داود عطایی

صبور باش آقای نکونام

 پس از هفته‌ها صدرنشینی و به دلیل اتفاقات عجیب فوتبالی و پیروزی پرسپولیس در بازی سه بر صفر باخته مقابل استقلال خوزستان، جواد نکونام صدر جدول را به رقیب همیشگی و قلدرش واگذار کرد. واقعیت این است که تا لحظه آخر هیچ‌کس نمی‌تواند درباره قهرمان لیگ نظر بدهد و در ۱۸۰ دقیقه باقی‌ مانده، هزار و یک اتفاق در بستر دوبازی حساس باقیمانده رخ می‌دهد. اما نکته اساسی و مهم اینکه سرمربی آبی‌ها با کمی صبوری می‌تواند تا آخرین لحظه و سوت پایان بازی با پیکان تیمش را در رقابت شانه به شانه با پرسپولیس نگه دارد.
جواد نکونام با تجربه فراوان و کوله‌باری از تجربه به خوبی می‌داند همانند نیمه اول بازی استقلال خوزستان و سرخ‌پوشان پایتخت، هم شمس آذر و هم مس رفسنجان این پتانسیل را دارند که ترمز شاگردان اوسمار را کشیده و مانع قهرمانی آنها شوند. این درست است که اختلافات نکونام و خطیر و عدم یارگیری مناسب آبی‌ها در نیم‌فصل و مصدومیت دو مهره کلیدی‌شان و کمبود بازیکن اثرگذار، دست سرمربی استقلال را بشدت بسته اما هر چه هست در فاصله دو هفته تا پایان لیگ موجودی تیم محبوب پایتخت همین نفرات است. شاید اگر مصدومیت خاص یامگا و رباط دادن مهدی‌پور مغز متفکر آبی‌پوشان نبود، در چند هفته اخیر نتایج به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد اما آنچه مشخص است در حال حاضر موجودی تیم همین نفرات آماده است.
اگر انصاف داشته باشیم، بازیکنان استقلال در این هفته‌ها علی‌رغم مشکلات متعدد مالی، محرومیت‌ها و مصدومیت‌ها، با جان و دل برای هواداران میلیونی خود بازی کردند و با تاکتیک‌های منحصربه فرد نکونام توانستند با کمترین گل‌خورده هفته‌های متمادی صدرنشین باشند. حال در شرایط فعلی که یک هفته و دو بازی سنگین تا پایان لیگ بیست و سوم باقی است، مهم‌ترین نیاز استقلال تمرکز روی دودیدار فوق‌العاده حساس با گل‌گهر و پیکان است. اینکه در طول لیگ داوران چه اشتباهاتی داشته‌اند، هیچ کمکی به قهرمانی استقلال نمی‌کند.
در همین لیگ برتر انگلیس که سرآمد لیگ‌های باشگاهی دنیاست تا آخرین لحظه شاهد رقابت تماشایی منچسترسیتی پپ گواردیولا و آرسنال آرتتا بودیم و همه دیدند که سرنوشت قهرمان در زمین مسابقه تعیین شد و هر دو رقیب سرسخت تا آخرین لحظه به هم احترام گذاشتند. سؤال این است که آیا اشتباهات داوری علی‌رغم حضور دستگاه VAR در لیگ‌های معتبر اروپایی و به طور مشخص انگلیس وجود ندارد؟ پاسخ روشن است؛ در همه رقابت‌های باشگاهی و ملی این قبیل اشتباهات رایج است و فقط کمک داور ویدیویی می‌تواند تعداد اشتباهات را کم کند.
بگذریم؛ توصیه می‌کنیم جواد نکونام به عنوان سرمایه ملی فوتبال باشگاهی و در آینده ان‌شاءالله فوتبال ملی به جای ورود به حاشیه‌های داوری، تمام هم و غمش پیروزی در دو دیدار فوق‌العاده حساس تیمش مقابل گل‌گهر و پیکان باشد تا با احتمال لغزش رقیب سنتی و دیرین، جام قهرمانی را در آغوش بگیرد. تغییر مدیریت و انتقال استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس این نوید را به مرد آینده‌دار فوتبال ایران می‌دهد که در سقف قانونی تیمی جوان، باآتیه و پرستاره برای فصل آینده ببندد و در رقابتی دیدنی و پرهیجان با پرسپولیس و سپاهان و تراکتور موجبات شادی هواداران و فوتبالدوستان را در لیگ بیست و چهارم فراهم سازد.
تردیدی نیست که نکونام با توجه به تجربه ارزشمندش در فصل اول حضور در تیم پرطرفدار تهرانی در فصل آینده هم می‌تواند ارائه‌گر فوتبالی زیبا و تماشاگرپسند باشد. هواداران استقلال انتظارشان از سرمربی، کادرفنی، بازیکنان و مدیریت باشگاه ارائه فوتبالی زیبا و هجومی است. آنها به خوبی با مصایب و مشکلات پی‌درپی و حاشیه‌های مدیریتی تیم آشنا هستند و می‌دانند جواد نکونام و شاگردانش با تمام وجود برای قهرمانی تیمشان جنگیده‌اند. بنابراین توقعشان معقول و مبنی بر شرایط و امکانات موجود است. هنوز دو بازی مهم باقی است و رقابت‌های باشگاهی همیشه تا آخرین ثانیه‌ها می‌تواند آبستن حوادث غیرقابل پیش‌بینی باشد؛ پس صبور باشید و مترصد اشتباه رقیب سنتی در ۱۸۰ دقیقه باقیمانده از لیگ بیست‌وسوم.
جستجو
آرشیو تاریخی