خبر مهم برای کشتی ایران

بازگشت نابغه به همین زودی‌ها

در حالی‌ که عنوان شده بود حسن یزدانی به دلیل مصدومیت از ناحیه کتف و جراحی باید مدت زیادی از تمرینات دور باشد اما شنیده شده که نابغه کشتی ایران به همین زودی‌ها تمرینات را از سر می‌گیرد. حسن یزدانی به دلیل مصدومیت از ناحیه کتف مدت زمان زیادی است که از تمرینات دور است و حتی عنوان شد که تا آخر سال 1402 نمی‌تواند در تمرینات باشد اما حالا خبر رسیده که او بزودی تمریناتش را از سر می‌گیرد.
حسن یزدانی 5 آبان کتفش را جراحی کرد؛ بعد از جراحی پزشکان اعلام کردند که حسن یزدانی حداقل 6 ماه نمی‌تواند تمرین کند. این شش ماه دوری از میادین یعنی حسن یزدانی از اردبیهشت می‌تواند به تمرینات برگردد اما حالا خبر می‌رسد که برخی اتفاقات باعث شده تا او به همین زودی در تمرینات حاضر باشد.
اخباری که درباره وزن 86 کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد منتشر شده حسن یزدانی را در وضعیتی قرار داده که تصمیم گرفته خیلی زود به تمرینات برگردد. او هنوز از فرم تمرینات دور است اما ترس از دادن موقعیتش در وزن 86 کیلوگرم باعث شده تا ریسک کند و به گوش هم‌تیمی‌هایش برساند که به همین زودی‌ها قرار است در تمرینات حاضر شود.
این تصمیم بسیار خطرناک است و شاید باعث شود که او برای همیشه سلامتی‌اش به خطر بیفتد اما او خطر این ریسک را به جان می‌خرد تا هر جور شده خودش را به سومین المپیکش برساند. دکتر حمیدرضا اصلانی ارتوپد و فلوشیپ آرتروسکوپی مفاصل و طب ورزشی از آمریکا و استاد دانشگاه شهید بهشتی که کتف حسن یزدانی را جراحی کرد از مهم بودن دوران نقاهت گفت و از اینکه دوره بازتوانی نقش مهمی در بازگشت حسن یزدانی دارد اما آیا واقعاً تا الان این کارها انجام شده است: «یک روز و حتی یک ساعت باز ماندن از برنامه بازتوانی می‌تواند نتایج جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. یزدانی در صورت انجام برنامه کامل بازتوانی بیش از ۸۵ درصد شانس بازگشت به کشتی قهرمانی را دارد اما انجام ندادن این دوره کار را بسیار سخت می‌کند. او بین ۶ تا ۷ ماه زمان نیاز دارد که برگردد. البته بازگشت ورزشکار را آمادگی او و موفقیت در انجام تست‌های لازم تعیین می‌کند.»
غیبت حسن یزدانی و حتی بحث‌هایی که بر سر رسیدن یا نرسیدن او به المپیک به راه افتاد، باعث شده تا در بین رقبای او ولوله به راه بیفتد. بخصوص کامران قاسمپور که حالا فکر می‌کند شرایطی در وزن 86 کیلوگرم به وجود آمده که بهتر است برای رسیدن به آرزوی بزرگش یعنی حضور در المپیک خیلی زود به این وزن برگردد. کامران در وزن 97 کیلوگرم زورش به رقبا نرسید و در نتیجه بهترین راه برای رسیدن به المپیک را در بازگشت به وزن 86 کیلوگرم می‌داند.
بخصوص اینکه حسن یزدانی وضعیت ناپایداری دارد و مشخص نیست که اصلاً به المپیک می‌رسد یا نه. وزن فعلی کامران 91 کیلوگرم است و در چنین وضعیتی او راحت می‌تواند به وزن 86 کیلوگرم برسد. کامران به خاطر حسن یزدانی تغییر وزن داد و حالا که شرایط حسن متزلزل است، می‌خواهد رسیدن به مدال المپیک در وزن 86 کیلوگرم را تجربه کند.
این تصمیم هنوز از سوی کامران و حتی کادر فنی به طور رسمی اعلام نشده اما به گوش حسن یزدانی رسیده که نه کادر فنی بدش می‌آید که از کامران در 86 کیلوگرم استفاده کند و نه خود قاسمپور راه دیگری برای رسیدن به مدال المپیک دارد. همین باعث شده تا حسن یزدانی برای بازگشت عجله کند. تکاپو افتادن شاید به ضرر حسن یزدانی باشد؛ ممکن است برای او خطرناک باشد اما یک موضوعی است که حتماً به سود کشتی ایران است. حسن یزدانی بهترین کشتی خود را مقابل دیوید تیلور در المپیک 2020 گرفت؛ موقعی که کامران هنوز در وزن 86 کیلوگرم با حسن یزدانی رقابت می‌کرد.
بازگشت کامران به این وزن هم حسن یزدانی را به حرکت می‌اندازد و همین باعث بهتر شدن کامران می‌شود و این در نهایت به سود کشتی ایران است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی