صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و بیست و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و بیست و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۸

در آکادمی استقلال چه خبر است؟

از خالی کردن انبار تا ورود بازیکنان سفارشی نا کارآمد!

مهدیه دریابیگی
روزنامه نگار

حال و روز آکادمی استقلال و تیم‌های پایه اصلاً خوش نیست. از درون آکادمی خبرهای خوبی بیرون نمی‌آید و هر چهار تیم استقلال در رده‌های مختلف نتوانستند در فصل جاری عملکرد چشمگیری داشته باشند، خصوصاً تیم نوجوانان استقلال که در رده یازدهم جدول است و شرایط خوبی ندارد.
 روزی که مدیریت استقلال عوض شد قرار نبود رئیس آکادمی استقلال عوض شود. آرش برهانی مدیر جوان آکادمی که زمان مدیریت آجورلو آمده بود، علاوه بر اینکه توانست سر و سامان خوبی به آکادمی دهد تیم امید استقلال را نیز قهرمان کرد و این قهرمانی حتی چند هفته زودتر از اتمام لیگ اتفاق افتاد.
اما با آمدن مدیرعامل جدید استقلال و در حالی که گفته شد برهانی را ابقا خواهد کرد، این اتفاق نیفتاد و آقای گل سابق استقلال رفت تا جای خود را به اصغر حاجیلو دهد. حاجیلو پیش از این هم، یک بار مدیریت آکادمی استقلال را بر عهده داشت و کسی فکرش را نمی‌کرد که با آمدن او شرایط برای تیم‌های پایه تغییر کند، اما حاجیلو نتوانسته تاکنون شرایط خوبی برای تیم‌های پایه ایجاد کند و در فصل جاری نه تنها هیچ قهرمانی در رده‌های پایه به دست نیامد، بلکه تیم نوجوانان استقلال هم با نتایج بدی که گرفت در مکان یازدهم جدول قرار دارد. این در حالی است که تیم نوجوانان پرسپولیس با گرفتن 70 امتیاز قهرمان این دوره از مسابقات شد.
 تیم جوانان استقلال نیز با کسب 55 امتیاز در مکان سوم قرار دارد و تیم امید استقلال که در زمان مدیریت برهانی قهرمان شد با کسب 48 امتیاز پنجم است. کوچکترین رده استقلال یعنی نونهالان هم در فصل جاری 52 امتیاز گرفته و چهارم است. این در حالی است که غیر از گرفتن نتایج بد به گفته مربیان تیم‌های پایه اتفاقاتی در آکادمی می‌افتد که جای تعجب و تأمل دارد.
چندی پیش یکی از طلبکاران باشگاه استقلال برای تسویه حساب با این باشگاه انبار لباس بازیکنان تیم‌های پایه را خالی کرد! نکته اینجا بود که مسئولان باشگاه استقلال پیگیر این مسأله هم نشدند، غیر از این اتفاق عجیب و نادر تعدادی در آکادمی استقلال با استفاده از فرصت شغلی که برایشان پیش آمده سعی می‌کنند بازیکنانی ناکار‌آمدی را در مقاطع مختلف به مربیان تیم‌های پایه تحمیل کنند که از نظر توان فنی در سطح مطلوبی نیستند، اما مربیان به دلیل نفوذ این افراد مجبور هستند که سکوت کرده و خواسته آنها را قبول کنند.
در اینکه هیچ گاه غیر از مدیریت برهانی آکادمی استقلال شرایط مطلوبی نداشته شکی نیست. از دعوای روشن و سامره گرفته تا جعل امضا و مهر مدیرعامل باشگاه که توسط مدیر آکادمی استقلال صورت گرفت همه و همه نشان از آن دارد که مدیران باشگاه استقلال هیچ گاه نخواسته‌اند و یا اراده‌ای قطعی برای سر و سامان دادن به اوضاع آکادمی نداشته‌اند وگرنه اگر کمی نظارت بیشتری روی تیم‌های پایه استقلال بود، می‌توانستند بدون در نظر گرفتن هزینه گزاف برای خرید بازیکن از تیم‌های پایه خود استفاده کنند. درست مثل زمانی که بازیکنانی مثل خسرو حیدری، مجتبی جباری، پیروز قربانی، امیر‌حسین صادقی و وحید طالب‌لو توانستند در استقلال بدرخشند.
اما بعد از آن زمان مخاطب این فوتبال هیچ گاه شاهد برنامه‌ای برای استفاده از تیم‌های پایه نبوده‌اند و نتیجه آن هم عدم موفقیت رده‌های مختلف استقلال شده است. آنچه تا پیش از حضور ماجدی باعث شد تا هیأت فوتبال تهران هیچ توفیقی در راستای بهبود شرایط کاری در فوتبال تهران نداشته باشد، مدیریت پر حرف و حدیث شیرازی و استفاده بی‌شمار از اعضای خانواده و فامیلش بود، اما غیر از گذشته پرحرف هیأت فوتبال تهران به نظر می‌رسد همچنان مدیرانی هستند که بدون در نظر گرفتن پیشبرد اهداف یک باشگاه فقط منافع شخصی را در نظر می‌گیرند و همین مسأله تا حد زیادی به فوتبال ضربه خواهد زد.
 البته در شرایطی که هر روز شاهد اختلاف جدید خطیر و نکونام هستیم شاید توقع زیادی است که از مدیرعامل استقلال خواسته شود نگاهی به آکادمی استقلال داشته و جلوی یکسری از اتفاقات را بگیرد. آنچه در حال حاضر مسلم است منفعت‌های شخصی به مصلحت باشگاه ترجیح داده شده است و استقلال در راستای همین مصلحت‌اندیشی‌ها در تیم‌های پایه خود دچار چالش شده‌ است. باید به این نکته توجه داشت در روزهایی که هیچ کس حواسش به تیم‌های پایه استقلال نیست فعلاً شرایط اصلاً خوب پیش نمی‌رود و اتفاقات عجیبی در آکادمی می‌افتد.

جستجو
آرشیو تاریخی