دکترین تاریخی قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیا

تعویض نمی‌کنم، بازی را می‌برم

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار

امیر قلعه‌نویی تا پای سقوط پیش رفته بود. او تنها 45 دقیقه تا بازگشت فرصت داشت و شاید خوشبین‌ترین کارشناسان فوتبال نیز باور نمی‌کردند تیم ملی اینچنین چهره تغییر دهد و از یک نیمه سرد، بی‌روح و عذاب‌آور ناگهان وارد نیمه‌ای توفانی شود. نگاه‌ها به سرمربی تیم ملی بود؛ به اینکه او چه تدابیری برای نیمه دوم خواهد اندیشید؟ چه تغییراتی را ایجاد خواهد کرد  با چه حربه‌ای مقابل شمشیر سامورایی‌ها قرار خواهد گرفت؟! خیلی‌ها انتظار می‌کشیدند سرمربی تیم ملی از همان دقایق آغازین نیمه دوم دست به تعویض‌های پی در پی بزند، تیمش را متحول کند و با یک استراتژی متفاوت گام به میدان بگذارد.
 امیر اما بی‌آنکه تحت تأثیر این افکار قرار گیرد، بی‌آنکه تغییری در ترکیب تیمش به وجود آورد، نیمه دوم را آغاز کرد و با همان مردانی که بازی را آغاز کرده بود، به سمت پیروزی رفت. در حقیقت تعویض نکردن امیر در سخت‌ترین شرایط این بازی بهترین و عالی‌ترین تصمیم او در این کارزار بود و سرمربی تیم ملی با نگاهی درست و عمیق به آنچه در میدان بازی در حال رخ دادن بود، از تعویض‌های احساسی که ممکن بود هارمونی تیمش را دچار تغییرات ناکارآمد کند، خودداری کرد و تیمش را با همان نفرات به سمت پیروزی برد که در نهایت دکترین او نتیجه داد و تیم ملی با انجام فوتبالی متفاوت در نیمه دوم همان شد که از ابتدای بازی انتظارش می‌رفت و توانست با بردی بزرگ میدان رقابت با ژاپن را ترک کند. تعویض‌های دقایق پایانی تیم ملی نیز تنها به جهت کشتن وقت و اخلال در نظم فکری حریف رقم خورد و امیر قلعه‌نویی به واقع در مهم‌ترین بازی ملی تاریخ مربیگری خود عالی‌ترین تصمیمات ممکن را اتخاذ کرد و بی‌آنکه دست به ترکیب آرمانی تیمش بزند، با همان نفرات به سمت پیروزی در این بازی حرکت کرد و صاحب بزرگترین برد تاریخ مربیگری خود در عرصه بین‌المللی شد.
آری، گاهی لازم است برای کسب پیروزی همان ترکیب را حفظ کرد و قلعه‌نویی با دید درست خود بی‌جهت هماهنگی را از تیمش نگرفت و فرصت را در اختیار بازیکنانی گذاشت که یک نیمه ملال‌آور را رقم زده بودند تا در نیمه دوم تمام کاستی‌ها را جبران کرده و به تیمی متفاوت و متحول شده تبدیل شوند.
اینکه سرمربی تیم ملی در سخت‌ترین شرایط ممکن تصمیم می‌گیرد تعویضی در راستای تغییرات تاکتیکی انجام ندهد، در واقع دل و جرأت خاصی می‌خواست که او از پس آن برآمد و نشان داد اکنون در اوج تجربه به سر می‌برد تا شاید طلسم سال‌های طولانی قهرمان نشدن در جام ملت‌های آسیا شکسته و تیم ملی با دستاوردی بزرگ و تاریخی به خانه بازگردد.
به واقع تیم ملی برای دستیابی به جام قهرمانی نیازمند یک الگوی متفاوت تاکتیکی است و به نظر می‌رسد امیر قلعه‌نویی از انعطاف‌پذیری تاکتیکی کافی برای رساندن تیم ملی به قهرمانی جام ملت‌های آسیا برخوردار است.
به طور قطع در این راه موفقیت‌آمیز باید سهم بزرگی هم برای بازیکنان تیم ملی قائل بود که درنیمه دوم با سیمایی متفاوت گام به میدان رقابت با ژاپن گذاشتند و بازی ضعیف و ناامیدکننده خود در نیمه اول را از ذهن همه ایرانی‌ها پاک کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی