بوکس باید حداقل ۲ سهمیه در بانکوک بگیرد

مقصودی: تأسف‌آوراست به پاریس نرویم

فائزه زمانی
روزنامه‌نگار
بوکسورهای تیم ملی نتوانستند سهمیه را در رینگ ایتالیا از دهان شیر بیرون بکشند. در حالی که قبل از این بوکس ایران در بازی‌های آسیایی نتوانسته بود سهمیه المپیک را بگیرد این بار شانسش را در مسابقات جهانی ایتالیا امتحان کرد که به در بسته خورد. منوچهر مقصودی پیشکسوت بوکس که سابقه ۲۶سال نایب رئیسی در فدراسیون را دارد، فرصت مربی کوبایی برای ایجاد تغییر در تیم ملی را کم دانست و حالا امیدوار است که سرمربی کوبایی بتواند در این ۳ ماه باقیمانده تا آخرین مسابقه انتخابی المپیک برنامه‌هایش را پیاده کند. او که از جا ماندن بوکس ایران از پرواز المپیک پاریس تا این لحظه، ناراحت بوده معتقد است بوکس ایران از  المپیک ۹۸ در تمامی ادوار این میدان بزرگ حضور داشته و حالا باعث تأسف است که نتواند در پاریس حضور داشته باشد.

عملکرد تیم ملی در مسابقات انتخابی المپیک قابل قبول بود؟
من از نزدیک تیم را رویت نکرده‌ام و شناخت کافی نسبت به تیم ندارم. مربی کوبایی که هدایت تیم ملی را برعهده گرفته یکی از بهترین‌های دنیا است. او فقط یک ماه فرصت داشت و معلوم است که در این مدت کوتاه کاری از دستش برای تیم برنمی‌آمد. متأسفانه اتفاقی که فکرش را می‌کردیم نشد و حتی بوکسورها نتوانستند یک سهمیه بگیرند. در این مسابقات هم ناکام بودیم و حالا باید تمام تلاشمان را بکنیم تا در آخرین فرصت، سهمیه بگیریم.
مشکل اصلی بوکس ما را چه می‌دانید؟
فدراسیون بوکس باید هزینه کرده و بتواند در فدراسیون جهانی پایگاهی داشته باشد. به هرحال در بوکس مافیا وجود دارد و زد و بندهایی هست که می‌تواند نتیجه را عوض کند. بسیاری از تیم‌ها با نفراتی که در کرسی IBA دارند، می‌توانند نتایج بازی را به نفع خود برگردانند اما ما چنین ظرفیتی نداریم.
دانیال شه‌بخش ستاره تیم ما بود و امیدهای زیادی به گرفتن سهمیه‌اش وجود داشت که ناامید شد، عده‌ای معتقدند در دومین مبارزه داوری مانع برد او شد.
من ۲۶سال نایب رئیس فدراسیون بوده‌ام و ۵ المپیک را از نزدیک لمس کردم. دانیال خیلی خوب با برد نایب قهرمان المپیک ریو شروع کرد و کار بزرگی انجام داد اما در دومین مبارزه حریف ترکمنستانی شه‌بخش آنقدری قوی نبود که اگر نتیجه را واگذار کرده بود بخواهند او را برنده اعلام کنند.
به نظر می‌رسد شه‌بخش با روزهای اوجش فاصله دارد و افت زیادی داشته است.
این مسابقات جهانی حکم انتخابی المپیک را داشت، شه بخش در بازیهای جهانی ۲۰۱۹ صربستان که تاریخ‌سازی کرد و برنز گرفت، حریفانی به قدرتمندی بوکسورهای این مسابقات نداشت اما در ایتالیا تیم‌ها با بهترین و آماده‌ترین بوکسورهایشان برای گرفتن سهمیه آمده بودند، این را هم باید در نظر بگیریم که افت در ورزش حرفه‌ای وجود دارد.
حالا فقط یک فرصت برای المپیکی شدن بوکس ایران مانده و آن هم مسابقات جهانی تایلند است، ۳ ماه زمان  فرصت خوبی برای گرفتن سهمیه است؟
فکر می‌کنم بوکسورهای قدرتمند تا الان سهمیه گرفته‌اند و این کار را برای ملی‌پوشان ما در مسابقات تایلند که آخرین فرصت است راحت‌تر می‌کند. ملی‌پوشان باید در این ۳ ماه با جان و‌ دل تمرین کرده تا بتوانند در بانکوک حداقل ۲ سهمیه بگیرند. حتی ۳ ماه هم فرصت مناسبی برای فونتانا نخواهد بود و به رغم اینکه او بهترین است اما در این مدت هم نمی‌تواند تیم ملی را دگرگون کند. به هرحال او در این مدت یک شناخت نسبی پیدا خواهد کرد و امیدوارم که از المپیک جا نمانیم. بوکس ایران از المپیک ۹۸ در تمامی ادوار این میدان بزرگ حضور داشته و حالا باعث ناراحتی است اگر نتواند جواز حضور در المپیک پاریس را بگیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی