شور بزرگی که جام ملت‌ها ایجاد کرده است

فوتبال در مقام متحول‌کننده جوامع

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار

 
هیجان بزرگی که برگزاری جـــــــــــــام ملت‌های آسیای 2023 در سطح ایران ایجاد کرده، تأکید تازه‌ای بر این واقعیت است که ورزش در اعم و فوتبال در اخص می‌توانند بر جوامع انسانی بزرگترین تأثیرها را بگذارند و روحیه‌ها را دگرگون و انسان‌ها را به سوی تحرک و سازندگی بیشتر سوق دهند.
لازمه تحقق این امور البته پیروز شدن تیم‌های ورزشی کشورها در صحنه مسابقات بزرگ است و اگر تیمی در همان ابتدای رقابت‌ها ناکام شود، اثر عکس روی ملت خود گذاشته و بانی یأس اجتماعی لا‌اقل در کوتاه‌مدت می‌شود. با این حال ورزش و بخصوص فوتبال در بالاترین سطح خود منجمله جام جهانی و جام ملت‌های قاره‌های مختلف خالق شور و شوقی است که به درون قلوب هر ملتی تزریق می‌شود و آنها را دگرگون می‌کند و جامعه را چنان به هیجان می‌آورد که برای کار و سازندگی هرچه بیشتر به حرکت درمی‌آید، حتی اگر تیم‌ها و نمایندگان ورزشی آن کشور تن به شکست‌های زودهنگام و تلخ بدهند و به‌سرعت از صحنه حذف شوند و بیشتر افسوس را بر جای بگذارند تا سپاس و شادمانی و شور و ولوله.
جام ملت‌های آسیای 2023 هم به سبب انگاره‌های فوق و هم توفیق‌های قابل توجه تیم ملی ایران و رسیدن آن به مرحله نیمه‌نهایی خالق چنین فرآیند خجسته‌ای در سطح کشورمان بوده و شور ملی را بالا برده و ایرانی‌ها را به سوی بالندگی فزون‌تر و تحرک بیشتر سوق داده است. یک‌بار دیگر یک رویداد فوتبالی به سبب علاقه بیکران ملت به آن و نمایش ستودنی نمایندگان ما در صحنه مسابقات باعث به‌حرکت درآمدن کل جامعه شده و در روزهایی که ایران بازی دارد، خیابان‌ها خلوت و خانه‌ها و سایر محل‌های عمومی دارای تلویزیون سرشار از مردمانی می‌شود که پای گیرنده‌ها نشسته و با لحظه لحظه مسابقات زندگی می‌کنند. آنها در این دقایق بارها به جوشش درمی‌آیند و بالا و پایین می‌روند و فریاد شوق یا آه افسوس می‌کشند و ثانیه‌هایی بعد از نو منقلب و دچار موج احساساتی تازه می‌شوند.
این مصداق روشن جادوی فوتبال است که بیش از هر ورزش دیگری می‌تواند جریان‌ساز و خالق امواج مردمی شود. با مسئولان امر است که این امواج و جریان‌ها را در کانال‌هایی هدایت کنند که منجر به بلوغ اجتماعی و تکامل زیستی و شکوفایی اقتصادی و صنعتی هرچه بیشتر جامعه ایران شود و هر روز بر تولیدات ارزنده ملی افزوده و از حجم مشارکت خارجی‌ها در امر شکل‌گیری پیشرفت‌های ملی و حرفه‌ای ما کاسته شود. در آن صورت جامعه‌ای پویا و جوشان خواهیم داشت که هر روز بیشتر به سوی خودکفایی و تکامل حرفه‌ای و صنعتی حرکت خواهد کرد و بانی تحولاتی عظیم‌تر خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی