صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و سه - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و سه - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

وقتی رکورددار بدترین خط حمله لیگ ماندگار شد

523 گل در 21600 دقیقه

لیگ بیست و سوم با تمام اتفاقات و حواشی عجیب و غریبش که هنوز به پایان نرسیده با نهمین قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. مثل همیشه این لیگ هم آمارهای جالبی از خود به جا گذاشته که نگاه مختصری به آنها داریم.

پرسپولیس، بهترین تیم خارج از خانه
پرسپولیس در فصلی که با قهرمانی آن را پشت سر گذاشت در 15 بازی خارج از خانه‌اش 31 امتیاز به دست آورد. یعنی 60/2 امتیاز برای هر بازی. آنها در این 15 بازی 22 (46/1 گل برای هر بازی) گل زدند و هشت مرتبه (53/0 گل خورده در هر بازی) هم توپ از خط دروازه‌شان عبور کرد. پرسپولیس با ۲۰ برد بیشترین پیروزی را در لیگ برتر فوتبال به خود اختصاص داد و تیم‌های استقلال و سپاهان به ترتیب با ۱۹ و ۱۷ برد رتبه‌های دوم و سوم بیشترین برد را در اختیار دارند.

استقلال بدون باخت در نیم‌فصل دوم
یکی از دلایل مدعی ماندن استقلال تا روز آخر ساختار خوب دفاعی شاگردان جواد نکونام بود.آنها در 19 بازی یعنی 1710 دقیقه دروازه‌شان را بسته نگاه داشتند تا آمار 15 گل خورده در 30 هفته را از خود به جا بگذارند. به عبارتی هر 180 دقیقه یک گل خورده. اما نکته جالب‌تر اینکه آبی‌های پایتخت در حالی صدرنشینی را پس از 28 هفته از دست دادند که در تمام بازی‌های نیم‌فصل دوم شکست نداشتند. شاید پنج تساوی آنها مقابل ملوان، پرسپولیس، مس رفسنجان، تراکتور و به خصوص نساجی باعث از دست دادن قهرمانی بود. استقلال با یک باخت کمترین شکست را در لیگ برتر فوتبال متحمل شده است و بعد از آن تیم پرسپولیس با ۲ باخت قرار دارد.

پرگل ترین بازی به نام قرمزها
از لیگی که بیست و سومین دوره‌اش را سپری می‌کرد انتظار می‌رفت که تعداد گل‌های زده‌اش در 30 هفته و 240 بازی خیلی بیشتر از 523 گل باشد. در واقع تماشاگران در هر بازی به طور متوسط 17/2 گل را نظاره کردند. در این میان پرگل‌ترین بازی به رویارویی پرسپولیس و استقلال خوزستان در هفته بیست و هشتم برمی‌گردد. جایی که سرخ‌ها یک پیروزی فراموش‌نشدنی را رقم زدند. شاگردان اوسمار در حالی که با سه گل عقب بودند در 15 دقیقه پایانی طوفانی راه انداخته و چهار مرتبه دروازه میهمان‌شان را باز کردند.

ضعیف‌ترین 
خط دفاع و حمله برای جنوبی‌ها
تیم صنعت نفت آبادان که یک هفته قبل از پایان فصل سقوطش به لیگ دسته اول قطعی شده بود با 49 گل خورده ضعیف‌ترین خط دفاعی را در میان 16 تیم به خود اختصاص داد. 
به عبارتی برزیلی‌های آبادان در هر بازی به طور میانگین 6/1 گل دریافت کرده‌اند. 
آنها با 17 باخت صاحب بیشترین باخت فصل شدند. 
تیم فولاد خوزستان هم که در آخرین بازی فصل مقابل نساجی بقایش در لیگ قطعی شد، با 20 گل زده (6/0 گل در هر بازی) عنوان ضعیف‌ترین خط حمله را به خود اختصاص داد.
پیکان، تساوی
به اندازه یک نیم‌فصل
تساوی پیکان با فولاد در ثانیه‌های اضافه بازی هفته بیست و نهم کار را برای رضا عنایتی و شاگردانش بسیار حساس و سخت کرد. این تیم در شرایطی سقوطش به لیگ دسته اول قطعی می‌شد که نساجی و استقلال خوزستان مقابل حریف‌شان برنده و آنها به استقلال ببازند که همین اتفاق هم افتاد. این تیم در 15 بازی ( به اندازه یک نیم‌فصل) به تساوی دست یافت. پیکانی‌ها به همراه صنعت نفت در چهار بازی به پیروزی رسیدند. تیم‌های سپاهان و تراکتور با ۶ مساوی کمترین مساوی را به خود اختصاص دادند.

