برمی‌گردد که پدرش مربی‌اش بود.
 حتی بزرگان هم از این خرافات دارند. کریستیانو رونالدو دوست دارد نفر آخری باشد که از تونل خارج می‌شود و با پای راست وارد زمین می‌شود. گری لینکر در گرم کردن قبل از مسابقه شوت نمی‌زد چون نمی‌خواست از گل‌هایش کم شود. دیوید بکام هم باید قبل از مسابقه یخچالش را کاملاً مرتب می‌کرد.
 این لیست ادامه دارد و مربی‌ها هم مستثنی نیستند. مربی سابق تیم ملی فرانسه، ریمون دومنک بازیکنانی که روی بدنشان عقرب خالکوبی کرده بودند، از تیم بیرون می‌گذاشت چون به آنها اعتماد نداشت.
 اما مربی تیم ملی پرتغال، روبرتو مارتینس به این حرف‌ها باور ندارد: «من خودم متولد جمعه سیزدهم هستم بنابراین از آن خرافاتی‌ها نیستم.»
جستجو
آرشیو تاریخی