امیدوارم حسرت صعود به دور دوم جام جهانی را نخوریم

زارع: الان می‌فهمم که ما چه بر سر مربیان‌مان آوردیم

ناصر قراگزلو
روزنامه نگار

ستار زارع مدافع چپ اسبق تیم ملی که در زمان حضور برانکو در تیم ملی مدافع مورد علاقه این مربی بود در رابطه با شرایط تیم ملی کشورمان در جام ملت‌های هجدهم و نظرات مختلفی که در این خصوص مطرح شده نظرات خودش را مطرح کرد. ستار زارع که حالا در قامت سرمربیگری در لیگ یک فعالیت می‌کند صحبت جالبی در این خصوص می‌کند.
‌در ابتدا در خصوص عملکرد تیم ملی در جام هجدهم چه صحبتی دارید؟
عملکرد تیم ملی در مجموع به نسبت بد نبود اما زمانی که این تیم به جمع چهار تیم راه یافت حیف شد که به فینال نرسید چون به نظرم شرایط به گونه‌ای بود که می‌شد قهرمان شد اما شاید عدم تمرکز کافی و پشتوانه خیلی خوب به لحاظ ساپورت از سوی فدراسیون و بعضی از موارد دیگر ما نتوانستیم به فینال برسیم در حالی که شاهدیم همه تیم‌ها بهترین امکانات و شرایط را فراهم می‌سازند اما این بستر در کشور ما برای تیم ملی به شکل خوبی فراهم نشد. این موارد موجب شده تا عقب بیفتیم. به طور مثال می‌توانم از این مسأله صحبت کنم که به تعداد انگشتان یک دست زمین خوب نداریم، زمینی که جزو ابزار اولیه بازی و تمرین فوتبال است. این یکی از مشکلات است و وقتی ریز می‌شویم به این نکته می‌رسیم که در کشور ما استعداد فوتبالی زیاد است اما وقتی به این مسأله می‌رسیم که مدیر خوب و فوتبالی و امکانات کافی برای فوتبالمان نداریم به همین دلیل هم در مواقع حساس دچار مشکل می‌شویم.
‌شما هم با نظر بعضی از کارشناسان موافقید که این امکان فراهم بود که با استراتژی مناسب‌تر تیم قطر را شکست داد و به فینال رسید.
به نظرم ما صد در صد در صورت داشتن استراتژی قویتر می‌توانستیم بهتر بازی کرده و قطر را شکست دهیم. ترکیب و استراتژی ما در مقابل ژاپن مناسب بود اما در مقابل قطر از این مسأله دور بودیم و پلن و برنامه خوب و کافی برای پیروزی مقابل قطر نداشتیم.
‌به نظرتان تیم ما با خلاقیت و باز هم استفاده از توانایی‌های فردی می‌توانست در مقابل قطر موفق باشد؟
هر کسی دیدگاه خودش را دارد اما ما باید برای کسب موفقیت و انتخاب بهترین راه حل برای فوتبالمان به دنبال خرد جمعی باشیم تا بهترین شرایط را شاهد باشیم.
‌در رابطه با جام جهانی بعدی فکر می‌کنید ما می‌توانیم با شرایط و مربی فعلی به موفقیت برسیم؟
ما در مملکتی زندگی می‌کنیم که استعداد فراوان است به همین دلیل با مربی خوب خارجی یا داخلی می‌توانیم به جام جهانی صعود کنیم و با تفکری درست به موفقیت برسیم.
‌این بار می‌توانیم با موفقیت در جام جهانی، حداقل از گروهمان صعود کنیم و این حسرت را از بین ببریم؟
حسرت قهرمانی در جام ملت‌ها که به دلمان ماند اما ان‌شاءالله بتوانیم با برنامه‌ریزی جامع و کامل حداقل به دور دوم جام جهانی صعود کرده و این حسرت را از بین ببریم و در این بین فقط به لژیونرها دل نبندیم و از همه استعدادها و پتانسیل کشورمان استفاده کنیم.
‌در رابطه با پست دفاع چپ تیم ملی و بازیکنان این منطقه چه نظری دارید؟
ما در پست دفاع چپ بهتر از حاج‌صفی و محمدی نداشتیم اما با توجه به سن و سال این دو بازیکن باید به دنبال یک بازیکن جوان و توانا برای دفاع چپ تیم ملی هم باشیم چون برای تیمی که دنبال قهرمانی آسیاست باید میلاد را نگه داریم و بازیکن دیگری را هم اضافه کنیم تا کیفیت بالایی را از بازیکنان کناری‌مان در جام جهانی و جام ملت‌ها شاهد باشیم.
 ‌به نظر خودتان که سال‌ها در دفاع چپ تیم ملی و باشگاهی بازی کردید چه بازیکنی برای این منطقه بهترین است؟
خیلی به این مسأله فکر نکردم اما در دفاع راست ما رامین را داریم که در کارهای تهاجمی و ارسال‌ها خیلی خوب است اما در دفاع ضعیف است. از سوی دیگر از آنجا که در فوتبال روز دنیا نقش مدافعان کناری بسیار مهم و حائز اهمیت شده باید دنبال مدافعان کناری باشیم که در کارهای هجومی و تدافعی و ارسال‌ها بهترین شرایط را داشته باشند.
‌آندو در یک مصاحبه گفته که تو بهترین دفاع چپ بودی؟
آندو یکی از بهترین و بزرگترین بازیکنان فوتبال ما بوده و از توجه و اظهارنظرش تشکر می‌کنم.
‌در حال حاضر که به عنوان سرمربی در لیگ یک کار می‌کنی فکر می‌کنی که بازی کردن راحت‌تر است یا مربیگری؟
واقعاً حالا می‌فهمم که ما چه بر سر مربیان خودمان می‌آوردیم و سرمربیگری و به طور کلی مربیگری را بسیار سخت‌تر از بازی کردن می‌دانم.
جستجو
آرشیو تاریخی