دستکش طلایی برای دو گلر
سید حسین حسینی دروازه‌بان ملی‌پوش استقلال که به دلیل مذاکره آبی‌ها با علیرضا بیرانوند در لیست نکونام قرار نداشت و بعد از منتفی شدن این اتفاق به چهارچوب دروازه این تیم برگشت، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به جا گذاشت. او به همراه حسین پورحمیدی دروازه‌بان تراکتور با 18 مرتبه بسته نگاه داشتن دروازه‌شان بیشترین کلین‌شیت را داشته‌اند.

68 بازی 0-1 شد
تیم‌های لیگ بیست‌وسوم همانند سال‌های گذشته عمدتاً به دنبال پیروزی‌های یک‌گله بوده‌اند و 68 بار نتیجه «یک-صفر» رقم خورد. با رقم خوردن 25 نتیجه «صفر-صفر»، تعداد بازی‌های لیگ برتر که حداکثر یک گل داشته‌اند، به عدد 93 می‌رسد که یعنی بیشتر از 38 درصد بازی‌های لیگ را شامل می‌شود. نکته دیگر اینکه تیم‌های ذوب‌آهن و شمس آذر به همان اندازه که گل زدند، گل هم دریافت کردند، یعنی فقط دو عدد صفر در جدول لیگ برتر دیده می‌شود.

حسینی بدون اخطار در 33 بازی
رقابت‌های لیگ 23 در حالی با قهرمانی پرسپولیس پایان یافت که عناوین فردی هم به شهریار مغانلو (آقای گل)، ریکاردو آلوز (بهترین پاسور) و ... رسید ولی در این بین یک رکورد جالب توجه هم برای سید مجتبی حسینی، سرمربی آلومینیوم اراک ثبت شد. مجتبی حسینی که سال گذشته آلومینیوم اراک را در شرایط بحرانی تحویل گرفت و جدایی پرشمار بازیکنان بزرگسال در تابستان و زمستان، او را با چالش بزرگی مواجه کرده بود، توانست بهترین جایگاه تاریخ این تیم را به دست بیاورد و تیمش را با نمایش فنی جالب توجه در رده هفتم جدول قرار بدهد و از سوی دیگر به نیمه نهایی جام حذفی برساند، اما جدا از مباحث فنی، او از نظر اخلاقی هم عملکرد قابل دفاعی داشت. حسینی با وجود مسائل داوری و اشتباهات داوری پرشمار که علیه آلومینیوم اراک در این فصل اتفاق افتاد و موجب شد این تیم به رتبه‌های بالاتر از جایگاه هفتم جدول نرسد، اما بدون اعتراض به داوران در جریان مسابقات فصل را پشت سر گذاشت و هیچ کارت زردی دریافت نکرد.

بهترین خط حمله 
و آقای گل برای سپاهان
وقتی نقل و انتقالات ابتدای فصل به پایان رسید، خیلی‌ها سپاهان را به دلیل در اختیار داشتن آن همه بازیکن بزرگ و درجه یک مدعی اصلی قهرمانی می‌دانستند. از طرفی پنج پیروزی متوالی تراکتور، ذوب‌آهن، استقلال، پیکان و فولاد مهر تأییدی بر این باور بود. این تیم حتی پرسپولیس را هم با یک گل در هفته دهم شکست داد. اما قبل از آن دو باخت مقابل گل گهر و ملوان تمام معادلات در باره این تیم را بر هم زد. با این حال شاگردان ژوزه مورایس در 30 بازی 35 گل زدند.(16/1 گل برای هر بازی) با این حال جایگاهی بهتر از سومی را کسب نکردند. از طرفی شهریار مغانلو مهاجم زنجانی با 16 گل زده برای دومین مرتبه جایزه آقای گلی رقابت‌ها را به خانه برد تا از این حیث در کنار کریم انصاری‌فرد و مهدی طارمی قرار بگیرد. در صورتی که مغانلو فصل آینده در فوتبال ایران به دوران بازی خود ادامه بدهد و مجدداً عنوان آقای گلی را کسب کند، در کنار رضا عنایتی تنها بازیکن تاریخ لیگ برتر خواهد بود که این جایزه را در سه سال به دست آورده است.
بهترین پاسورهای لیگ
ریکاردو آلوز، هافبک تیم تراکتور و ابوالفضل جلالی، مدافع استقلال با ۱۰ پاس گل بهترین پاسور بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال شدند. آلوز فصل قبل به تنهایی بهترین پاسور لیگ شناخته شد.
 
جستجو
آرشیو تاریخی