دعوا راه بنداز، پول بگیـــــر

دعوا راه بنداز، پول بگیـــــر

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار
دقایقی از پایان بازی نساجی و استقلال بیشتر نگذشته بود که خبر رسید هواداران استقلال در فضای مجازی، خواهان برکناری جواد نکونام از سرمربیگری این تیم شده‌اند. این در حالی است که آبی‌پوشان پایتخت در تمام این فصل در صدر جدول قرار داشتند و حالا هم تنها با اختلاف یک امتیاز با پرسپولیس در جایگاه دوم قرار دارند. 
بنابراین استقلال هنوز از شانس قهرمانی برخوردار است ولی اینکه در این شرایط، چنین فضایی ایجاد می‌شود در نوع خود عجیب و قابل تأمل است. نکته‌ای که در این خصوص باید به آن پرداخت، این است که در به وجود آمدن چنین جوی، ادمین‌های کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی، نقش اساسی دارند. افرادی که ممکن است هیچ علاقه و تعصبی هم به سرخابی‌ها نداشته باشند و تنها به خاطر منفعت مالی دست به انتشار چنین اخباری می‌زنند. جالب‌تر اینکه بعضی از این افراد ممکن است ادمین‌های مشترک کانال‌های هواداری استقلال و پرسپولیس باشند و به طور همزمان، چهار کانال یا صفحه این دو تیم با هواداران میلیونی را پوشش دهند. این کانال‌ها، تبلیغات مشترک نیز دارند و یکی از عوامل اصلی که باعث پربازدید شدن پیج‌های‌شان و به تبع آن گرفتن آگهی‌های مختلف می‌شود، درگیر کردن هواداران با هم و هچنین کری خواندن آنها با تیم رقیب بر سر مسائل مختلف است. ادمین‌هایی که طبق خبرهای موثقی که درباره آنها شنیده شده، از سوی برخی مربیان، سرپرستان و بازیکنان تیم‌های مختلف نیز، ساپورت مالی هنگفتی می‌شوند تا به نفع آنها در فضای مجازی اخباری را منتشر کنند و رقیبان‌شان را تخریب کنند. اما این تنها بخشی از درآمدزایی این کانال‌ها و صفحات است، چرا که در تعداد زیادی از آنها، شرط‌بندی مسابقات فوتبال یا همان «بت» نیز صورت می‌گیرد که البته غیر قانونی است ولی گروه زیادی از هواداران را مشغول خود ساخته که با مسأله فساد در فوتبال نیز در ارتباط است.
در این خصوص سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا پایتخت توضیح داد: «پس از بررسی گزارش‌های ارسالی، کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ تحقیقات سایبری خود را آغاز کردند و متوجه شدند بیش از 10 صفحه اینستاگرامی که در مجموع بیش از یک میلیون نفر دنبال‌کننده دارند، برخی از کاربران فضای مجازی را با تبلیغات فریبنده به سمت و سوی سایت‌های شرط‌‌بندی هدایت کرده و در ازای این کار، مبالغ زیادی دریافت می‌کنند. بر همین اساس، افسران سایبری پلیس فتا پایتخت پس از تحلیل مستندات جمع‌آوری شده و بررسی‌های اطلاعاتی و تخصصی، موفق شدند، هفت نفر از افراد اصلی این شبکه کلاهبرداری را شناسایی و پس از تشریفات قضایی دستگیر کنند.»
این مقام انتظامی در گفت‌و‌گو با «ایران ورزشی»، درباره کانال‌های هواداری که گاهی ادمین‌های مشترکی هم دارند و فضای ملتهبی را در لیگ برتر به وجود می‌آورند و به افراد بی‌احترامی و فحاشی می‌کنند، عنوان کرد: «ما به طور مداوم در حال رصد کردن فضای مجازی هستیم و با هر چه که باعث تشویش اذهان عمومی شود، برخورد می‌کنیم. اگر نشر اکاذیب به صورت عمومی باشد، خودمان ورود می‌کنیم ولی درباره اشخاص، فرد باید به طور خصوصی شکایتش را مطرح کند. با این حال در موردی مانند شرط‌بندی که اشاره شد، ورود و با متخلفان برخورد می‌کنیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی