صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و یازده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و یازده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۹

جامی که برای ایران کوچک نبود...

رشد تیم‌های کافا در جام ملت‌های آسیا

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار

روزی که تیم ملی برای حضور در مسابقات کافا اعزام شد، تردیدهای بسیاری درباره سطح این مسابقات وجود داشت و برخی کارشناسان اعزام تیم ملی فوتبال ایران به بازی‌های آسیای مرکزی را به نوعی اتلاف وقت تلقی کردند. در همین راستا نقدهایی هم به خود قلعه‌نویی شد؛ برخی براین باور بودند که سرمربی تیم ملی با بردن ایران به این جام تنها در جست‌و‌جوی عناوین است و قصد دارد از سطح پایین این رقابت‌ها بهره‌برداری رسانه‌ای کند.
 فدراسیون فوتبال اما بدون توجه به انتقادات و هجمه‌های ایجاد شده، رأی به حضور قطعی ایران در مسابقات کافا داد تا تیم ملی راهی این رقابت شود.
 بجز ایران تیم‌های تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و افغانستان نیز به عنوان عضوی از فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی(کافا) در این رقابت شرکت کردند که ایران درنهایت توانست به قهرمانی این دوره دست یابد.
 آن روز که امیر قلعه‌نویی و شاگردانش موفق شدند جام قهرمانی کافا را به چنگ آورند، هیچ کس تصور نمی‌کرد که در جام ملت‌های آسیا دو تیم از مجموع شش تیم حاضر در کافا بتوانند خود را به جمع هشت تیم مرحله نهایی برسانند.
 تا قبل از تقابل ایران مقابل سوریه اما حضور تاجیکستان و ازبکستان در بین هشت تیم مرحله نهایی قطعی شد که این نشان دهنده رشد تیم‌های زیرمجموعه کافا است و نشان می‌دهد در این سطح فوتبال درحال پیشرفت است و در سال‌های آتی احتمالاً دیگر تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها به سبب آنکه با تیم‌هایی همچون ایران، ازبکستان به عنوان مدعیان سنتی و تاجیکستان که قدرت نوظهوری در آسیای میانه است، سبب رشد روز‌افزون این تیم‌ها نیز خواهد شد و احتمالاً هرچه از قدمت کافا بگذرد، سطح فنی این رقابت‌ها نیز افزایش خواهد یافت.
حال اینکه از میان تیم‌هایی که زیرمجموعه کافا محسوب می‌شوند چند تیم قابلیت رسیدن به جمع چهار تیم مرحله نهایی را داشته باشند، روشن نیست اما در جامی که تیم‌های عراق و عربستان حذف شدند و در مقابل تیم‌های ازبکستان و تاجیکستان به جمع هشت تیم مرحله نهایی رسیدند، خود گواهی بر رشد تیم‌های منطقه کافا است و شاید در آینده شاهد تسلط بیشتر تیم‌های حاضر در این منطقه در رقابت‌های قاره پهناور باشیم.
البته درخشش تیم‌هایی که کمتر حسابی روی آنها می‌شد، محدود به تیم‌های کافا نیست و در جام ملت‌های آسیا دیدیم که تیم ملی فوتبال فلسطین با وجود مصایبی که در کشورش دارد، چه طور پنجه در پنجه رقبای بزرگ گذاشت و یا تیم‌های مالزی و ویتنام در مقابل قدرت‌های بزرگی همچون کره جنوبی و ژاپن چه فوتبال تحسین‌برانگیزی را به نمایش گذاشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی