خوراکچی: علی در برزخ است یک روانشناس مشکلش را حل خواهد کرد

کنعانی اصلاً خطا نکرد داور با اشتباه محض او را محروم کرد

مسعود قراگزلو
روزنامه نگار

محمد خوراکچی دروازه‌بان اسبق پرسپولیس که در حال حاضر مربیگری یکی از تیم‌های فوتسال کشورمان را بر عهده دارد در خصوص دروازه‌بان پرسپولیس نظرات کاملاً کارشناسی خودش را ارائه می‌دهد و به گونه‌ای کاملاً دقیق شرایط فعلی سنگربان اول پرسپولیس و تیم ملی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
به عنوان شخصی که سال‌ها در تیم‌های مختلف ایران دروازه‌بانی کرده، نظرتان روی چه دروازه‌بان‌هایی معطوف است؟
به نظرم عابدزاده و بیرانوند بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ ایران هستند، هر چند دروازه‌‌بان‌های خوب دیگری مانند مرحوم ناصر حجازی یا کربکندی را هم داشته‌ایم که واقعاً در جام تخت جمشید خیلی خوب بودند و درخشیدند یا منصور رشیدی و بعد هم اگر نگاه کنیم دروازه‌بان‌های خوب دیگری مانند نکیسا یا غلامپور که آنها هم خوب بودند.
خودتان هم بارها به تیم ملی دعوت شده‌اید اما در پایان بازی در تیم ملی به شما نرسید؟!
بله من همیشه به تیم ملی دعوت شدم اما پشت بازی در تیم ملی ماندم، به همین دلیل هم یک‌جورهایی علی کنکوری دروازه‌بان‌های تیم ایران بودم که شانس بازی در تیم ملی را پیدا نکرد؛ با وجود اینکه همیشه یک پای ثابت حضور در اردوهای تیم ملی بودم.
در مورد بیرانوند و اشتباهاتی که این بازیکن باز هم مقابل فولاد مرتکب شد چه صحبتی دارید؟
من دروازه‌بان بودم، به همین دلیل این دوران را گذرانده‌ام. در حال حاضر هم فکر می‌کنم علی وارد دوران برزخی شده است و در واقع نمی‌داند که در بهشت است یا در جهنم قرار دارد. علی بیرانوند با بیشترین کلین‌شیت‌ها و بهترین عملکرد در این چند ساله انتظارات را از خودش بالا برد، به همین دلیل هم فشار روانی که روی این بازیکن وجود دارد او را با چالش مواجه ساخت و گلی که از فولاد هم به اشتباه دریافت کرد دقیقاً به دلیل همین مسائل بود و گلی که خورد دقیقاً مانند گلی است که بهزاد غلامپور در سال 1994 از ژاپن دریافت کرد. بهزاد هم آن زمان بهترین دروازه‌بان ایران بود و حتی آنقدر خوب بود که احمدرضا عابد‌زاده را نیمکت‌نشین کرد اما چنان گل‌هایی روی اشتباه دریافت کرد که خیلی به او در آن زمان حمله شد، به همین دلیل نمونه گلی که بیرانوند خورد را گل‌های بهزاد غلامپوری می‌گویند.
چطور باید مشکل بیرانوند را برطرف ساخت؟
به نظرم سرمربی تیم و مربی دروازه‌بان‌ها خیلی می‌توانند در این خصوص نقش داشته باشند، به همین دلیل هم هست که معتقدم برای بهبود شرایط علی باید یک روانشناس استخدام کنند که همیشه در کنار او باشد و به نوعی شرایط و مسائل این دروازه‌بان را در شرایط مختلف زیر نظر بگیرد و به او کمک کند، از این رو حتماً یک روانشناس نزدیک به بیرانوند می‌تواند مشکل علی را حل کند.
یک بار هم خیلی عجیب چهار اخطاره شد تا بازی مقابل ذوب‌آهن را از دست بدهد!
بله حتماً دروازه‌بان بزرگی مانند بیرانوند نباید آن صحبت‌ها را انجام دهد که من کارت بگیرم 4 اخطاره می‌شوم و اینچنین مسائلی حتماً سوژه‌ای برای دشمنانش می‌شود، به همین دلیل حتماً علی باید از چنین مسائلی دوری کند هر چند هنوز به نظرم دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس نتوانسته از افت کامل بازی‌های جام ملت‌ها به شکل کامل درآید. گل‌هایی که بیرانوند روی اشتباه دریافت کرد مسأله روحی روانی است چون علی واقعاً بارها ثابت کرده مشکل فنی ندارد و اشتباهاتش ناشی از مسأله روحی روانی و عدم تمرکز است.
فکر می‌کنید مشکل علی برای دربی جمع می‌شود یا با تکرار در دربی به نوعی باز هم برای او و تیمش مشکل‌ساز خواهد شد؟
در تمام دنیا هم پیش آمده که گاهاً دروازه‌بان‌ها بدترین تصمیمات را گرفته‌اند اما چون دروازه‌بان‌های بزرگ کاملاً حرفه‌ای هستند حتماً این مشکلات‌شان را برای بازی‌های بزرگ جمع می‌کنند و با روانشناسی و ترفندهای دیگر این مشکلات را برطرف می‌سازند. علی در قبال میلیون‌ها هوادار مسئول است و حتماً با کمک مربیان و یک روانشناس مشکلاتش را برطرف خواهد کرد.
در خصوص تأثیر غیبت کنعانی‌زادگان و شرایط خاصی که گولسیانی دارد چه صحبتی دارید؟
کنعانی‌زادگان دفاع خیلی خوبی است و واقعاً داور او را با اشتباه محض خودش برای دربی محروم کرد و کارتی نشان داد که مدافع پرسپولیس اصلاً مستحق آن نبود و حتی با اشتباهی که انجام داد من فکر نمی‌کنم کنعانی در آن صحنه اصلاً خطایی را مرتکب شده باشد. در خصوص گولسیانی و شرایط خط دفاعی حتماً مربیان پرسپولیس تدابیر لازم را در نظر می‌گیرند و با آنالیزی که انجام می‌دهند برای ضربات ایستگاهی و حضور بازیکنی مانند بلانکو قطعاً همه تدابیر فنی لازم را لحاظ خواهند کرد، ضمن اینکه فراموش نکنید پرسپولیس بازیکنان خیلی خوبی دارد؛ بازیکنانی مانند ترابی و عیسی یا اورونوف یا حتی عبدالکریم حسن که قادرند نتیجه را به سود تیم خودشان تغییر دهند، از طرفی وقتی تیمی در بقیه مناطق قوی باشد آنها قادرند ضعف تیم‌شان را در یک منطقه دیگر پوشش دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی