صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • پرونده
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد و هفت - ۰۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد و هفت - ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

فقط کاپیتان‌ها حق صحبت با داور را دارند

کلاس مجانی یورو


در دقیقه ۶۹ دیدار هلند و فرانسه در یورو 2024 داوران لیگ برتر انگلیس طولانی‌ترین روند بررسی VAR را رقم زدند تا لحظاتی پراضطراب رقم بخورد. ژاوی سیمونز با شلیکی تماشایی از نزدیکی محوطه جریمه، توپ را روانه دروازه خروس‌ها کرد اما در کنار مایک منیان، دنزل دومفرایز در موقعیت آفساید حضور داشت. پرچم کمک داور بالا رفت و آنتونی تیلور داور بازی هم پس از شادی بازیکنان رونالد کومان اعلام کرد که گل آفساید بوده است. این موضوع ناراحتی هلندی‌ها را در پی داشت که این خشم با بررسی طولانی صحنه گل در اتاق VAR افزایش یافت. اما فارغ از اینکه آیا این تصمیم درست بود یا خیر، واکنشی است که بازیکنان در این سطح به تصمیمات داور نشان می‌دهند.
طبق اطلاعاتی که یوفا در مورد قوانین یورو به تیم‌ها داده، هر بازیکنی بجز کاپیتان تیم با داور در مورد تصمیماتش صحبت کند، جریمه خواهد شد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که بازیکنان زیادی در زمین به داور اعتراض می‌کردند که موجب از بین رفتن تمرکز او و همچنین اتلاف شدن زمان بازی می‌شد و به همین دلیل به داوران گفته شده که آنها می‌توانند به غیر از کاپیتان‌ها، هر کدام از بازیکنان دیگر را که برای اعتراض به آنها نزدیک شدند، با کارت زرد جریمه کنند. 
در این شرایط و پس از گل هلند که آفساید اعلام شد، تنها فن‌دایک کاپیتان هلند و آنتوان گریزمان کاپیتان فرانسه در آن لحظات مشغول صحبت با داور بودند و با اینکه اضطراب و ناراحتی در چهره ژاوی سیمونز کاملاً مشهود بود ولی این بازیکن به هیچ عنوان سمت داور نیامد و در انتظار تصمیم او باقی ماند. در ادامه هم با اینکه گل او مردود اعلام شد، لاله‌های نارنجی با آرامش به کار خود ادامه دادند و در شرایطی که دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید ولی باز هم در اعتراض به سمت تیلور نیامدند.
تغییر کلیدی که یوفا در این دوره از رقابت‌های یورو درباره VAR اعلام کرده و برای اولین بار در یورو اعمال شده، این است که هر صحنه‌ای که تصمیم‌گیری درباره آن ‏به ‏VAR‏ ‏سپرده شود، بعد از اعلام رأی داور به صورت مفصل برای ‏تماشاچی‌ها و بیننده‌های تلویزیونی توضیح داده می‌شود که هواداران هم از آن استقبال زیادی کرده‌اند. 
به این ترتیب، یوفا قصد دارد در یورو ۲۰۲۴ اعتراضات به داوران را به کمترین حد ممکن برساند تا از این طریق از آنها حمایت کند. بر این اساس، انتظار می‌رود با شروع فصل ۲۵-۲۰۲۴ تغییرات مهمی در قوانین داوری و VAR اعمال شود.
این شرایط را باید با اعتراض‌های فراوان به داوری در فوتبال ایران مقایسه کرد که به نظر می‌رسد حتی با ورود VAR هم ادامه داشته باشد. 
چه بسا که این حاشیه‌ها در حضور کمک داور ویدیویی در دربی رفت و برگشت هم وجود داشت و در همین فینال اخیر جام حذفی و در پنالتی که با VAR به سود سپاهان اعلام شد، اعتراض‌هایی به تصمیم داور شد. حالا باید دید اگر VAR هم در ورزشگاه‌های ایران نصب شود، چه زمانی بازیکنان و مربیان ایرانی با این کلاس مجانی به استانداردهای یورو درباره استفاده از این تکنولوژی نزدیک می‌شوند!

جستجو
آرشیو تاریخی