صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و نه - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و نه - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

با یک زمین و یک تیم در یک‌چهارم

نورچشمی‌های رستم شگفتی‌سازان دوحه

امیر اسدی
روزنامه نگار


یک تیم سختکوش، فیزیکی و البته کمی هم خوش‌شانس. این خاصیت تاجیکستان، شگفتی‌ساز جام ملت‌های آسیای 2023 است. بعد از صعود از مرحله گروهی که با شکست لبنان به نام تاجیک‌ها ثبت شد، شاگردان شگرت توانستند امارات را در مرحله یک هشتم نهایی شکست بدهند و در اتفاقی عجیب به جمع هشت تیم برتر تورنمنت راه یابند. تاجیکستان شاید به جرأت کم‌امکانات‌ترین تیم جام باشد. چند زمین نه چندان خوب و البته بازیکنانی که جملگی در استقلال دوشنبه عضویت دارند، ویژگی بارز تاجیکستان است.
در تاجیکستان کمتر کسی به فوتبال فکر می‌کند، اکثر اقلام وارداتی هستند و البته آب به تمام نقاط جهان صادر می‌شود. رئیس جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان است که با 5 دختر و دو پسر عیالوارترین رئیس‌ جمهور آسیای مرکزی محسوب می‌شود. پسر بزرگ‌تر امامعلی رحمان رستم نام دارد که ریاست مجلس ملی تاجیکستان را برعهده دارد. طبق قانون اساسی تاجیکستان، رئیس مجلس ملی در سلسله مراتب قدرت، شخص دوم در حکومت این کشور محسوب می‌شود و در صورت درگذشت رئیس‌جمهور یا کنار رفتنش از قدرت، تا انتخابات جدید زمام امور را در دست می‌گیرد.
رستم علاوه بر این، از سال ۲۰۱۷ شهردار دوشنبه، پایتخت تاجیکستان است. او پیش از این نیز در وزارت اقتصاد و کمیته سرمایه‌گذاری تاجیکستان سمت‌هایی کلیدی داشته و ریاست خدمات گمرک و آژانس مبارزه با فساد مالی نیز بر عهده او بوده‌ است. او به فوتبال علاقه زیادی دارد و یکی از بنیان‌گذاران باشگاه استقلال دوشنبه در سال ۲۰۰۷ است. رستم دو سال نیز بازیکن این تیم بود و در ترکیب استقلال حضور داشت. او حالا رئیس فدراسیون فوتبال تاجیکستان است و سال پیش به ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیای مرکزی برگزیده شد.
همین دلایل باعث شده تا در تاجیکستان، استقلال دوشنبه لقب نورچشمی را داشته باشد. باورش سخت است اما تمام تیم‌ها یکطرف و استقلال دوشنبه طرف دیگر. به اسکواد تاجیکستان که نگاه می‌کنیم، بازیکنانی که در استقلال دوشنبه حضور دارند استخوان‌بندی اصلی تیم ملی را تشکیل می‌دهند. بخش اعظمی از امکانات فوتبال در تاجیکستان به استقلال اختصاص داده شده و البته دلیل اصلی‌اش هم علاقه رستم امامعلی به این تیم است. نگاهی ویژه که البته باعث و بانی پیشرفت استقلال دوشنبه و حضور بازیکنانی توانمند در این تیم شده است.
موفقیت تیم ملی تاجیکستان، قطعاً در این کشور فقط به نام بازیکنان و کادرفنی نوشته نخواهد شد. رستم امامعلی نیز سهمی از این موفقیت می‌برد و البته نتایج نشان می‌دهد توجه او به یک تیم نیز بی‌ثمر نبوده است. تاجیکستان برای نخستین بار راهی دور حذفی جام ملت‌های آسیا شده و می‌کوشد تا مراحل بالاتر نیز پیش برود. اتفاقی که وقوع آن کمی بعید و دور از دسترس است اما تاجیک‌ها نشان داده‌اند در اوج بی‌امکاناتی می‌توانند کارهای بزرگی انجام بدهند. یکی از آنها حضور در جمع هشت تیم بوده و دیگری شاید صعود به نیمه‌نهایی.

جستجو
آرشیو تاریخی