درگیری وحاشیه هایی که روح تماشاگران را آزار می دهد

آشوبگری آفت بزرگ فوتبال باشگاهی ایران

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار
با رسیدن به روزهای پایانی لیگ برتر، حساسیت این رقابت‌ها به اوج خود رسیده و طبعاً هواداران تیم‌ها هم دوست دارند که تیم محبوب‌شان هر طور که شده به نتیجه دلخواه دست پیدا کند اما واقعیت این است که فوتبال آنقدرها هم ارزش ندارد که منجر به از دست رفتن جان انسانی یا آسیب رسیدن به هواداری شود.
در این میان اما گاهی اتفاق‌هایی روی سکوها یا حتی بیرون از استادیوم‌ها و اطراف آن رخ می‌دهد که نظیر آنها را در فیلمفارسی‌های دهه ۴۰ و ۵۰ سینمای ایران هم شاهد نبوده‌ایم. حالا کلاه مخملی‌ها در ظاهری امروزی پا به ورزشگاه‌های فوتبال می‌گذارند و حوادثی را رقم می‌زنند که همه را به حیرت وا می‌دارد. مثل درگیری‌هایی که در حاشیه تعدادی از بازی‌های‌ هفته بیست و هشتم رخ داد.
بلافاصله بعد از پایان بازی استقلال و نساجی، در کانال‌های تلگرامی اخبار و شایعات مبنی بر دعوا و درگیری شدید در اطراف ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر بین طرفداران دو تیم خبرساز شد. ویدیوهای منتشره از این درگیری، نزاع شدید بین چند نفر را به نمایش می‌گذاشت که به نظر از سلاح سرد نیز در آن استفاده می‌شد و طرفین بشدت یکدیگر را مورد ضربه با دست و اشیا مختلف قرار می‌دادند. در همین حین شایعات مجازی از مرگ یکی از افراد در این درگیری خبر داد که با واکنش سریع هواداران فوتبال مواجه شد و البته خوشبختانه این خبر صحیح نبود. با این حال، یکی از افراد حاضر در این درگیری دچار جراحت شده و به بیمارستان قائمشهر منتقل شد تا جراحی شود. اما نکته‌ای که در این بین وجود داشت این بود که علت دعوا و درگیری مسائل هواداری نبوده است.
در بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان هم و در حالی که سرخ‌پوشان پایتخت در نیمه اول سه گل دریافت کرده بودند، به یکباره یک نارنجک در میان تماشاگران پرسپولیس در طبقه اول آزادی منفجر شد که گویا از طبقه دوم پرت شده بود اما خوشبختانه این نارنجک به کسی برخورد نکرد و جلوی یکی از تماشاگران افتاد و منفجر شد تا فاجعه‌ای بزرگ رخ ندهد.
هنوز که هنوز است، هواداران فوتبال، اتفاقی که در بازی رفت سپاهان و پرسپولیس در لیگ هفتم در ورزشگاه فولادشهر اصفهان رخ داد را فراموش نکرده‌اند. انفجاری که منجر به آسیب دیدن سربازی وظیفه به نام «احمدی» شد که باعث گردید او برای همیشه یکی از چشمان خود را از دست بدهد.
این اتفاق‌ها در شرایطی گاهی رخ می‌دهد که فوتبال ایران طبق برنامه‌هایی که در سال دارد، باید میزبان مسابقات بین‌المللی باشد و فیفا و AFC به دقت این اتفاق‌ها را رصد می‌کنند و ممکن است چنین حاشیه‌هایی تبعات بدی برای تیم ملی و تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان آسیا و لیگ قهرمانان داشته باشد. حاشیه‌هایی که قبلاً هولیگان‌های انگلیسی در صدر اخبار آن قرار داشتند ولی حالا دامنه این هولیگانیسم و ایجاد رعب و وحشت به فوتبال ایران نیز کشیده شده است!

جستجو
آرشیو تاریخی