ماهی قرمز در آکواریوم کوسه‌ها

سعید آقایی
روزنامه نگار

جام حذفی محل شگفتی‌هاست. تورنمنتی که همیشه جزو جذاب‌ترین رقابت‌های باشگاهی است و برخی‌ها حتی معتقدند که جذابیت آن از لیگ نیز افزون‌تر است. رویدادی که تیم‌های کوچک‌تر همیشه در آن برابر بزرگان به میدان می‌روند و فرصتی می‌یابند تا در یک ویترین بزرگ خودنمایی کنند. همانند ماهی قرمز کوچکی که در آکواریوم کوسه‌ها شنا می‌کند. ماهی قرمز البته که خوراک کوسه‌هاست اما گاهی تیغ‌های کوچکش در گلوی کوسه گیر می‌کند تا کوسه را با همه جلال و جبروت و ابهتش خفه کند. جام حذفی مصداق عینی همین آکواریوم کوسه‌ها و ماهی قرمز کوچک است. قانون جام حذفی در تمام دنیا همین است؛ تقابل کوچک‌ها برابر بزرگان، فرصتی برای عرض اندام و خودنمایی. 90 دقیقه یا 120 دقیقه مجال برای حضور در ویترین و در نهایت تیم کوچکی که تمام انرژی‌اش را هزینه می‌کند تا از این فرصت سکوی پرتابی بسازد. ماهی قرمز کوچک می‌کوشد تا با تیغ‌هایش راه نفس کوسه بزرگ را ببندد و یک شگفتی بزرگ خلق کند که مسیری برای رستگاری است.
همین انگاره‌ها دلیل اصلی جذابیت جام حذفی محسوب می‌شود که این جام را به قتلگاه بزرگان بدل کرده. تیم‌های بزرگی که گاه برابر حریفان گمنام دستجات پایین‌تر ناگهان غافلگیر شده و از جام بیرون می‌افتند تا یک شگفتی بزرگ خلق شود.
جام حذفی در کنار این جذابیت وافر، یک مسیر میانبر برای رسیدن به مارکت بین‌المللی است. تقریباً در همه کشورها قهرمان جام حذفی دروازه‌های فوتبال قاره را باز کرده و به مسابقات باشگاهی قاره‌ای راه پیدا می‌کند. مسیری که برای تمامی تیم‌های بزرگ به ویژه آنها که از کورس قهرمانی در لیگ جا مانده‌اند، یک فرصت مغتنم برای رسیدن به بزرگ‌ترین تورنمنت باشگاهی قاره است تا اینگونه با میانبر به هدف برسند. مسیری که اگرچه به تعبیر برخی‌ها ناعادلانه و در تضاد با واقعیت رقابت است اما ناعدالتی یک جذابیت مضاعف به این جام می‌بخشد.
مرحله یک شانزدهم جام حذفی امروز با حضور تیم‌های لیگ برتری از جمله پرسپولیس و استقلال برگزار می‌شود؛ جامی که همه در کمین آن نشسته‌اند تا از یک مسیر کوتاه به موفقیت چنگ بزنند و مسیر آسیا را طی کنند. با این وجود احتمال شگفتی را هیچ وقت نادیده نگیرید. ماهی‌های کوچک برای کوسه‌های بزرگ خواب‌های بدی دیده‌اند!

جستجو
آرشیو تاریخی