صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و نه - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و نه - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

آمار ضعیف در سرمربیگری؛ 28 برد در 103 بازی!

اوسمار نفر اول نیست

امیر اسدی
روزنامه نگار

رضا درویش دور دنیا را در دو هفته چرخید و در نهایت اوسمار ویرا را به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب کرد. تصمیمی که همان روز اول با انبوهی از کامنت‌های منفی مواجه شد که مخاطب تمام آنها مدیرعامل پرسپولیس بود. خاوی پریرا، برانکو، خوزه پسیرو، پاکو لوپز، جیانی دی بیاسی و چندین و چند مربی دیگر به پرسپولیس معرفی شدند اما انگار ذهن درویش در همین تهران و ساختمان باشگاه بود. او چند هفته از نقل و انتقالات و همچنین تعطیلات نیم‌ فصل را بدون خروجی خاصی از دست داد و در نهایت اوسمار ویرا را به عنوان سرمربی معارفه کرد.
در دو سه روز اخیر درباره اوسمار انتقادهای فراوانی وجود داشته و اغلب کارشناسان او را در حد و اندازه‌های سرمربیگری پرسپولیس نمی‌دانند. این انتقادها دلیل هم دارد؛ مهمترین دلیلش رزومه این مربی 48 ساله است. دستیار سابق یحیی گل‌محمدی تا امروز در 9 تیم نفر اول بوده و البته نتایجی ضعیف کسب کرده. اولین تجربه او سرمربیگری در یوونتود است که اوسمار در 22 بازی، تنها 2 پیروزی به دست آورد و 9 تساوی و 11 شکست در کارنامه‌اش ثبت شد. گام دوم اوسمار در سرمربیگری حضور موقت در اینترناسیونال بود که آمار 3 برد، 6 تساوی و 3 باخت در 12 بازی در کارنامه او به ثبت رسید.
حضور کوتاه در اینترناسیونال تجربه بعدی ویرا بود. او در 2 بازی 2 شکست را پذیرفت و نتوانست به سرمربی دائم این تیم تبدیل شود. اوسمار در براگانتینو 12 بار روی نیمکت نشست، 4 برد به دست آورد، یک تساوی دشت کرد و 7 بار نیز شکست خورد. بیشترین دوران سرمربیگری اوسمار در کورینتیانس سپری شده. او در 25 بازی 10 پیروزی کسب کرد، 5 تساوی به دست آورد و 10 شکست نیز در کارنامه‌اش ثبت شد. آمار او در گوارانی 12 بازی، 4 برد، 2 تساوی و 6 شکست بود.
اوسمار بعدها سرمربی ویتوریا شد و در 10 بازی فقط 2 بار به پیروزی رسید. تجربه بعدی‌اش هم کوتاه بود. او سرمربی موقت اینترناسیونال شد و در 2 بازی یک پیروزی به دست آورد. آخرین تجربه سرمربیگری اوسمار ویرا هم مربوط می‌شود به حضور در سیانورته که تیمی از دسته‌های پایین‌تر لیگ برزیل است. او 6 بازی در سیانورته دوام آورد و در این مدت تیمش تنها 2 بار پیروز شد. حالا ویرا در دهمین تجربه سرمربیگری قرار است روی نیمکت پرسپولیس بنشیند. باشگاهی که بسیار بزرگتر از نام این برزیلی 48 ساله است.
میان این همه مربی، درویش اما اوسمار ویرا را برگزیده و احتمالاً هم تا مدتی پشت او می‌ایستد و این برزیلی بدون کارنامه را حمایت می‌کند. اوسمار که در برزیل هم بیشتر او را به عنوان یک دستیار می‌شناسند و نه سرمربی -تقریباً شبیه مجید صالح در ایران- هدایت تیمی را بر عهده گرفته که هوادارانش او را قبول ندارند. گروه زیادی از طرفداران پرسپولیس اوسمار را نمی‌خواهند و این مسأله بعد از شکست سنگین این تیم در دبی و مقابل الاهلی شدت هم گرفته. به نظر می‌رسد پرسپولیس روزهای موفقی را پیش رو نخواهد داشت، مگر اینکه اوسمار روی دیگر خود را نشان بدهد که احتمالش ضعیف است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی