صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و شانزده - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و شانزده - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۶

واکنش مسئول کمیته داوران والیبال به گزارش ایران ورزشی

پورحسن: شکایتی به فدراسیون نرسیده

هفته‌ای نیست که مربیان والیبال از قضاوت داوران در لیگ برتر شاکی نباشند. اشتباهاتی که آنها مرتکب می‌شوند حتی شاید سرنوشت یک تیم را تغییر دهد. همه این مسائل باعث شده تا والیبالی‌ها متفق‌القول از افت داوران والیبال بگویند اما منوچهر پورحسن مسئول کمیته داوران فدراسیون والیبال، تمام قد از همکارانش حمایت می‌کند. او در جواب گزارش ایران ورزشی درباره افت داوری و اشتباهاتی که بدون اغراق هر هفته مرتکب می‌شوند، معتقد است نه داورانش اشتباه می‌کنند، نه افت کرده‌اند. او حتی قبول ندارد آنها تحت تأثیر هجمه تماشاگران تیمی هم سوت می‌زنند.
به همین خاطر سرپرست کمیته داوران فدراسیون والیبال اعتراض به داوری بازی‌های لیگ را قبول ندارد.

مهری رنجبر
روزنامه نگار


اشتباهات داوری در لیگ برتر امسال بدجوری مربیان را شاکی کرده است.
ما سیستمی داریم به نام فدراسیون که هر کسی اعتراض یا شکایت دارد باید به آن مراجعه کند. هر کسی از اشتباهات داوری بازی‌ها اطلاعاتی دارد به ما بدهد. تا به حال هیچ شکایتی از داوری بازی‌ها به ما نرسیده است.
یکی از مربیان شاکی کامبیز یعقوبی است که حسابی از اتفاقات در ارومیه و داوری شاکی بود.
من با یعقوبی صحبت کرده‌ام. درست است که می‌توانند اتهام بزنند اما من یعقوبی را توجیه کردم و او هم قبول کرد. آنها باید بحث فنی را به من بگویند.
یکی از ایراداتی که به داوران وارد می‌شود این است که آنها تحت تأثیر جو و هجمه تماشاگران سوت می‌زنند.
این حرف‌ها را می‌زنند اما هیچ‌وقت چنین ادعایی کتبی به دست ما نرسیده است. هیچ داوری تحت تأثیر تماشاگران نیست. تماشاگران در اختیار نیروی انتظامی هستند. داوران برای‌شان مهم نیست چه کسی چه حرفی می‌زند. شاید ارنج از دست داور در برود اما تحت تأثیر نیستند، بعد هم حتی اگر اشتباهی باشد، دائمی نیست. اشتباهات تیم‌ها را با داوری مقایسه نکنید. هرجا داوران اشتباه کردند ما قبول کردیم. داور اول باید سر دفاع را ببیند، داور دوم و داوران خط هم به او کمک می‌کنند. ما چهار داور خط داریم که وظیفه دارند داخل و خارج بودن توپ را ببینند و هرچه پیش آید را به گردن داور خط می‌اندازند. البته قرار است به توصیه سرپرست فدراسیون دوره توجیهی برای داوران بگذاریم تا اعتراض نکنند.
این درست است که فدراسیون برای داوران بلیت هواپیما و اتوبوس نمی‌گیرد و آنها با ماشین شخصی می‌روند و به همین خاطر خسته می‌رسند و تمرکز ندارند؟
اصلاً اینطور نیست، فدراسیون آژانس دارد و برای داوران بلیت می‌گیرد. بلیت هواپیما حذف نشده، بلکه پروازها کم شده و داوران به خاطر نبود بلیت یا با اتوبوس به شهرها می‌روند یا ماشین شخصی. اصلاً هم اینطور که صبح مسابقه و خسته برسند، معمولاً همه داوران یک روز قبل از بازی سر تمرین تیم‌ها حاضر می‌شوند تا زمین، سالن و شرایط را چک کنند و پس از آن استراحت می‌کنند و بدون خستگی سر مسابقه حاضر می‌شوند.
منتقدان به چیدن داوران بازی‌های لیگ ایراد می‌گیرند.
ما 19 داور بین‌المللی داریم اما همه تیم‌ها می‌خواهند نافعی، اکرمی، عابدزاده، ذوقی یا قریب برای‌شان سوت بزنند. در حالی که برای 7 بازی، داوران باید تقسیم شوند و آنها چرخشی بازی‌ها را سوت می‌زنند. هر کسی بتواند داوران را بهتر بچیند، قبول می‌کنیم. شک نکنید نمی‌توانند بهتر از این بچینند چرا که باید برای چیدن داوران هزار جور فاکتور را در نظر بگیرند. تازه آخرش می‌شود این.
بعضی‌ها معتقدند ملاک ناظران برای انتخاب داور داشتن ماشین است. برای اینکه راحت با داوران می‌روند و برمی‌گردند.
این صحت ندارد. از وقتی بلیت هواپیما کم شده، داوران و ناظران با ماشین‌های شخصی به شهرها می‌روند، به خاطر همین وقتی ناظری در یک شهر است با داوری که آنجا سوت می‌زند می‌رود. یزد و رفسنجان در یک سطح هستند، داوری که رفسنجان است می‌گوید جا‌به‌جا شود. اصلاً اینطور نیست که با هم تنظیم کنند تا ناظران با داوران بروند. علیرضا قریب یکی از داورانی است که به این مسأله اعتراض می‌کرد و می‌گفت من ناظر را با ماشینم نمی‌برم. وقتی یک داور دوست دارد ناظر بازی را همراهش ببرد، نمی‌توانیم ایراد بگیریم.
به نظر والیبالی‌ها، داوری در ایران افت کرده، شما چه نظری دارید؟
ما آمادگی داریم اگر مربی یا تیمی شکایت دارند، به ما بگویند. البته ناظران گزارش بازی‌ها را می‌دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی