صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • فوتبال جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و سی و هفت - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و سی و هفت - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

پیشروی داوران زن در فوتبال مردان

هنوز یک مانع باقی مانده است

در دسامبر 2023 ربکا ولچ نخستین زنی شد که در لیگ برتر و در باخت 2 بر صفر فولام برابر برنلی داوری کرد اما دامنه آن خیلی گسترده شده است. نخستین گزارشگر زن در سال 1969 روی آنتن رفت و نخستین بار چهار سال بعد در کنفرانس خبری یک زن حاضر شد اما تا سال 2007 هیچ زنی به عنوان کارشناس در برنامه مشهور بی‌بی‌سی، «بازی روز» حضور نیافت. نخستین بار سیان ماسی الیس به عنوان کمک داور زن فعالیت کرد و 13 سال طول کشید تا ولچ نفر اول تیم داوری شود.
در زمین بازی تا سال 2009 اتحادیه فوتبال انگلیس به زنان روی خوش نشان نداده بود و تا سال 2018 لیگ زنان برگزار نشد. باید به این نکته توجه کرد که در سال 1921 اتحادیه فوتبال، زنان را از هرگونه بازی فوتبال و استفاده از زمین‌های حرفه‌ای منع کرده بود و این روی رشد فوتبال زنان تأثیر زیادی داشت. این ممنوعیت تا سال 1971 پابرجا بود.
تداوم کار ولچ به عنوان پیشگام داوری زنان به حضور داوران زن در بالاترین سطح منجر می‌شود هر چند این پیشرفت ابتدا در سطوح پایه شکل گرفته است. بین اکتبر 2021 تا اکتبر 2023 در شمار داوران زن در تمام سطوح 78 درصد افزایش ایجاد شده و میزان مربی‌های زن هم با رشد 83 درصدی همراه شده است.
اما یک مانع مانده و آن کار به عنوان مربی مردان است. فارست گرین راورز که در سطح چهارم لیگ انگلیس حضور دارد، سعی کرده در رفع این مانع پیشگام شود و در تابستان گذشته هانا دینگلی که در سال 2019 به عنوان نخستین زن، مربی آکادمی باشگاه شده بود، مربی موقت تیم مردان شد. دینگلی آن موقع گفت: «من اولین هستم و این مایه افتخار است اما نمی‌خواهیم اولین و آخرین باشم.» او اگرچه به کار خود در آکادمی برگشت اما حرف‌هایش مورد حمایت بسیاری از زنان قرار گرفت از جمله ماسی الیس که نخستین کمک داور زن لیگ برتر بود و بعد از به دنیا آوردن فرزندش به کار خود برگشت هرچند زمان زیادی نمی‌گذرد از وقتی که دو کارشناس اسکای اسپورتس به راحتی اظهاراتی جنسیت‌گرایانه داشتند و مستقیماً به ماسی الیس اشاره کردند که «زنان قانون آفساید را بلد نیستند.»
فوتبال زنان در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته؛ از قهرمانی تیم زنان انگلیس در یورو 2021 تا رسیدن به فینال جام جهانی 2023 و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که ماری ارپس دروازه‌بان منچستریونایتد و تیم ملی انگلیس نخستین زنی شد که شخصیت ورزشی سال 2023 بی‌بی‌سی لقب گرفت. این موفقیت البته لزوماً به ورود زنان به فوتبال و رفع موانع منجر نمی‌شود. این پیشرفت فرصت خوبی در اختیار مربیان و داوران زن قرار داده اما هرگز نتوانسته‌اند در فوتبال مردان تا این حد پیشروی کنند.
یک مانع وجود دارد، اینکه هنوز هیچ زنی مربی دائم تیم مردان نشده است اما درباره آن نباید عجله کرد و باید به شکلی ساختاری به این هدف رسید. خیلی از زن‌ها علاقه‌ای به توجه رسانه‌ای که لازمه کار در فوتبال مردان است، ندارند و معتقدتد برای موفقیت در این زمینه باید انتصاب مربی زن بر اساس شایستگی‌ها باشد نه داشتن روابط عمومی خوب و مورد توجه قرارگرفتن.
جستجو
آرشیو تاریخی