کریستین اریکسن؛ از ایست قلبی تا گلزنی

مرگ و زندگی دوباره در یورو

فوتبال، عین خود زندگی است. انگاره‌ای که در آن ناامیدی، امید، اشک، لبخند و مرگ و زندگی به وفور دیده می‌شود. احساساتی که آنها را می‌شود در اتفاق‌هایی که برای کریستین اریکسن رخ داد، می‌شود جست‌وجو کرد. این هافبک 32 ساله، در یورو 2020 به دلیل ایست قبلی در دیدار با فنلاند شوک بزرگی به جامعه فوتبال وارد کرد. در کنار نگرانی‌های بزرگ در مورد علائم حیاتی اریکسن، بسیاری باور داشتند او فرصت بازگشت به زندگی عادی را هم نخواهد داشت. با این حال، کریستین اریکسن با ریکاوری از ایست قلبی خود، بار دیگر در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال اروپا به میدان رفت و با گلزنی در اولین بازی خودش در یورو 2024 خاطرات تلخ را پاک کرد. روز ترسناکی که ختم به خیر شد اما اینتر به خاطر قلب مجروح اریکسن، او را جواب کرد اما پسر دانمارکی در لیگ برتر انگلیس مشغول به بازی شد و و پیراهن برنتفورد و بعد هم منچستریونایتد را پوشید. او هر چه خاطره تلخ از 1100 روز پیش وجود داشت را با باز کردن دروازه اسلوونی و خوشحالی بعد از گلش، با چهره شادابش که چهره برگزیده روز سوم یورو بود، پاک کرد. این یک داستان بود برای اریکسن، برای دانمارک، برای یورو و برای فوتبال و عاشقانش. داستان مردی که به ادعای پزشک تیمش از دنیا رفت ولی دوباره به دنیا بازگشت تا باز هم برای تیم ملی کشورش گل بزند و شادی بیافریند. داستان اریکسن را برای کسانی بخوانید که با شکست‌ها در زندگی تسلیم می‌شوند و خودشان را می‌بازند و قالب تهی می‌کنند. قلب او هم از تپش ایستاد و باز هم همه چیز تمام نشد.
اریکسن که پس از تساوی 1-1 دانمارک با اسلوونی، بهترین بازیکن زمین شد، پس از دریافت جایزه گفت: «این بار در یورو، داستان من بسیار متفاوت از دوره قبلی خواهد بود. خوشبختانه بازی‌های زیادی از آن زمان انجام داده‌ام. برای حضور در این دیدار احساس اطمینان می‌کردم و خوشحال بودم که می‌توانم بازی کنم. بازی کردن در یورو همیشه خاص است.»
نکته جالب دیگری که درباره اریکسن وجود دارد، این است که او با ۳۲ سال و ۱۲۳ روز مسن‌ترین گلزن دانمارک در تاریخ یورو به حساب می‌آید. بازیکنی که متولد ۱۴ فوریهٔ ۱۹۹۲ ‏است. همان سالی که دانمارک قهرمان یورو شد. انگار همه اتفاق‌های زندگی اریکسن را با یورو نوشته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی