معرفی مالکان جدید سرخابی ها تا پایان سال

اسبقیان: وزیر ورزش با جدیت به دنبال حل مشکلات مالکیتی است

محمد محمدی‌سدهی
روزنامه نگار
چند سالی است که کسب مجوز حرفه‌ای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به دغدغه اصلی مدیران و هواداران بسیار این دو تیم تبدیل شده است. مجوزی که شامل ۵ معیار اصلی است که این معیارها عبارتند از ورزشی، زیرساخت، پرسنلی، حقوقی و مالی که روی هم رفته دارای حدوداً ۶۰۰ آیتم هستند و تمامی بخش‌های یک باشگاه حرفه‌ای را شامل می‌شود. بر همین اساس تمامی باشگاه‌ها از جمله باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس باید مستندات معتبر را آماده و در اختیار AFC قرار دهند تا مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند.
یکی از اصلی‌ترین مشکلات سرخابی‌ها مالکیت مشترک دو تیم است، دو تیمی که تحت مالکیت وزارت ورزش هستند و باید این مشکل ظرف روزهای آینده حل شود. البته بحث مالکیت مشترک دو تیم و تأکید AFC برای حل آن، موضوع جدیدی نیست و سازمان خصوصی‌سازی از سال‌های گذشته اقداماتی برای رفع این موضوع انجام داد که البته این اقدامات تا به این لحظه به جایی نرسیده و سرخابی‌ها کماکان با این مالکیت مشترک مواجه هستند.
در همین زمینه بارها جلساتی در سازمان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش برگزار شد که این جلسات خروجی مشخصی نداشت اما وزارت ورزش در تازه‌ترین اقدامات برای حل این موضوع عصر پنجشنبه جلسه‌ای با حضور کیومرث هاشمی و سایر مسئولان مربوطه تشکیل داد که وزیر ورزش و جوانان در این جلسه صحبت‌های مهمی مطرح کرد و گفت: «موضوع مالکیت مشترک این دو باشگاه تقریباً تمام شده و پیش از موعد مقرر این موضوع اعلام خواهد شد؛ بنابراین نگرانی بابت این موضوع وجود ندارد.»
کاظم اولیایی، پیشکسوت فوتبال ایران که جزو افراد حاضر در این جلسه بود و به عنوان کارشناس در این جلسه حضور داشت، در خصوص جزئیات این جلسه به «ایران ورزشی» می‌گوید: «در این جلسه وزیر بابت مالکیت مشترک پرسپولیس و استقلال دغدغه خاطر داشت که قرار بر این شد تا این موضوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل شود. البته در این زمینه سازمان خصوصی‌سازی اقداماتی انجام داده که این اقدامات به اطلاع وزیر ورزش رسید.»
او در پاسخ به این سؤال که چه زمانی مالکان جدید دو باشگاه معرفی خواهند شد، می‌افزاید: «این موضوع ظرف یک هفته آینده اعلام می‌شود. البته مدیران عامل استقلال و پرسپولیس و همچنین سازمان خصوصی‌سازی برای رفع دیگر ایرادات در مسیر کسب مجوز حرفه‌ای مشکلاتی داشتند که قرار بر این شد تا کارگروهی در این زمینه تشکیل شود و تا یک هفته دیگر مشکلات دو تیم حل شود. ما تا نیمه اول فروردین ماه سال آینده فرصت رفع ایرادات را داریم و تیم‌ها باید تا آن موقع مدارک خود را بارگذاری کنند اما با وجود پیگیری وزیر ورزش به نظر می‌رسد که مشکلات دو تیم تا پیش از پایان سال برطرف شود.»
این پیشکسوت فوتبال در خصوص مالکیت جدید دو تیم اعلام داشت که در جریان این موضوع نیست اما شنیده می‌شود مالک جدید پرسپولیس شرکت تأمین اجتماعی خواهد بود و قرار است پروسه اداری این انتقال به زودی نهایی شود. طبق مقررات، موضوع واگذاری ابتدا باید در هیأت دولت به تصویب برسد، پس از آن قراردادی بین سازمان خصوصی‌سازی و این شرکت امضا و سپس نامه نهایی به سازمان بورس فرستاده شود تا مالکیت 51 درصد از سهام باشگاه پرسپولیس به شرکت تأمین اجتماعی انتقال یابد.
در این بین رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس دیروز اعلام داشت: «مالکیت یکی از ۲ تیم استقلال یا پرسپولیس در روزهای آینده مشخص می‌شود، ضمن اینکه این مسائل ربطی به مدیرعامل، هیأت مدیره یا باشگاه ندارد این موارد حتی فراتر از وزارتخانه است.» او در خصوص اینکه به غیر از مالکیت مشترک، موضوع دیگری باشگاه پرسپولیس را در مسیر دریافت مجوز حرفه‌ای تهدید می‌کند یا خیر،‌ گفت: «بحث فقط مالکیت مشترک است که یقین دارم با هماهنگی دولت این کار انجام می‌شود.»

موانع استقلال بر سر انتقال مالکیت
اما درباره استقلال شنیده می‌شود که موانعی بر سر انتقال مالکیت این باشگاه به مجموعه‌های پتروشیمی و نفت و گاز وجود دارد و سازمان خصوصی‌سازی در تلاش است تا این موانع را برطرف کند. این بحث نیز مطرح شده که مالکیت‌ آبی‌ها فعلاً در اختیار وزارت ورزش بماند و با توجه به واگذاری پرسپولیس، دیگر مشکل مالکیت مشترک گریبان این باشگاه را نگیرد و بتواند مجوز حرفه‌ای را دریافت کند.

معاون وزیر ورزش: خبرهای خوشی خواهید شنید
علاوه بر این سید محمدشروین اسبقیان، معاون وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگویی کوتاه در خصوص برگزاری جلسه برای حل مشکل مالکیت سرخابی‌ها به «ایران ورزشی» می‌گوید: «مالکیت‌ باشگاه‌ها را وزارت ورزش دنبال می‌کند و وزیر ورزش با جدیت فراوان به دنبال حل این مشکل است. به شما اطمینان می‌دهم در روزهای آینده خبرهای خوشی در خصوص رفع مشکل مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خواهید شنید. کارهای خوبی در این بخش در حال صورت گرفتن است. وزارت ورزش به دنبال باشگاه‌داری و تیم‌داری نیست و این جزو وظایف وزارت ورزش به شمار نمی‌رود.»

جستجو
آرشیو تاریخی