صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد و پنج - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد و پنج - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

گولر، کنسیسائو یامال و موسیالا ستاره‌های یورو

روزگار جوانی


رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ این روزها توجه همه علاقه‌مندان به فوتبال را به خود معطوف کرده و باعث شده آنهایی که به دنبال تماشای بازی‌های جذاب و دیدنی هستند، از دیدن مسابقات این تورنمنت سیراب شوند. رقابت‌هایی که هر کدام از بازی‌های آن، مانند کلاس درسی است که می‌تواند نکات تازه‌ای را به دوستداران فوتبال بیاموزد. یکی از این درس‌ها، اعتماد به بازیکنان جوان است. ستاره‌هایی که با وجود سن کم، به نفرات مهم و تأثیرگذاری در تیم‌های ملی‌شان تبدیل شده‌اند.
آلمان با درخشش دو ستاره جوان خود، ویرتس و موسیالا در دیدار افتتاحیه یورو 2024 مقابل اسکاتلند رکورد جدیدی را به ثبت رساند. فلوریان ویرتس در دقیقه 10 بازی، دروازه اسکاتلند را باز کرد و نام خود را به عنوان جوان‌ترین گلزن تاریخ آلمان در یورو ثبت کرد. او در زمان به ثمر رساندن این گل 21 سال و 42 روز سن داشت و رکورد ماریو گومز که در سال 2008 در سن 22 سال و 24 روز گلزنی کرده بود را شکست. 9 دقیقه بعد، جمال موسیالا، هم دومین گل تیمش را به ثمر رساند و با 21 سال و 109 روز سن رکورد خود را به عنوان دومین جوان‌ترین گلزن تاریخ آلمان در یورو ثبت کرد.
دیدار اسپانیا و کرواسی هم در حالی برگزار شد که لمین یامال ستاره جوان بارسلونا، با ۱۶سال و ۳۳۸روز سن در ترکیب ماتادورها به میدان رفت و به جوان‌ترین بازیکن تاریخ یورو تبدیل شد.
همچنین هلند در شرایطی به مصاف لهستان رفت که رونالد کومان، سرمربی لاله‌های نارنجی از بارت فربروخن درون دروازه تیمش استفاده کرد تا این بازیکن سومین دروازه‌بان جوان تاریخ یورو لقب بگیرد که در ترکیب اصلی تیمش قرار می‌گیرد. در 60 سال اخیر هم هیچ دروازه‌بان جوان‌تری در یورو به میدان نرفته است.
اما این پایان کار نبود چرا که در بازی‌های گروه F، ترکیه با نتیجه ۳-۱ گرجستان را شکست داد که آردا گولر پدیده فوتبال ترکیه که به عنوان مسی این کشور مشهور است و یوروی قبلی را از خانه تماشا می‌کرد، توانست رویای خود را به حقیقت تبدیل کند و پس از حضور در رئال مادرید، در جام ملت‌های اروپا هم بدرخشد. گولر در اولین دیداری که در یورو به میدان رفت، توانست در دقیقه ۶۵ برای ترک‌ها با یک شوت دیدنی گلزنی کند و با ۱۹ سال و ۱۴۴ روز به جوان‌ترین بازیکنی تبدیل شود که در اولین بازی‌اش در یورو گلزنی می‌کند. رکوردی که پیش از این با ۱۹ سال و ۱۲۸ روز در اختیار کریستیانو رونالدو بود که در نخستین حضورش در یورو 2004 توانست نخستین گل خود در این رقابت‌ها را به ثبت برساند.
جالب اینکه رونالدو ۳۹ ساله که حالا ششمین دوره حضورش در جام ملت‌های اروپا را تجربه می‌کند، ساعاتی بعد به عنوان کاپیتان پرتغال برابر جمهوری چک به میدان رفت اما نتوانست گلزنی کند اما فرانسیسکو کنسیسائو، بازیکن ۲۱ ساله جوان پرتغالی‌ها که در دقیقه ۹۰ به زمین آمده بود، در دقیقه ۹۲ ناجی تیمش شد و با زدن گل دوم، زمینه‌ساز پیروزی پرتغال شد‌.‌ بازیکنی که یاد و خاطره پدرش سرژیو کونسیسائو را هم زنده کرد. بازیکنی که نشان داد پدرش به عنوان سرمربی پورتو بی‌دلیل از او در کنار مهدی طارمی استفاده نمی‌کرده و با رانت پدرش فوتبالیست نشده است.
در هر صورت، در این یورو، روزگار به کام جوان‌های با انگیزه فوتبال اروپاست تا نشان دهند از چه نیرو و انرژی سرشاری برخوردارند. این در حالی است که در فوتبال ایران، چندان اعتقادی به بازیکنان جوان وجود ندارد و در تیم ملی هم شاهد حضور کمرنگ بازیکنان جوان هستیم و امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی به صورت قطره‌چکانی از آنها بازی می‌گیرد و معتقد است سن یک عدد است!
 

جستجو
آرشیو تاریخی