صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • پرونده
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد و یک - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد و یک - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

فقط معجزه آلبانی را در گروه نگه می‌دارد

گام اول قهرمان

ایتالیا در آغاز دفاع از عنوان قهرمانی اروپا به مصاف آلبانی می‌رود. آتزوری اگرچه به تکرار حماسه سه سال قبل می‌اندیشد اما حریفش در تنها دومین تورنمنت مهم تاریخ خود حاضر شده و صعود از گروه مرگ برایش رؤیایی است.
ایتالیا که برای یازدهمین بار در جام ملت‌های اروپا بازی می‌کند، می‌تواند با به دست آوردن جام هنری دلانوی در برلین با آلمان و اسپانیا برابر شود. اگر تیم لوچانو اسپالتی شگفتی دیگری خلق کند و قهرمان شود، دومین تیم تاریخ یورو لقب می‌گیرد که از عنوانش با موفقیت دفاع کرده، تنها اسپانیا در سال 2012 موفق به این کار شد.
این تیم با شش بازی بدون شکست به آلمان آمده اما ناکامی در صعود به جام جهانی و صعود سخت از مرحله مقدماتی یورو بعد از جدایی روبرتو مانچینی هواداران تیم را نگران می‌کند. اسپالتی بعد از جانشینی مانچو شش برد و سه تساوی با ایتالیا به دست آورده اما کار سختی در انتظار تیم نهم رنکینگ فیفا است: اسپانیا، کرواسی و آلبانی تیم پر از مصدوم ایتالیا را راحت نمی‌گذارند.
لاناتزیوناله با وجود نداشتن مدافعان اصلی خود 317 دقیقه است که گل نخورده از جمله تساوی بدون گل با ترکیه و برد یکشنبه گذشته برابر بوسنی که آخرین بازی‌های تدارکاتی قبل از یورو بود. ایتالیا در 12 بازی آخرش در یورو شش گل خورده از جمله گلی که در فینال یورو2020 ویمبلی دریافت کرد و بعد در ضربات پنالتی، میزبان را شکست دادند. برای تکرار این موفقیت بزرگ باید قدم اول را محکم بردارند و مثل چهار بازی قبلی، آلبانی را شکست دهند چون دو حریف سخت انتظارشان را می‌کشند.
در حالی که ایتالیا به زحمت بالاتر از اوکراین قرار گرفت و صعود کرد، آلبانی صدرنشین گروه مقدماتی شد. آنها بعد از باخت در بازی اول مقابل لهستان در هفت بازی بعدی شکست نخوردند و بالاتر از جمهوری چک و لهستان قرار گرفتند. اما قرعه با آنها مهربان نبود و در اولین بازی با رقیب آشنایی روبه‌رو می‌شوند، 9 بازیکن تیم ملی آلبانی در سری A بازی می‌کنند.
جیانی دبیازی مربی ایتالیایی، آلبانی را به یورو 2016 برد و این تیم در بازی آخر مرحله گروهی موفق شد رومانی را شکست دهد که تنها پیروزی‌اش در تورنمنت‌های بزرگ محسوب می‌شود. بعد از او کریستین پانوچی و ادی رجا هموطنانش، هر کدام سه سال روی نیمکت آلبانی نشستند تا اینکه سال گذشته مسئولیت به سیلوینیو رسید. او بعد از لوییز فلیپه اسکولاری در یورو 2008 با پرتغال، اولین مربی برزیلی است که در یورو حضور دارد و برای اینکه تیمش دوباره از مرحله گروهی حذف نشود، به معجزه نیاز دارد؛ پیروزی‌های اخیر مقابل لیختن‌اشتاین و آذربایجان هم شکاکان را متقاعد نمی‌کند. هرچند آلبانی چیزی برای از دست دادن ندارد و شاید در این گروه یکی دو تا از غول‌های اروپا را از نفس بیندازد.
اسپالتی سیستم‌های مختلفی را امتحان کرده اما جای کاپیتان جانلوییجی دوناروما در دروازه دست زدنی نیست. کاپیتان آلبانی هم برات رضوان جمشیدی فصلی فوق‌العاده با آتالانتا سپری کرد که نهایتش قهرمانی لیگ اروپا بود.
جستجو
آرشیو تاریخی