2 فصل دیگر می‌مانم و خیلی چیزها را تغییر می‌دهم

نکونام: مگر دومی آرسنال ناکامی است؟

جواد نکونام در نشست خبری قبل از بازی با پیکان این جملات را به زبان آورد: «مقابل تیم خوب و قابل احترامی هم بازی داریم که با توجه به شرایط جدول، نیاز به امتیاز گرفتن از این بازی دارد. امیدوارم بچه‌ها با تمام توان و تمرکز وارد بازی شوند تا بتوانیم به موفقیت برسیم.»
سرمربی آبی‌ها سپس درباره بازی در دستگردی بدون حضور تماشاگر این واکنش را نشان داد: «این اتفاق فقط در فوتبال ما می‌افتد و هیچ جای دنیا چنین چیزی نیست. دوستانی که روز اول برنامه لیگ را می‌نوشتند، باید این فکر را می‌کردند که ۲ تا ورزشگاه نداریم که ۲ تیم بزرگ کشورمان در آن بازی کنند و نباید به این شکل برنامه‌ریزی می‌کردند. شاید هم به این فکر نمی‌کردند که قهرمان روز آخر لیگ مشخص شود. خنده‌دار است که تیم ما بخواهد تا ثانیه آخر برای قهرمانی بجنگد ولی در استادیوم هوادار وجود نداشته باشد. این برنامه‌ریزی اشتباه را افرادی انجام داده‌اند که اصلاً چنین موضوعی را نمی‌دانستند. باید زودتر در موردش صحبت می‌شد. ما نمی‌توانیم کاری کنیم اما اگر تیم دیگری بود، می‌توانست!»
سرمربی استقلال ادامه داد: «روز گذشته از من پرسیدند افرادی که می‌خواهند با تیم استقلال به ورزشگاه دستگردی بیایند، معرفی کنید. سؤال کردم که آیا برای بازی هوادار و پرسپولیس هم از کسی کد ملی گرفتند؟ ما باید کد ملی بدهیم و مو را از ماست بیرون بکشند. هرچند برای ما از ابتدای فصل همین بوده اما وقتی بازی بدون تماشاگر است، دیگر چه فرقی دارد ۱۰۰ نفر بیایند؟ اشتباهی بود که روز اول انجام دادند و باید زودتر این تغییر انجام می‌شد اما متأسفانه در فوتبال ما اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد که هیچ جای دنیا نمی‌افتد.»
سرمربی استقلال در ادامه به شرایط حضورش در استقلال اشاره کرد: «زمانی که کار را در استقلال شروع کردیم، هیچ مشکلی نبود و با حجت کریمی کار را خوب جلو می‌بردیم. بعد از تغییر و تحولات باشگاه، آن مشکلات پیش آمد و اختلافاتی در تیم وجود داشت که به تیم و باشگاه ضربه زد. در بازی قبل یک مثال زدم؛ اگر حریفان ما و تیم‌های بالای جدولی، سال قبل نیاز به چهار بازیکن داشتند، ما به ۸ بازیکن نیاز داریم زیرا امسال شرایط سختی را تجربه کردیم و وضعیت برابری نداشتیم. طبیعی است وقتی مربی عوض می‌کنند و برایش بازیکن می‌گیرند، شرایط به سود او خواهد بود. بارها گفتم و باز هم می‌گویم که نیم‌فصل برای جذب بازیکن، بالای یک میلیون دلار پول دادند. اتفاقات داوری و مدیریتی هم نداشتند. به همین دلیل مربی‌شان آرام است و با آسودگی صحبت می‌کند. اگر برعکس می‌شد، اتفاقات دیگری می‌افتاد. تا قبل از اینکه ما از صدر پایین بیاییم، اتفاقاتی رخ داد که باورمان نمی‌شد اما اکنون همه چیز در سکوت و آرامش پیش می‌رود.» وی در خصوص اینکه تا چه اندازه امیدوار است امروز شرافت فوتبال در بازی پرسپولیس و مس رفسنجان حفظ شود، گفت: «به همه اعتقاد و اعتماد کامل دارم. حتی در مورد بازی قبلی با شمس آذر هم صحبت شد در حالی که اصلاً آن را نگاه نکردم. اگر اتفاقی هم افتاده باشد، به جز تأسف حاصل دیگری ندارد. سال‌ها است محرم نویدکیا را می‌شناسم و می‌دانم چگونه انسانی است. بازیکنان‌شان هم تلاش می‌کنند بهترین بازی را انجام بدهند. مهم بازی خود ما است. باید تلاش کنیم بازی را خوب شروع و خوب تمام کنیم. هر اتفاقی افتاد، تقدیری است که خدا برای ما رقم می‌زند.»
 نکونام به ماندن در استقلال تأکید دارد: «قرارداد من با استقلال ۳ ساله است. از روزی هم که مدیریت عوض شد، آرامش داریم و باید تمام تمرکزمان روی کار و فوتبال باشد. حتی با بازیکنان مدنظر خود برای فصل آینده صحبت کردیم تا قطعاً پس از این بازی قراردادهایشان را نهایی کنیم. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که تا الان داشتیم باید پس از این بازی شروع به جذب بازیکنان مدنظرمان کنیم. در حال حاضر تمرکز من روی فوتبال است و از این صحبت‌ها در فوتبال زیاد دیده‌ام. از روزی که مالکان جدید آمده‌اند واقعاً از حق و حقوق استقلال دفاع می‌کنند اما قبلش فقط من، بازیکنان و کادرفنی‌ام در این جنگ نابرابر بودیم. از علی‌عسگری، شهریاری و سمیعی ممنون هستم که واقعاً زحمت می‌کشند و پیگیر کار هستند. کنارمان بودند تا دست‌کم آرامش داشته باشیم و تمرکزمان روی فوتبال باشد.»
آیا نکونام قادراست درصورت ماندن در استقلال چیزی را برای فصل بعد عوض کند؟ او پاسخ داد: «خیلی چیزها را قطعاً تغییر می‌دهم. بعد از فصل ۱۳۹۱-۹۲ که با استقلال به‌عنوان بازیکن قهرمان شدم، اولین سال مربیگری خودم را در این تیم تجربه می‌کنم. تمام تمرکزم روی این بود که تا لحظه آخر، بهترین عملکرد را برای هواداران داشته باشم و زحمت بکشم. نکات زیادی وجود دارد که سال بعد به تیم اضافه می‌شود و به ما در ادامه کار مربیگری کمک می‌کند که نمی‌توان درباره آن باز صحبت کرد.  کار برای ما قطعاً شیرین تمام خواهد شد. مگر دوم شدن آرسنال در لیگ برتر، برای این تیم یک ناکامی بود؟ خیر. منچسترسیتی بازیکنان و شرایط بهتری داشت و قهرمان شد.»
حرف‌های پایانی نکونام هم شنیدنی است: «مربیان خارجی لیگ ما مثل خیلی‌ها تصور نمی‌کردند استقلال بین ۳ تیم اول باشد اما با این حال با تلاش و همت بازیکنان و کادر فنی توانستیم این اتفاق را رقم بزنیم. هر چه داریم از هواداران است و آنها تا روز آخر سنگ تمام گذاشتند. به عشق هواداران آمدم و تا ثانیه آخر برای خوشحالی آنها می‌جنگیم. از روز بعد، تمام تمرکز ما معطوف به فصل آینده خواهد بود تا تیمی خوب با بازیکنان شایسته داشته باشیم.»
جستجو
آرشیو تاریخی