مسعود اسکویی پیشکسوت رادیو و ورزش ایران درگذشت

خداحافظی با صدای همیشه‌جوان رادیو

یادبود

یکی از شاخصه‌های او در اجرا، ارائه گزارش مسابقات ورزشی بدون داشتن نگاه جانبدارانه بود. او همیشه در مصاحبه‌هایش با اهالی رسانه به ریشه‌اش در ایران و عشق به کارش تأکید می‌کرد

مسعود اسکویی، مجری و مفسر قدیمی ورزش رادیو و تلویزیون که به دلیل شکستگی ناحیه پا و لگن در بیمارستان لاله عمل جراحی شد و مدتی در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر پزشکان بود، دیروز در ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفت. اسکویی که متولد سال ۱۳۱۸ بود، از سال ۱۳۴۵ به استخدام تلویزیون ملی ایران درآمد و حدوداً ۵۷ سال به گزارشگری و فعالیت در رادیو و تلویزیون پرداخت.
او ازجمله گزارشگران و مفسران ورزشی بود که در رشته‌های مختلف سابقه فعالیت داشت و علاقه‌مندان مسن‌تر ورزش، اسکویی را از زمانی به خاطر می‌آورند که او به گزارش رقابت‌های والیبال می‌پرداخت. این پیشکسوت ورزش و رادیو، دوره تخصصی گزارشگری را در B.B.C و دوره تهیه‌کنندگی را به مدت یک‌سال در تلویزیون T.D.F آلمان گذراند و یک سال در شهرهای زونه گورگ و ماینس با تلویزیون آلمان همکاری می‌کرد. زنده‌یاد اسکویی با گزارش بازی دوستانه فوتبال بین تیم‌های پرسپولیس و کویت در سال ۱۳۵۰ وارد کار گزارشگری ورزشی شد و همچنین در سال ۱۳۷۱ در کلاس تخصصی گزارشگری «فینگلی»، مدرس استرالیایی، حضور یافت.
گزارش‌های اسکویی در برنامه «ورزش از نگاه دو» تلویزیون ازجمله برنامه‌های به یادماندنی او بود ولی از سال ۶۰ او بیشتر در رادیو متمرکز بود و مسابقات ورزشی را گزارش می‌کرد. او در اواخر دهه ۶۰ و در دوره آغاز سرگرمی‌سازی در صداوسیما، صبح‌ها در برنامه «سلام، صبح‌بخیر» اقدام به تفسیر رقابت‌های ورزشی می‌کرد و در آنجا دوباره به یک صدای مرجع در میان علاقه‌مندان به ورزش تبدیل شد.
اسکویی حتی در جام جهانی ۱۹۹۰ بازی آلمان و یوگسلاوی را گزارش کرد که البته این یکی از معدود تلاش‌های او برای تبدیل شدن به یک گزارشگر فوتبال بود که در نهایت خود تشخیص داد این عرصه را به افراد دیگری واگذار کند. اسکویی در دو سه دهه گذشته به صورت دائم در رادیو ورزش مشغول به کار بود و به عنوان گوینده و مجری و تهیه‌کننده برنامه‌های مختلفی را در دست داشت؛ از رقابت‌های مربوط به والیبال تا برخی گفت‌و‌گوها و البته برنامه‌ای با عنوان «با اسکویی».
یکی از شاخصه‌های او در اجرا، ارائه گزارش مسابقات ورزشی بدون داشتن نگاه جانبدارانه بود. او همیشه در مصاحبه‌هایش با اهالی رسانه به ریشه‌اش در ایران و عشق به کارش تأکید می‌کرد و همین عشق به مردم باعث شد با اینکه حال مساعدی نداشت اما سال تحویل پشت میکروفن رادیو بنشیند تا شنوندگان رادیو ورزش بخش‌هایی از برنامه سال تحویل را با اجرای او بشنوند.
درباره اسکویی می‌شود به این نکته اشاره کرد که او یکی از شناخته‌‌شده‌ترین صداهای رادیو در چند دهه گذشته بود؛ صدایی جوان و بدون تغییر در طول سالیان سال که شاید پس از زنده‌یاد عطاءالله بهمنش در ذهن مردم ماندگار شد. درگذشت این چهره فعال ورزش ایران را به خانواده، دوستان، اهالی رادیو و رسانه تسلیت گفته و از ایزد منان علو درجات را برای آن مرحوم مسألت داریم. روحش شاد و یادش گرامی باد.

جستجو
آرشیو تاریخی